Friday, Mar 31, 2023

صفحه نخست » عکس سال ۱۴۰۱ از دید بیست عکاس شناخته شده ایرانی

گروهی از عکاسان ایرانی عکسی مربوط به مهسا امینی را به عنوان «عکس سال ۱۴۰۱» برگزیدند

صدای آمریکا - بیست عکاس شناخته شده ایرانی با انتشار بیانیه‌ای یک عکس مربوط به لحظه اعلام خبر درگذشت مهسا امینی به خانواده‌اش را به عنوان عکس سال ۱۴۰۱ برگزیدند.

tasvir.jpgدر نسخه‌ای از بیانیه این عکاسان که در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، درباره انتخاب این عکس آمده است: «این عکس توسط نیلوفر حامدی، خبرنگار ایرانی، با تلفن همراهش در بیمارستانی در تهران گرفته شده است. این تصویر مستند، لحظه‌ای است که خانواده مهسا امینی (پدر و مادربزرگ) از درگذشت او با خبر شدند.»

مهسا (ژینا) امینی در شهریور سال گذشته چند روز بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد، کشته شد.

در بیانیه عکاسان آمده است: «نیلوفر حامدی (۲۲ ساله) بلافاصله پس از انتشار عکس خود، توسط رژیم ایران بازداشت شد. عکس قدرتمند او توجه‌ها را به ظلم و ستم زنان در ایران در ۴۴ سال گذشته جلب کرد و چراغی انداخت به رنج آنها که در ورای مرزهای ایران بازتاب بسیار داشت.»

در پی کشته شدن مهسا امینی اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد که تاکنون نیز در ابعادی محدودتر، ادامه داشته است. در این اعتراضات دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته شدند که بیش از ۷۰ نفر آنها زیر ۱۸ سال بودند. نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از زمان اعتراضات بیش از ۴۰ خبرنگار و عکاس را بازداشت کردند.

در بیانیه عکاسان با اشاره به اهمیت این عکس آمده است: «دستگیری نیلوفر حامدی به خاطر عکسش نشان از لزوم وجود رسانه های مستقل و حمایت از خبرنگاران و عکاسان در ایران دارد. حامدی در این عکس به طرز ماهرانه ای لحظه دلخراشی را بین اعضای خانواده در راهروی خالی بیمارستان ثبت کرده است که داستان مرگ مهسا امینی را روایت می‌کند.»

رضا دقتی، حسن سربخشیان، جواد منتظری، علی خلیق، و نفیسه مطلق از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy