Monday, Apr 10, 2023

صفحه نخست » تفاوت میان محسن مهدیان و حسین شریعتمداری

hamshahri.jpgبلندگوهای نفرت‌پراکنی؛ محسن مهدیان، کاریکاتور حسین شریعتمداری

رویا همایونی - ایران وایر

روزنامه «همشهری»، رسانه وابسته به شهرداری تهران که سال‌هاست به‌دلیل زیان‌دهی و نداشتن درآمد، با عوارض پایتخت‌نشین‌ها اداره می‌شود، در یک سال‌و‌نیم گذشته یکی از بنگاه‌های نفرت‌پراکنی علیه ایرانیان و البته بلندگوی منویات گروه کوچکی از حکام جمهوری اسلامی بوده است.

«محسن مهدیان»، مدیرعامل موسسه «همشهری» و مدیرمسوول فعلی روزنامه، «دانیال ابوالحسن معمار»، سردبیر روزنامه و معاون رسانه موسسه همشهری و «عبدالله گنجی»، مدیرمسوول پیشین روزنامه همشهری، آن‌چنان خروجی عمدتا بی‌طرف نخستین روزنامه رنگی ایران در همه سه دهه گذشته را در کمتر از یک سال زیرورو کردند، که برخی معترضان پس از کشته شدن «مهسا امینی»، در هفته‌های نخست اعتراضات، قصد یورش به دفتر روزنامه را کردند و همان شد که تدابیر امنیتی در انتهای کوچه تورج پارک‌ وی برای آسیب نرسیدن به ساختمان روزنامه اندیشیده شد. محسن مهدیان، مدیرعامل همشهری که یکی از بلندگوهای نفرت‌پراکنی جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته بوده، کیست و چه می‌گوید؟

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

محسن مهدیان اگر در همین روزهای آخر سال در یادداشتی توهین‌آمیز، زنان بدحجاب و بی‌حجاب را «هرزه»‌ خوانده که لازم است توسط «زنان معتقد» ارشاد شوند، اما او در همه یک سال‌ونیم گذشته از تریبون روزنامه شهرداری این نظراتش را به شیوه‌های مختلف و بی‌هراس از هجوم افکار عمومی ابراز کرده است.

***

نظراتی که کاریکاتور‌گونه بی‌شباهت به آنچه که «حسین شریعتمداری» در روزنامه کیهان می‌نویسد و تمام تلاشش را برای لج‌بازی، وارونه‌نمایی و سناریونویسی و کشیدن خط مار به خرج می‌دهد، نیست.

تفاوت اما اینجاست که حسین شریعتمداری اگر در اوج بحران مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان از قوه‌قضاییه می‌خواهد رسانه‌ها و افرادی که درباره این مسمومیت‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌اند را بازداشت و مجازات کند و البته در کمتر از نیم‌روز، «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» آن را به‌گوش می‌گیرد و عینا همان جملات را به‌عنوان حکم قاضی‌القضات، به دادستان دستور می‌دهد تا رسانه‌ها را تنبیه کند، اما کسی از اهالی جمهوری اسلامی هنوز نظرات محیرالعقول و عمدتا منفور و عصبانی‌کننده محسن مهدیان را جدی نمی‌گیرد و حتی در مواردی، او را ساکت هم می‌کنند.

و البته اگر کمی واکنش‌های فضای مجازی به یادداشت‌های او را بالا و پایین کنید، حتما تحلیل‌هایی را می‌بینید که می‌گوید او و «جوانان جبهه فرهنگی انقلاب» همه این ناسزاها را فاکتور می‌کنند! نکته اینکه او هم مانند دیگر هم‌دسته‌هایش، به «خوداکثریت‌پنداری» عجیبی گرفتار است و در یادداشت‌هایش به صراحت یا تلویح، آن‌را فریاد می‌زند.

محسن مهدیان کیست؟

محسن مهدیان یکی از جوانان رسانه‌ای اصولگراست؛ متولد خرداد ۱۳۶۰. او هرچند در بدنه گروه‌های سیاسی و حتی رسانه‌ای، چندان شناخته‌شده نبود، اما از سال‌ها قبل، وابستگی‌های نزدیکی به نهادهای قدرت پیدا کرد. او در خبرگزاری «مهر» سردبیر بوده است، چندسالی سردبیر همشهری محله بود، از سال ۱۳۹۷ و پس از حضور اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران، از همشهری به خبرگزاری «فارس» رفت و همان‌جا یکی از منویات رهبر جمهوری اسلامی را پی‌گرفت؛ تهیه و تولید «خبر خوب». خبرهایی که عمدتا نه چندان با جریان اصلی خبری و فضای کلی جامعه ایران همخوانی داشت.

***

او در همین اعتراضات گذشته هم معتقد بود باید همه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بسته شود و با «پمپاژ خبر خوب»، خشمی که «میوه سال‌ها عملیات رسانه‌ای شیطانی است» از بین برود.

هرچند که محسن مهدیان منصوب «علیرضا زاکانی»، شهردار تندروی تهران و از طیف سیاسیون نزدیک به «غلامعلی حداد عادل»، پدر همسر «مجتبی خامنه‌ای» است، اما از جمعی می‌آید که اکنون لیدرشان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد است؛ «فرشاد مهدی‌پور»، داماد «حسن خجسته باقرزاده»، برادر همسر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و معاون صداوسیما جمهوری اسلامی.

گعده‌ای که سال‌ها زیر دست «مهدی فضائلی»، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی و عضوی از بیت رهبری، پروژه‌های رسانه‌های مختلفی را پیش‌بردند و هر کدام در بخشی‌ از رسانه‌های حکومتی آنچه طراحی کرده بودند را پیش گرفتند. همان گروهی که سایت https://khamenei.ir را که به موازات سایت https://www.leader.ir فعالیت می‌کند، می‌چرخاندند.

فرشاد مهدی‌پور که با حکم محمدمهدی اسماعیلی باید از «ظرفیت رسانه‌ها» برای انتشار و «معرفی مناسب رشد و شکوفایی دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهداف رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام» در داخل و خارج کشور استفاده کند، در نخستین بازدید رسانه‌ای خود به موسسه همشهری رفت که محسن مهدیان، رفیق سال‌های قبلش مدیرعامل شده بود و دانیال معمار، سردبیرش.

فرشاد مهدی‌پور به لطف ازدواج با دختر بزرگ حسن خجسته، به مناصب متعددی در رسانه‌های ایران رسیده است؛ سردبیری و عضویت در هیات‌مدیره روزنامه‌هایی مثل همشهری، «جام‌جم»، خبرگزاری «خانه ملت»، هفته‌نامه «پنجره»، «سروش هفتگی»، سایت خبری «فردا» و «تهران تایمز». او موسس و سردبیر روزنامه «صبح ‌نو» نیز بوده است؛ روزنامه‌ای نزدیک به «محمدباقر قالیباف» که در زمان مسوولیت او در شهرداری (سال ۱۳۹۵) راه‌اندازی شد.

با این اوصاف، شاید روزنامه همشهری تاکنون مدیریتی به نزدیکی محسن مهدیان به هسته سخت قدرت و اینچنین گمنام در جو عمومی سیاسی ایران و دور از فضای اکثریت جامعه نداشته است.

متن کامل گزارش در سایت ایران وایر:

اصل ماجرا؛ از توییتر و اینستاگرام برو بیرون



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy