Thursday, Mar 23, 2023

صفحه نخست » همه چیز را به گند کشیدید، حالا نوبت به موسسه دهخدا رسیده است؛ ف. م. سخن

24E6B6DE-DF3C-4139-8B22-B46A34A099BC.pngتوضیح لازم: این مطلب دو سه ماه پیش نوشته شده، ولی به خاطر وقوع اعتراضات و تعدد مطالب، انتشار آن تا امروز به تعویق افتاده است.

****************

البته دخالت حکومت در امر لغت و لغت نویسی مسبوق به سابقه است. در این مورد به یکی از نوشته های من که در سال ۱۳۸۶ در خبرنامه گویا منتشر شده و در پانوشت بازنشر می شود توجه کنید (*).

اما این که بزرگان لغت و لغت نویسی مثل استاد حسن انوری را از موسسه ای که به نام دهخدا مزین است و قرار است کار او را تکمیل کند حذف کنند، این دیگر اوج وقاحت است.

اوج وقاحت زمانی به حد اعلای خود می رسد که بعد از آزرده خاطر کردن بزرگان اهل لغت و حذف زیرکانه ی آن ها، خانمی را به عنوان «رییس موسسه لغت نامه دهخدا» می گمارند که شاگردِ شاگردِ استاد حسن انوری نیز نمی شود.

آش این انتصاب آن قدر شور است که فرد انتخاب شده به عنوان رییس، خود اذعان می دارد که:
«استاد انوری، تاج سر ما هستند، پس از این هم هر سیاستی دنبال شود، با اجازه ایشان است.»

معلوم است که خانم ی که متولد ۱۳۴۷ است و اکنون به عنوان «رییس» موسسه دهخدا انتخاب شده، اعتماد به نفس و مقام علمی اش در حدی ست که دیگری را تاج سر خود بداند.

اما این بانوی تازه از تخم لغت بیرون آمده، اعتراض به انتصاب نابجای اش را تخریب شخصیت می داند و می گوید:

«من رزومه محکم و قوی دارم، اگر اشکالی داشتم تا الآن مطرح کرده بودند. از زمانی که حکم انتصاب من در مؤسسه لغت‌نامه رقم خورده، می‌خواهند به هر ترتیبی شده ضعفی درست کنند.»

اما دو کلمه هم بشنوید از آدم بی سواد و نادانی که امروز «رییس دانشگاه تهران» است، در مورد اِشکال کار «لغت نامه» و کار آمدی آن:
«وقتی به آمار لغت‌‌ها نگاه کردم دیدم که آمارشان بسیار پایین است. گاهی اوقات دیده می‌شود که دایره‌المعارف‌های ۳-۴ جلدی در رشته‌های مختلف در عرض ۶ ماه نوشته می‌شود؛ خیلی سریع مدخل‌ها را مشخص می‌کنند و... تازه در آنجا مدخل نوشته می‌شود و اینجا قرار نیست چنین کاری کنند. البته کار فنی و تخصصی است، اما باید نظارت صورت گیرد.»


این شخص ابله، که جای بزرگان سابق دانشگاه تهران نشسته و بر کرسی ریاست آن لم داده است، کلا چیزی در مورد لغت و لغت نامه نویسی و دائرةالمعارف نویسی نمی داند که چنین نقد سخیفی بر کار لغت نامه نویسان می کند.

او نمی داند که در هیچ جای جهان، دائرةالمعارف های ۳-۴ جلدی جدی در رشته‌های مختلف در عرض ۶ ماه نوشته نمی شود و سابقه ی این کار در کشورهای پیشرفته ای مثل انگلستان، امریکا، فرانسه و آلمان بسیار بیش از آن است که در فهم او بگنجد.

او حتی از انتقادی که در زمان حیات استاد سید جعفر شهیدی از طول کشیدن کار معنی کردن لغات شد و نظر قاطع ایشان که یافتن لغت و معنی کردن آن ممکن است سال ها طول بکشد و ما هیچ عجله ای در این کار نداریم (نقل به مضمون) بی خبر است.

جناب رییس احتمالا نظر بر فرهنگنامه ها و لغت نامه های بازاری چاپ شاه آباد دارد و می خواهد یک شبه ره صد ساله را بپیماید که قطعا نتیجه اش مثل کارهای دیگری که یک شبه باید به نتیجه می رسید و نرسید و کلا نیست و نابود شد، خواهد شد.

باری. جناب استاد حسن انوری را رنجاندند طوری که ایشان فرمودند:
«دیگر ماندن ام در موسسه فایده ای ندارد. تصمیم گرفتم بعد از ۶۰ سال کار کردن در مؤسسه دهخدا، از این مؤسسه خداحافظی کنم.»

تنها چند موسسه علمی از گزند حاکمان امروزی در امان مانده بود که اکنون نوبت به گند کشیدن آن ها رسیده است. گند کشیدن ی که در جمهوری نکبت اسلامی، بسیار خوب و در سطح عالی انجام می شود.

*********************
(*)
بخشی از کشکول خبری هفته شماره ۲۳، يكشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶

«...در مقدمه ی چاپ ۱۳۷۷ لغت نامه -که يک جلد مجزا را به خود اختصاص داده- خلاصه ای از نامه های رسيده به موسسه لغت نامه درج شده از جمله نامه ی حوزه ی علميه ی قم. "مطالب اين نامه در بهار سال ۱۳۷۷ تحت عنوان بررسی لغت نامهء دهخدا در رساله ای به همت حضرت آيت الله استادی در دوازده بخش در قم به چاپ رسيده" که بعد از حذف يک بخش و چند سطر، در مقدمه ی لغت نامه نقل شده است. در بخشی از اين نامه آمده(صفحه ی ۵۳۹ تا ۵۴۱ مقدمه):
"رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیةالله خامنه ای (دامت برکاته) در لغت نامهء دهخدا در شرح حال عالم بزرگوار، فقيه عاليقدر، حاج سيد محمد باقر رشتی معروف به حجةالاسلام شفتی (که قبر شريفش در اصفهان در کنار مسجدی که خود او بنا کرده است(مسجد سيد) مزار مومنان است) به مطالبی توهين آميز که حاکی از کج سليقگی و روحيهء غيرمذهبی و غرض ورزی نويسندهء آن است بر می خورند. بخشی از مطالبی که در شرح حال حجةالاسلام شفتی در لغت نامه آمده، به اين شرح است:
...«چنين طالب علمی که در تمام مدت عمر به عبادت و تقوی و زهد مشهور بوده و غالب اوقات او از خوف خدا به تضرع و ابتهال و نماز و دعا می گذشته، و شب ها از شدّت استغراق و گريه و زاری و عجز و الحاح به درگاه باری تعالی او را حال جنون دست می داده، به تدريج تا آنجا ثروتمند و مالک و تاجر شد که سالی هفتاد هزار تومان به ديوان ماليات می داده و عدد آبادی ها و خانه ها و ميزان نقدينهء او را هيچکس جز خود او نمی دانسته و ضياع و عقار او را نه آفتاب مساحت می توانسته است، نه باد شمال... در شهر اصفهان گويا چهارصد کاروانسرا از مال خود داشته؛ گويا زياده از دو هزار باب دکاکين داشته...»"

اما قسمتی از زندگی اين حجةالاسلام پولدار و ثروتمند که به مذاق آيت الله خامنه ای خوش نيامده از اين قرار است:
"«و چون سيد اقامهء حدود را در زمان غيبت امام واجب می دانسته، خود به امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود قيام می نمود و مدعی بوده است که حکم من در اين قبيل مسائل، بعينه همان حکم حضرت صاحب الزمان است. عدد کسانی که سيد ايشان را در دورهء سلطهء خود در اصفهان به تازيانه حد زده، از حساب بيرون است. و شمارهء کسانی که او به دست خويش به عنوان اقامهء حدود کشته، تا يکصد و بيست نوشته اند. امر عجيب در کار وی اين است که او متّهمين را ابتدا به اصرار و ملايمت تمام و به تشويق اينکه خود در روز قيامت پيش جدّم شفيع گناهان شما خواهم شد به اقرار و اعتراف وا می داشته، سپس غالبا با حال گريه ايشان را گردن می زده و خود بر کشتهء آنان نماز می گذارده و گاهی هم در حين نماز غش می کرده است...»".

اين که چرا نَقل زندگی نامه ی اين سيد آدمکش در لغت نامه، خاطر آيت الله خامنه ای را آزرده و ايشان را نگران کرده به ما مربوط نيست اما اين که به خاطر اين نگرانی، همين سطور، از لغت نامه حذف شده البته به ما مربوط است.

در چاپ اخير -يعنی چاپ ۱۳۷۷-، در جلد ۶، صفحه ۸۷۸۱، بعد از عنوان "مجلس درس حجةالاسلام و شاگردان و تاليفات او" بلافاصله عنوان "وفات سيد و محل قبر و اولاد او" می آيد، حال آن که در چاپ قديمی تر، يعنی در چاپ سال ۱۳۳۰، جلد ۱۸، صفحه ی ۳۲۹، ميان اين دو عنوان، عنوانِ "حجةالاسلام و اقامهء حدود" آمده که شيوه سربريدن ِ مندرج در نامه ی حوزه از روی همان، نوشته شده است. اين بخش در چاپ جديد -لابد به اشاره رهبر معظم انقلاب- کلا حذف شده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy