Saturday, Apr 1, 2023

صفحه نخست » بازگشت به خویش! احمد وحدت خواه

vahdatkhah.jpgویژه خبرنامه گویا

پروفسور برایان کاکس استاد علوم فضایی که برنامه های علمی او درباره منشا حیات، سامانه خورشیدی و کهکشانها در تلویزیون بی بی سی به خاطر زبان ساده بیان این پدیده ها از محبوبیت گسترده ای برخوردار است در تعریف زندگی آن را «تراژدی تجربه انسانها» در عالم هستی می خواند.

به گفته او، فناپذیری انسان و عمر بسیار کوتاه او در مقایسه با عظمت و طول عمر کائنات، آدمی را به اندیشه و آرزوی سفر از تونل زمان به گذشته و دیدن و به دست آوردن دوباره از دست رفته هایش وامی دارد. تخیلاتی که با وجود همه شواهد علمی بر خلاف آنها، هنوز از افکار انسانها رخت برنبسته است.

اما بنا بر ضرب المثل معروف خودمان، آرزو بر جوانان عیب نیست, شاید جوان ایرانی در روزگار کنونی یک نمونه مشخص در داشتن این افکار باشد.

انقلاب اسلامی پیش از تولد این جوانان به شکلی بیرحمانه و به قول صادق هدایت بر پایه «افسانه های سامی» تاریخ میهن ما را به دو پاره پیش و پس از وقوع خود تقسیم کرد.

امروز اما با انفجار جنبش زن زندگی آزادی دیوار مرزهای این تقسیم دروغین در مقابل چشم همه ما در حال فرو ریختن است.

صف های بی انتها برای بازدید از آرامگاه کوروش بزرگ، تخت جمشید و قصرهای پادشاهان پهلوی در ایام نوروز به عنوان نماد هویت ملی ما ایرانیان، همان «تونل زمانی» ‌است که ما با ورود به آن به یک خودشناسی تاریخی رسیده ایم.

۴۳ سال یورش خونین و استبدادی رژیم جمهوری اسلامی و لشگر مزدوران و مبلغانش برای زدودن مفهوم ایران و ایرانی بودن امروز در پیکار با آرمانهای آزادیخواهانه زنان و مردان کشور به زانو در آمده است.

امیر طاهری روزنامه نگار سرشناس ایرانی در نقد کتاب «بازگشت به خویش» علی شریعتی از تئوریسن های فاجعه انقلاب اسلامی به درستی آن را «بازگشت به خیش» به معنای عقبگردی ارتجاعی خوانده بود.

امروز این «بازگشت به خویش» برای ایرانیان بازگشت به ایران پیش از جمهوری اسلامی و گشودن آغوش به آینده ای درخشان است. و چنین باد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy