Saturday, Apr 15, 2023

صفحه نخست » جدال توییتری دیپلمات‌های طالبان و ایران

talib.jpgدیپلمات طالبان گفت رژیم این گروه به لحاظ فراگیر بودن، در میان دولت‌های منطقه به‌مراتب بهتر است

مختار وفایی - ایندیپندنت فارسی

پس از آنکه ویدیویی از ملاقات حسین امیرعبداللهیان و مولوی امیر خان متقی در حاشیه نشست سمرقند در فضای مجازی بازتاب گسترده پیدا کرد، دیپلمات‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران در توییتر به جدال در این مورد پرداختند. در این ویدیو، امیرعبداللهیان حین احوال‌پرسی با امیر خان، با صدای بلندی می‌گوید: «آقای ملا متقی ما ۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیر هستیم.» ویدیو با ختم سخنان امیرعبداللهیان قطع می‌شود و مشخص نیست که امیر خان چه پاسخی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داده است. این ویدیو در فضای مجازی میان افغان‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از کاربران لحن صحبت امیرعبداللهیان را «آمرانه» توصیف کردند.

سید ذاکر جلالی، از دیپلمات‌های طالبان که در سفر با امیر خان متقی در سمرقند حضور داشت، جمعه‌شب، ۲۵ فروردین، در توییتی نوشت که امیر خان متقی در پاسخ به عبداللهیان گفت: «چگونه حکومت فراگیر؟»

جلالی ادعا می‌کند که متقی سپس به عبداللهیان گفت: «شما یک مدل دولت فراگیر را در منطقه یا جهان برای ما بیاورید تا آن را ما هم در نظر بگیریم. به‌خصوص از دولت‌هایی که نمایندگانشان اینجا [در نشست سمرقند] هستند، نمونه‌ای از دولت فراگیر واقعی بیاورید.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دیپلمات طالبان مدعی شد که پس از این استدلال امیر خان متقی، وزیر امور خارجه ایران دیگر در این مورد حرفی نزد.

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نشست سمرقند حضور داشت و در ویدیوی ملاقات عبداللهیان و متقی نیز دیده می‌شود، در پاسخ به ذاکر جلالی نوشت: «در جهان امروز ده‌ها نمونه دولت فراگیر را می‌توان نام برد که نسبتا فراگیر هستند. ولی نمونه اعلای حکومت فراگیر حكومت نبوی در مدینه‌النبی است که در آن همه اقوام از سیاه حبشی تا سید قریشی، حقوقی برابر داشتند.»

موسوی افزود که دولت فراگیر محدود به یک شکل و یک شیوه حکومتداری نیست و انواع مختلف دارد. او در توییت دیگری تصریح کرد که دولت فراگیر بیشتر مبحثی در جامعه‌شناسی است تا ساختاربندی قدرت سیاسی.

دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اشاره کرد که در دولت فراگیر، نوع و شکل حکومت مهم نیست، بلکه دلبستگی ملت به حکومت اصل است که چگونه حکومت را از آن خود و برای خود بدانند و زیر چتر آن احساس آرامش کنند و همچنین حکومت را پاسخگو بدانند.

ذاکر جلالی در پاسخ به رسول موسوی نوشت که «در حکومت کنونی افغانستان [رژیم طالبان] نیز حقوق همه مردم به‌شمول اقوام و مذاهب تامین است و در بدنه حکومت نیز سهم خوبی دارند.»

دیپلمات طالبان مدعی شد که عملکرد رژیم طالبان در مقایسه با روش دولت‌های منطقه با اقلیت‌های مذهبی و قومی، به‌مراتب بهتر است.

دیپلمات طالبان از دیپلمات ایرانی پرسید که «می‌شود نمونه بهتر از این در منطقه داشت؟» اما رسول موسوی پاسخی به این پرسش نداده است.

دیپلمات‌های طالبان و جمهوری اسلامی درحالی درباره دولت فراگیر بحث می‌کنند که رژیم جمهوری اسلامی ایران منتقدان و مخالفان سیاسی خود را به زندان انداخته است و طالبان نیز یک دولت یک‌دست گروهی و قومی تشکیل داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy