Saturday, Apr 8, 2023

صفحه نخست » ضرر هنگفت ایران در عراق

IRAQ.jpgمیدل ایست آی به نقل از مقام‌های عراقی از ضرر هنگفت ایران در وصول مطالبات این کشور از عراق خبر داده است.

به نوشته این رسانه، بغداد طلب‌های تهران را به دینار پرداخت کرده و ایران هم این پول‌ها را با ۴۰ درصد ضرر، در بازار سیاه به دلار تبدیل کرده است

Suadad al-Salhy خبرنگار عراقی در «میدل ایست آی» نوشت: مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند، ایران که با خرید دلار آمریکا در بازار سیاه عراق ضرر شدیدی کرده، اکنون دولت عراق را برای پرداخت بدهی‌های خود به تهران از طریق کانال‌های رسمی تحت فشار قرار داده است.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: ایران مهم‌ترین بازار عراق در دو دهه گذشته بوده است که گاز، برق، مواد غذایی و مصالح ساختمانی از جمله نیاز‌های دیگر را تامین می‌کرده است. تجارت بین دو کشور بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار در سال است.

با این حال، از زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک رژیم تحریمی سخت را علیه ایران اعمال کرد، عراق در تلاش است تا بتواند هزینه کالا‌ها و خدمات ایران را بپردازد. سال گذشته، عراق توانست بیشتر بدهی گاز و برق خود را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به دینار پرداخت کند.

این دینار‌ها ابتدا از طریق حراج روزانه ارزی که توسط بانک مرکزی عراق برگزار می‌شد به دلار آمریکا (که برای ایران مفیدتر است) تبدیل می‌شد. اما واشنگتن در ماه نوامبر محدودیت‌هایی را بر این حراج اعمال کرد تا افراد ناشناس و کشور‌های تحریم‌شده مانند ایران دیگر نتوانند از این سرویس برای دریافت دلار استفاده کنند.

مقامات عراقی و سیاستمداران نزدیک به ایران به میدل ایست آی گفتند که این بدان معناست که ایرانی‌ها به شدت به بازار سیاه عراق برای بدست آوردن دلار‌های آن متکی شدند.

با اوج گیری مبادلات ارز در بازار سیاه، نرخ ارز به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافت و قیمت کالا‌های مصرفی را افزایش داد و دولت عراق را برای پرداخت حقوق، بازنشستگی و مزایا دچار مشکل کرد.

مقامات گفتند در همین حال، دلار‌های بازار سیاه به ایران، ترکیه، عمان و دبی سرازیر شد.

مقامات عراقی و ایرانی گفتند که عراق در ماه اکتبر موفق شد تمام بدهی خود را به ایران بپردازد، اما این پول در حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق (TBI) قرار گرفت، که ایران می‌تواند از آن فقط برای خرید کالا‌هایی مانند دارو که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند، استفاده کند.

مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند که ایران هنوز ۸ میلیارد دلار در این حساب دارد که نمی‌تواند آن را برداشت کند، زیرا فدرال رزرو آمریکا آن را تحت نظارت خود قرار داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy