Sunday, Apr 16, 2023

صفحه نخست » زنان و دختران رادان و دوربین‌هایش را به چالش کشیدند

women.jpgرادیو فردا - یک روز پس از آغاز طرح جدید نیروی انتظامی برای برخورد شدیدتر با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری، تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شمار قابل‌توجهی از زنان و دختران ایرانی همچنان در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

زنان و دختران مخالف حجاب اجباری روز یکشنبه ۲۷ فروردین، با ادامهٔ انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری خود در شبکه‌های اجتماعی، طرح جدید نیروی انتظامی را به چالش کشیدند.

یکی از این زنان در کنار عکس خود به‌کنایه دربارهٔ اظهارات اخیر فرمانده نیروی انتظامی نوشته است: «صبح همگی به‌خیر؛ به‌غیر از رادان و دوربین‌هاش...»

احمدرضا رادان ۱۹ فروردین تهدید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها از روز شنبه ۲۶ فروردین اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری می‌کند و در صورت دریافت تذکر و تکرار آن، مخالفان حجاب اجباری به «محاکم قضایی» معرفی خواهند شد.

یک کاربر زن دیگر نیز با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری در توئیتر نوشت: « آقای رادان این شنبه رو منظورتون بود؟»

«شهر باید به زن و زندگی عادت بکند»، «شهر مال مردماس دیو گله داره، سیاهی روسیاس دیو گله داره» و «شنبه‌های افتخار» از دیگر پیام‌هایی بود که زنان و دختران در کنار عکس‌های بدون حجاب اجباری خود منتشر کرده‌اند.

اشاره این کاربر به شعر معروف به «ترانهٔ پریا» از احمد شاملو، شاعر سرشناس معاصر، است که در بخشی از آن چنین آمده است: ««شهر جای ما شد/ عیدِ مردماس، دیب گله داره/ دنیا مالِ ماس، دیب گله داره / سفیدی پادشاس، دیب گله داره / سیاهی روسیاس، دیب گله داره».

یک کاربر نیز در توئیتر نوشت: «وقتی وارد خیابان شدیم و همدیگر را یافتیم و از پس کلمات ناگفته لبخند زدیم... دیگر نه از اضطراب خبری بود و نه از ترس. فقط غرور و شجاعت و زیبایی ماند در کنار شما.»

هم‌زمان شعارنویسی‌ها در حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» نیز ادامه دارد و کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور عکسی از شعارنویسی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران منتشر کرده و نوشته که این شعارنویسی با وجود جو شدیداً امنیتی دانشگاه‌ها انجام شده است.

انتشار این تصاویر در روز یکشنبه در حالی است که بسیاری از زنان و دختران در ایران روز شنبه ۲۶ فروردین نیز در واکنش به تهدید فرمانده کل نیروی انتظامی مبنی بر شناسایی و برخورد با افرادی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

این تصاویر نشان می‌داد که زنان و دختران زیادی بدون حجاب اجباری در سطح شهرهای مختلف کشور حضور یافتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy