Monday, Apr 17, 2023

صفحه نخست » عاقبت آخوندهای بی نماز و زن های بی حجاب

farzR.jpgفرزانه روستایی - فیلم چند وقت پیش را به یاد دارید که آخوندی در میدان خراسان تهران در اعتراض به یک زن بی روسری شلوار خود را پایین کشید. این فیلم سند مهمی است از اندرونی روحانیت در ایران که هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرتی که ظاهرا دیگر اعتقادی به آن ندارند و این بخش مهمی از واقعیت پرشتاب در جامعه ایران است.

شنیده ها از درون حوزه های علمیه و نیز از شهرهای مذهبی قم و مشهد حاکی از این است که بحران در خانواده های مذهبی و نیز جوانان مذهبی و در میان طلاب جوان اگر از دیگر اقشار مردم بیشتر نباشد کمتر نیست. باور آن سخت است که دختران شهر متمول و ثروتمندی مانند مشهد بدون حجاب در شهر می گردند و عکس و فیلم گرفته و پخش هم می کنند، اما ظاهرا کسی نمی تواند آنها را مانع شود.

بحث حجاب زنان در ایران اگر از بحران هسته ای و جنگ هشت ساله بزرگتر نباشد کم اهمیت تر نیست. بحران هسته ای را می شود در لابلای اخبار گم کرد و به کسی توضیح نداد که چه بلایی بر سر کشور دارد می آید. اما در مورد حجاب اگر شما برای خرید یک سطل ماست به خیابان بروید متوجه می شوید که دیگر هیچکس برای استانداردهای جمهوری اسلامی اعتباری قائل نیست.

امروز نه دیگر طلاب جوان مانند ده سال پیش باورهای مذهبی دارند و نه مردم دیگر فکر می کنند روحانیون ربطی به خدا و پیامبر و دستی در آخرت و بهشت و جهنم دارند. حال اگر شهروندان دچار چنین تغییرات مهمی در نگاه خود به جهان و خود شد اند پس برای چه حجابی را بر سر نگاه دارند که نظام مذهبی آن را تبلیغ می کند. تغییرات جامعه ایران بقدری رادیکال و سریع است که اگر جمهوری اسلامی تبلیغ برداشتن حجاب را در صدا و سیما راه اندازی کند احتمال اینکه دختران به حجاب متمایل شوند واقعا بیشتر است.

أوضاع بقدری خراب است که برخی معتقدند نظام پذیرفته که دیگر کار حجاب اجباری تمام است. اما مشکل اصلی این است که اگر در برابر چنین تغییر رادیکالی سکوت کنند بزدودی درخواست انتخابات آزاد و دمکراسی خواهی و شفافیت سیاسی و پاسخگویی علی خامنه ای یکی پس از دیگری علم خواهد شد که تحمل آن برای انحصارطلبان غیر ممکن خواهد بود.

با حجاب یا بدون حجاب، جامعه ایران در سراشیبی تغییرات رادیکالی قرار گرفته است که دیگر کسی جلودار آن نیست. به این نیز باید فکر کرد که آیا واقعا مافیای سپاه و دفتر خامنه ای حاضرند منافع حاصل از میلیاردها دلار را بخاطر چارقد زنان و دختران خیره سر به خطر بیاندازند.

بی شک آنچه آقایان را می خواند تا بر أساس آن سیاست های کلان را تعیین کنند نه دین و مذهب و سنت هاست و نه فقهی که دیگر به کاری نمی آید و از رده خارج است. گردانندگاه هزاران شرکت سپاه و دفتر خامنه ای و آستان قدس رضوی و بنیاد تعاون سپاه و شرکت های بنیاد مستصعفان این را می دانند که می شود فقه و دین را تعطیل کرد و کنار گذاشت ، اما از چاقی حساب های بانکی در دوبی و سنگاپور نمی شود گذشت. حتی اگر تبلیغات صدا و سیما چیز دیگری را تبلیغ کند.

کانال یوتوب نویسنده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy