Saturday, Apr 15, 2023

صفحه نخست » اسناد افشا شده پنتاگون؛ درارتباط با درگيری‌های نظامی میان اسرائیل و جمهوری اسلامی چه می گویند

israel.jpgصدای آمریکا - ارزیابی یک سند منتسب به نهادهای اطلاعاتی آمریکا در میان اسناد تازه درزکرده این کشور که از سوی رسانه‌های اسرائیل بررسی شده حاکی از این است که توان نظامی اسرائیل در دوره بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران «کاهش یافته» و آمریکا از جزئیات برنامه‌های اسرائیل در مورد حمله به ایران بی‌خبر است.

روزنامه یدیعوت آحرونوت روز شنبه، ۲۶ فروردین، نوشت که اشاره این سند به «کاهش توان نظامی اسرائیل در دولت نتانیاهو»، به تظاهرات اعتراضی دوره اخیر در زمینه مخالفت بخشی از مردم و نظامیان ذخیره اسرائیلی با تغییرات قوه قضاییه این کشور ارتباط دارد.

بسیاری از نیروهای ذخیره و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی در اعتراضات اخیر گفتند که اگر تغییرات قضایی مورد نظر بنیامین نتانیاهو و دولت او نهایی شده و ماهیت نظام حاکم بر اسرائیل را از دموکراسی به دیکتاتوری تغییر دهد، از خدمت در ارتش و نهادهای حیاتی خودداری خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو از این افراد به عنوان متمرد یاد کرده و فرماندهان ارتش، از جمله در نیروی هوایی را به اقدامات جدی در برخورد با متمردین فراخواند.

در سندی که یدیعوت آحرونوت بررسی کرده آمده است که ارتش اسرائیل دو ماه پیش رزمایشی برای تمرین حمله به ایران برگزار کرد.

برخی از مقامات اسرائیلی در دوره اخیر به رسانه‌های کشورشان گفته بودند که تمرینات نیروی هوایی در چارچوب ادامه آمادگی نیروی هوایی و ارتش برای حمله احتمالی به ایران در جریان بوده است.

هرتسی لوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به تازگی گفت این نیرو «حتی بدون آمریکا» قادر به چنین حمله‎‌ای هست، اما بهتر است آمریکا در کنار اسرائیل باشد.

با این حال، نکته تازه در سند «فوق محرمانه» نوشته شده از سوی رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا این است که این متحد اسرائیل از زمان و جزئیات برنامه‌ریزی‌های آقای نتانیاهو در مورد حمله احتمالی به ایران «آگاهی ندارد».

این سند افزوده که اسرائیل پیش از اقدام، ممکن است صبر کند و ببیند واکنش آمریکا و کشورهای غربی به یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران چه خواهد بود و آیا رهبر جمهوری اسلامی ایران با غنی‌سازی اورانیوم با غلظت مورد نیاز برای بمب اتم موافقت می‌کند یا نه.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy