Wednesday, May 3, 2023

صفحه نخست » تجمع خانواده‌های زندانیان آمریکایی-ایرانی مقابل کاخ سفید

رادیو فردا - خانواده‌های سه زندانی دوتابعیتی آمریکایی- ایرانی که از سال‌ها پیش در حبس جمهوری اسلامی ایران هستند، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، با برگزاری یک تجمع مقابل کاخ سفید، از دولت جو بایدن خواستند با پرداخت هرگونه هزینه سیاسی برای آزادی این شهروندان، آن‌ها را به آغوش خانواده‌ها در آمریکا بازگرداند.

wh.jpgخانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در این تجمع از دولت بایدن ابراز ناخشنودی کردند و گفتند که دولت او مدت‌ زیادی است سرنوشت این شهروندان آمریکا را «نادیده گرفته» است.

خانواده‌های ۱۲ آمریکایی دیگر نیز که توسط دولت‌های خارجی، مانند چین، سوریه و ونزوئلا زندانی شده‌اند، در کنار خانواده‌های آمریکایی-ایرانی‎‌های زندانی در ایران، در تجمع مقابل کاخ سفید برای فشار بر دولت جو بایدن مشارکت کردند.

به گزارش المانیتور، پس از دو سال مذاکرات با واسطه میان ایران و آمریکا، از دو ماه پیش و به‎‌دنبال حمله پهپادی نیروهای مسلح متحد ایران در سوریه به یک مقر نظامیان آمریکایی که پاسخ نظامی شدید آمریکا را درپی داشت، این گفت‌وگوها از مسیر خود خارج شد.

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با تجمع خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی در واشینگتن گفت دولت بایدن «به‌صورت خستگی‌ناپذیر» در باره سرنوشت این افراد کار می‌کند و علنی نشدن مذاکرات در این زمینه به‌خاطر «حساسیت» و « اهمیت بسیار» موضوع است.

wh2.jpgراجر کاستنرز، نماینده ویژه آمریکا در امور زندانیان این کشور در کشورهای خارجی، در روزهای گذشته به شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی گفت معامله با مسکو بر سر یک زندانی آمریکایی در روسیه «بر روی میز قرار دارد»، اما او در مورد دوتابعیتی‌های زندانی در ایران به ادامه تلاش در این زمینه اشاره کرد.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران و همکار پیشین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایرا نیز به المانیتور گفته به‌نظر می‌رسد که دولت واشینتگن به پیشبرد توافقی که می‌تواند هزینه سیاسی سنگینی برای آمریکا داشته باشد، تمایل ندارد، به‌ویژه آن‌که آقای بایدن برای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری نامزد شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به تازگی از توافقی که به گفته او، دو سال پیش میان ایران و آمریکا برای آزادی این زندانیان به‌دست آمده بود، سخن گفت اما مدعی شد که آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است.

پیش از او، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از منابع مطلع نوشته بود که مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان بود و ظاهرا پیشرفت هم کرده بود.

بابک نمازی، برادر سیامک نمازی، در تجمع واشینگتن گفت خانواده هر روز بیشتر ناامید می‌شود. او گفت نمی‌داند که برای جلب توجه رئیس‌جمهور آمریکا باید چه کار کرد.

باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، که خود سال‌ها در زندان ایران بود و در اوایل مهر سال گذشته به آمریکا بازگشت، ماه گذشته در نامه‌ای نوشت که جو بایدن درخواست او برای دیداری که «نیاز مبرم» یک «پدرِ دردکشیده و نگران» از سرنوشت فرزند است را «نادیده» گرفته، اما برای دیدارهایی با هنرپیشه‌ها وقت می‌گذارد.

رسانه‌های آمریکا و منطقه مدعی بودند که رهایی باقر نمازی، ۸۶ساله و بازگشت او به آمریکا، پس از آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‎‌های مسدودشده ایران بود. اما آمریکا آن را رد کرد.

سیامک نمازی، بازرگان، از هفت سال پیش در زندان اوین است. او به اتهام «تبانی با دولت دشمن (آمریکا)» به ده سال حبس محکوم شده است.

عماد شرقی، بازرگان و مراد طاهباز، بازرگان و از بنیان‌گذاران مؤسسه حیات وحش «میراث پارسیان» نیز که هر یک به ده سال حبس محکوم شده‌اند، از حدود پنج سال پیش در زندان حکومت ایران هستند.

جمهوری اسلامی در گروگان‌گیری و حبس شهروندان خارجی در ایران، با هدف انجام معامله سیاسی با دولت‌ها سابقه دارد. اکثر این افراد شهروندان خود ایران هستند که تابعیت کشورهای دیگر را هم دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy