تصمیم اخیر دولت مصر برای صدور ویزا به مسافران ایرانی بخشی از سیاست‌های این کشور برای جذب گردشگران خارجی است که هدف از آن ورود ارز به این کشور و بهبود اقتصادیست؛ اقتصاد مصر هم اکنون با کمبود شدید درآمدهای ارزی دست به گریبان است.

از جمله تصمیم‌های جدید دولت مصر که به تازگی اعلام شده صدور ویزای ۵ ساله با تردد نامحدود به مبلغ ۷۰۰ دلار برای سرمایه‌گذاران و مالکان خانه است که در خارج از این کشور سکونت دارند.

احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر درباره شهروندان ایرانی که به جنوب شبه جزیره سینا سفر می‌کنند گفته: «ما تجربه ورود ایرانی‌ها به جنوب سینا را قدم اول ارزیابی می‌کنیم، و بر اساس آن درباره مجوز ورود به نقاط دیگر تصمیم خواهیم گرفت.»

البته شهروندان کشورهای دیگری هم در طرح جدید دولت مصر گنجانده شده است؛ شهروندان دیگر کشورها نظیر چین و هندی‌های ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس هم هنگام ورود به مصر ویزا دریافت خواهند کرد.

وزارت گردشگری مصر گفته قوانین جدید به صورت مقدماتی تائید خواهد شد و به زودی به اجرا درخواهد آمد.

محمدحسین سلطانی فرد، رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با استقبال از این اقدام گفته: «گردشگران از طریق شرکت‌ها و تور‌های جهانگردی و بر اساس برنامه‌ای که مورد توافق دو کشور قرار خواهد گرفت وارد مصر خواهند شد. ویزا در فرودگاه صادر می‌شود.»

روابط ایران و مصر طی دهه‌های گذشته پر فراز و نشیب بوده است.

این دوکشور تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روابط بسیار خوبی داشتند.

اما با استقبال انور سادات، رئیس جمهوری وقت مصر و پذیرایی او از پادشاه ایران پس از تبعید، روابط جمهوری اسلامی با این کشور پرتنش شد و و روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.

محمدرضا پهلوی تا زمان مرگ در مصر ماند و پس از درگذشت او مراسم باشکوهی در قاهره برگزارشد و درهمین شهر هم به خاک سپرده شد.

پس از آغاز بهار عربی و انقلاب مصر، تهران و قاهره قدم‌هایی برای توسعه روابط دیپلماتیک برداشتند.

تصمیم تازه مصر پس از آن است که ایران و عربستان هم اخیرا در توافقی قصد دارند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.