Friday, Apr 7, 2023

صفحه نخست » بازجویی از استاد تاریخ ایرانی به دلیل نشان دادن تصویر پیامبر اسلام در آمریکا

7.jpgفرارو - "مازیار بهروز" استاد شناخته شده تاریخ به دلیل نمایش تصویری از پیامبر اسلام در کلاس درس تاریخ اسلام خود در دانشگاه ایالتی سنفرانسیسکو در پاییز ۲۰۲۲ میلادی اکنون تحت بازجویی و بازخواست و بررسی پرونده شکایت یکی از دانشجویان قرار گرفته است.

استاد تاریخ ایرانی در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو پس از شکایت دانشجویی مسلمان به دلیل نشان دادن نقاشی حضرت محمد پیامبر اسلام توسط دپارتمان مربوطه در کالج تحت بازجویی و بازخواست قرار گرفته است.

به گزارش دیلی میل؛ "مازیار بهروز" استاد شناخته شده تاریخ که در ایران با کتاب "شورشیان آرمانخواه" به عنوان یکی از منابع مهم تحقیق پیرامون احزاب و جریانات چپ ایران در تاریخ معاصر شناخته می‌شود به دلیل نمایش تصویری از پیامبر اسلام در کلاس درس تاریخ اسلام خود در دانشگاه ایالتی سنفرانسیسکو در پاییز ۲۰۲۲ میلادی اکنون تحت بازجویی و بازخواست و بررسی پرونده شکایت یکی از دانشجویان قرار گرفته است.
بهروز که متولد تهران است می‌گوید پیش‌تر شکایت مشابهی علیه او مطرح نشده بود. این استاد دانشگاه می‌گوید که سال‌ها در کلاس تدریس کرده و در هر دوره این تصویر را نشان داده بود.
دفتر موسوم به "برنامه‌های برابری و انطباق" دانشگاه این استاد ایرانی الاصل را مورد بازجویی و بازخواست قرار داده است. دانشجوی مسلمان ابراز داشته که نمایش تصویر پیامبر اسلام توسط استاد باعث آزردگی خاطر او شده است. بهروز، اما می‌گوید این که چه چیزی در کلاس او نشان داده شود یا نشود در حیطه اختیارات و صلاحیت او برای تصمیم گیری می‌باشد.
بهروز می‌گوید که تصاویر مشابه از پیامبر اسلام در تهران به طور گسترده به فروش می‌رسد و در خانه‌های مسلمانان شیعه بر روی دیوار قرار داده می‌شود.
قرار است بهروز اوایل ماه آوریل در جلسه‌ای برای پاسخگویی حضور یابد. او گفته اگرچه نگران این تحقیقات نیست، اما در مورد آن چه ممکن است رخ دهد اطمینان خاطر ندارد. او می‌گوید: "در مورد این که روند بررسی پرونده چگونه پیش خواهد رفت هر فردی گمانه زنی متفاوتی دارد".
بهروز می‌گوید سال‌ها بدون این که شکایتی دریافت کند، همین تصویر را در کلاس خود نشان داده است و از شکایت اخیر بهت زده شده است. او می‌گوید: "این اولین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. فکر نمی‌کردم که فردی در یک دانشگاه سکولار که از تاریخ صحبت می‌کند با چنین شکایتی مواجه شود".

دانشجوی شکایت کننده از پاسخ‌های او متقاعد نشده و به مقام‌های بالاتر شکایت کرده است که این امر منجر با باز شدن پرونده تحقیقات شد. پس از انتشار اخبار مربوط به تحقیقات بنیاد حقوق فردی و بیان (FIRE) نامه‌ای به "لین ماهونی" رئیس دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو ارسال کرد و خواستار لغو این پرونده شد و استدلال کرد که حتی تحقیق در مورد این وضعیت توهین به آزادی دانشگاه‌ها می‌باشد.
این سازمان نوشته "حق یک مدرس برای نمایش یک نقاشی تاریخی حتی اگر برخی از مسلمانان معتقد باشند نباید تصویری از پیامبرشان به نمایش گذاشته شود در متمم اول قانون آزادی آکادمیک در اایالات متحده تضمین شده است". بنیاد حقوق فردی و بیان استدلال کرده که استفاده از تصاویر احتمالا حساس برای آموزش صحیح تاریخی ضروری است و جریمه و مجازات فردی برای انجام این کار غیر قانونی خواهد بود.
این شکایت تنها چند روز پس از آن صورت گرفته که رئیس دانشگاه هملاین نیز گفته بود ماه‌ها پس از جنجال مربوط به نمایش تصویری از پیامبر اسلام توسط یک استاد در کلاس تاریخ هنر آن دانشگاه از مقام خود استعفاد داده و بازنشسته خواهد شد.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy