Sunday, Apr 9, 2023

صفحه نخست » کباب خوری طالبان در کنسولگری جمهوری اسلامی

کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر جلال‌آباد افغانستان با دعوت از مقام‌های طالبان برای آن‌ها ضیافت افطار برگزار کرد.

در این مراسم، معاون استاندار ننگرهار خواستار ارائه کمک از سوی جمهوری اسلامی به استان‌های شرقی افغانستان شد.

talib.jpg

ایندیپندنت فارسی - ایران در دوران حکومت پیشین افغانستان با طالبان تماس برقرار کرده بود و از این گروه به‌ویژه شورای هلمند به رهبری صدر ابراهیم، قیوم ذاکر و داوود مزمل حمایت می‌کرد.

شورای هلمند که در افغانستان به «طالبان ایرانی» مشهور شده بودند و اغلب به ایجاد ناامنی در استان‌های غربی و جنوبی و تخریب و یا مختل کردن پروژه‌های زیربنایی به‌ویژه سدهای آبی اقدام می‌کردند.

جمهوری اسلامی ایران پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از جمله کشورهای بود که در راستای برقراری روابط مستحکم با این گروه اقدام کرد. تهران درگیری‌های مرزی طالبان و نقض حریم زمینی این کشور را نادیده گرفت و حتی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را به طالبان سپرد، در حالی که این گروه فاقد مشروعیت جهانی بودند.

تهران در دوران حکومت طالبان از گسترش فعالیت داعش در افغانستان و احتمال نفوذ جنگجویان داعش نگران است. در یک ماه اخیر طالبان ادعا کردند که در استان‌های مرزی نیمروز و هرات افغانستان به مخفیگاه‌‌های داعش حمله کردند. جمهوری اسلامی امیدوار است که با افزایش نفوذ در طالبان، خطر داعش را با نیروی طالبان مهار کند، اما تا کنون به این هدف نرسیده است.

دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه با شکست سنگین مواجه شد و جغرافیای تحت کنترلش را از دست داد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از‌آن است که داعش در صدد انتقام‌جویی در میدان جدید رقابت یعنی افغانستان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy