Thursday, Apr 13, 2023

صفحه نخست » سعید شریعتی: اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا برساخته‌ی امنیتی‌هاست

shariati.jpgانصاف نیوز با سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی، گفتگویی پیرامون ایده‌ی شورای میانه‌روها و ناامیدی مردم از گفتمان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان داشته است.

سعید شریعتی با شنیدن اسم شورای میانه‌روها مجال پرسش به خبرنگار انصاف نیوز نداد و از شیوه‌ی نشر ایده‌ی شورای میانه‌روها در انصاف نیوز گلایه کرد. آقای شریعتی گلایه داشت که چرا شورای میانه‌روها اولین‌بار در این سایت به شکل یک خبر منتشر شده است درحالیکه صرفا یک ایده بوده: انصاف نیوز یک ایده‌ی خوب را به یک خبر بد تبدیل کرده است.

انصاف نیوز: با این پیشفرض که شورای میانه‌روها صرفا یک ایده است نظر شما در مورد این ایده چیست؟ آیا امکان تشکیل این شورا و اجماع این افراد وجود دارد؟

اگر چنین اتفاقی بیافتد مطلوب است اما در شرایط حال حاضر ممکن نیست.

انصاف نیوز: چرا؟

به این دلیل که به نظر من این سطح از تعامل به عنوان یک آکسیون سیاسی الزاماتی دارد؛ از جمله اینکه باید به عنوان رهبران جریانات سیاسی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. برای مثال اگر آقای خاتمی قرار است در چنین شورایی حضور داشته باشد جبهه‌ی اصلاحات به او گفته باشد که فلان راهکار را دنبال کند که بتواند نتایج آن را در شبکه‌ی سیاسی و اجتماعی بازتاب بدهد و از آن بازخورد بگیرد. اول باید یک جریان فراگیر در نیروهای مرتبط با اینها شکل بگیرد؛ این تقاضا شکل بگیرد و عینیت پیدا کند بعد این افراد به نمایندگی از آن تقاضا در آن شورا حضور پیدا کنند.

اما پیامدهای این ایده تحریک یکسری نیروهای معارض است که نمی‌خواهند این گفت‌وگو شکل بگیرد. من در اینکه این ترکیب نسبت به آن پیامدها مقاومت داشته باشند تردید دارم، یعنی نمی‌دانم که اگر عتاب و خطابی بیاید که «آقا شما قرار است چه کنید!» من نمی‌دانم چه واکنشی خواهند داشت.

انصاف نیوز: یعنی به نظر شما محافظه‌کاری این افراد در مقابل عتاب و خطاب‌های احتمالی مانع خواهد شد برای به ثمر نشستن این شورا؟

ببینید به این دلیل که آن موج و تقاضا در بدنه به آن شکل هنوز صورت‌بندی نشده و پشتوانه‌ی لازم را در نیروهای سیاسی برای چنین ایده‌ای هنوز پیدا نکرده‌اند این افراد تاب‌آوری بسیار پایینی در برابر فشارهایی که پیامد تشکیل چنین شورایی است خواهند داشت. به همین دلیل است که اگر این ایده را برای هر یک از این آقایان مطرح کنید تکذیب خواهند کرد.

انصاف نیوز: فعلا که تکذیب نکرده‌اند آقای شریعتی و چه بسا خبرگزاری‌های نزدیک به آنها روی این ایده کار کرده‌اند.

هیچکس تصدیق نکرده است.

انصاف نیوز: باتوجه به اینکه مردم الان به این نتیجه رسیده‌اند که نه راست و نه چپ، اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا ...

من چنین چیزی نشنیده‌ام! کجا مردم چنین حرفی زده‌اند؟

انصاف نیوز: در خیابان

در خیابان که...من هم الان در خیابانم و چنین چیزی نمی‌گویم

انصاف نیوز: به هر حال عده‌ای از مردم چنین باوری دارند ولو اینکه به باور شما عده‌ی کمی باشند.

ببیند به نظر من این شعار پیش از آنکه شعار مردم باشد برساخته‌ی نیروهای امنیتی داخل کشور است و از جانب نیروهای امنیتی داخل کشور هدایت می‌شود و در دهان عده‌ای معترض گذاشته می‌شود.

(لبخند خبرنگار)

این را خیلی جدی می‌گویم و سند برای این امر دارم.

انصاف نیوز: یعنی به باور شما مردم هنوز به اصلاحات امیدوارند؟

حتما، نه به اصلاح‌طلبان بلکه به شیوه‌ی اصلاح‌طلبی یعنی تغییرات تدریجی و مسالمت‌آمیز. اصلاح‌طلبان هم اگر بخواهند با اقبال مردمی روبرو شوند باید وفاداری‌شان به اصلاحات مورد خواست مردم است نشان دهند. مردم منظورم آن بخشی از مردم است که دنبال تغییرات مسالمت‎آمیز و تدریجی هستند.

انصاف نیوز: هنوز در جامعه‌ی ما چنین کسانی هستند که به این ایده راضی شوند؟

بله. ببینید شما با سه دسته مواجه خواهید بود کسانی که دنبال حفظ وضع موجودند که به نظر من اقلیتند؛ اکثریت جامعه خواستار تغییر به روش اصلاح‌طلبی هستند و عده‌ای هم تغییرات ساختاری و بنیادی می‌خواهند، در حد انقلاب و گذر و این مسائل و بر این باورند که این روش به ثمر نمی‌نشیند. به نظر من ظرفیت کافی برای این اتفاق وجود ندارد.

تجربه‌ی 6،7 ماه گذشته این امر را نشان داد. همه‌ی ظرفیت‌های براندازانه از جمله رسانه‌های برانداز، خشم عمومی و... به کار آمد اما زمانی که براندازان حرفه‌ای خواستند از این جریان بهره‌برداری کنند، ائتلاف تشکیل دادند و منشور نوشتند دیدید که پشتشان خالی شد. خیابان‌ها خالی شد. مردم نشان دادند اگر هم خواستار تغییرات بنیادی باشند، هم‌جهت با امثال شما نیستند.

انصاف نیوز: در مورد اقبال مردم به اصلاح‌طلبان گفتید در مورد شورای میانه‌روها چطور؟ آیا مردم استقبال خواهند کرد؟

نمی‌دانم بستگی به خروجیشان دارد. این‌ها باید حرف نویی داشته باشند. مطالبات جامعه بسیار صریح، روشن و رو به آینده است. اگر اصلاح‌طلبان یا میانه‌روها بخواهند به مطلوبات گذشته بازگردند کمترین همراهی‌ها را خواهند داشت. هر کسی بیاید و از آینده بگوید مردم از او استقبال خواهند کرد همانطور که آقای خاتمی سال 76 چنین کرد و مردم استقبال کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy