Wednesday, Mar 29, 2023

صفحه نخست » تداوم روند صعودی بهای دلار در ایران

dollarRFI.jpgرادیو بین المللی فرانسه - روند صعودی قیمت دلار در ایران با گذشت چهار روز کاری از آغاز سال جدید همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه در روز چهارشنبه ۹ فروردین (۲۹ مارس)، بهای دلار در بازار آزاد تهران وارد کانال ۵۳ هزار تومان شد و به بالاترین سطح در ٢۵ روز گذشته رسید.

بهای دلار در معاملات روز چهارشنبه ۹ فروردین، در بازار آزاد تهران، از مرز ۵۳ هزار تومان فراتر رفت و به بالاترین سطح از روز کاری ۱۳ اسفند ۱۴۰١ رسید.

نرخ آزاد فروش دلار آمریکا در روز چهارشنبه پس از چند ساعت حتی تا ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان نیز بالا رفت و در لحظۀ انتشار این خبر بهای دلار در بازار آزاد به ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

همزمان، بهای یورو در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۹ فروردین، با ۸۵۰ تومان افزایش، ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

در معاملات امروز در بازار آزاد تهران، بیشترین قیمت یورو ۵۷ هزار و ۸۵۰ تومان و کمترین بهای ثبت شده برای یورو ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همپنین بهای هر سکه نیز که متأثر از شرایط جهانی و افزایش بهای دلار است، در روز چهارشنبه، به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و سکه طرح قدیم نیز ۳۰ میلیون تومان معامله شد.

روز گذشته سیگنال بازارهای همسایه نیز صعودی بود و روند افزایشی قیمت دلار سلیمانیه را در کانال ۵۰ تومانی قرار داد و در لحظه نگارش این گزارش دلار سلمانیه با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار هرات نیز به ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما در حال حاضر بهای دلار در تهران پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

فعالان بازار ارز بر این باورند که موضوع افزایش انتظارات تورمی و سیگنال‌هایی درباره گرانی بنزین، گاز، آب و برق، این تصور عمومی را تقویت کرده که افراد باید دارایی‌ ریالیشان را به دلار تبدیل کنند، زیرا روند قیمت‌ها صعودی است.

در همین راستا عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی، با اشاره به روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال‌ گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای انتهایی سال گذشته خوشبینی سیاسی ایجاد شد و آن خوشبینی قیمت دلار را پایین آورد. وقتی اثر آن اتفاق از بین می‌رود، به صورت تکنیکالی قیمت دلار اصلاح می‌شود و به نقطه اول برمی‌گردد.

منظور عبدالله مشکانی از خوشبینی سیاسی، توافق ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین است که در آخرین روزهای اسفندماه محقق شد.

وی با اشاره به اینکه فعلاً در تعطیلات نوروز هستیم و هنوز روند ایجاد نشده، خاطرنشان کرد: «قیمت دلار فعلا افزایش کوچکی در تعطیلات داشته است. باید تا پایان تعطیلات صبر کرد و از روی تحولات اقتصادی به جمع‌بندی جدید برسیم.»

وی افزود: «فعلاً قیمت دلار نمی‌تواند از سقف قبلی عبور کند و در کانال فعلی مدتی بازی می‌کند. من استنباطی ندارم که قیمت دلار پایین بیاید و کانال‌های پایین‌تر از نظر من دور از ذهن است.»

رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود با بیان اینکه برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم، گفت: «برنامه‌ای که برای مهار تورم ارائه دادیم این است که آن را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy