Friday, May 5, 2023

صفحه نخست » نشریه تایمز: بسیج متحدان تهران برای حمله هماهنگ موشکی به اسرائیل

isr.jpgطبق برآوردهای سال گذشته حماس بیش از ۸۸ میلیون دلار و حزب‌الله حدود ۷۰۰ میلیون دلار از ایران دریافت کرده‌اند

ایندیپندنت فارسی - نشریه تایمز چاپ بریتانیا، روز پنجشنبه به نقل از برخی منابع در خاورمیانه نوشت که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد یک پیمان دفاعی و گردهم آوردن شبه‌نظامیان سراسر منطقه برای موشک‌پرانی هماهنگ علیه اسرائیل است.

تایمز افزود که سازمان‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی فوق شامل حزب‌الله لبنان، جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی است که همگی تحت حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران‌اند و جداگانه فعالیت می‌کنند.

تایمز می‌گوید که در حال حاضر رهبران سیاسی حماس در غزه با این اقدام مخالف‌اند، اما سازمان‌های یادشده سه هفته پیش و به‌دنبال درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها در اورشلیم، در یک رشته حملات موشکی از نوار غزه، لبنان و سوریه به اسرائیل دست داشتند.

منابع اطلاعاتی غربی و منابع دیگر می‌گویند که نیروی قدس جمهوری اسلامی که بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در تلاش برای ایجاد سازوکاری است که بر اساس آن، گروه‌های شبه‌نظامی در پرتاب موشک‌هایی که ایران برایشان ارسال کرده و به‌عنوان عاملی بازدارنده علیه اسرائیل برایشان هزینه کرده است، مشارکت کنند.

این پیشنهاد پس از هشدار یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ارائه شد که گفته بود اسرائیل ممکن است به‌زودی به‌جای مقابله با تهدیدهای خصمانه جداگانه در غزه، لبنان یا سوریه، با یک «جنگ چندوجهی» مواجه شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

گالانت در سخنانی در یک نشست خبری گفت: «ما با عصر امنیتی جدیدی مواجهیم که در آن تهدیدهای واقعی از همه جبهه‌ها به یکباره امکان‌پذیر است.» او گفت: «ما سال‌ها با این فرض که می‌توان درگیری‌‌ها را در یک جبهه نگه داشت عمل کرده‌ایم، اما این فرض در حال محو شدن است.»

اسرائیل از زمان حمله به لبنان برای مقابله با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، با جنگ جدی مواجه نشده است. در آن جنگ بیش از هزار لبنانی و دست‌کم ۱۰۰ اسرائیلی کشته شدند. در این مدت اسرائیل در نبردهای مکرر در مقابل حماس و جهاد اسلامی فلسطین قرار گرفت و بارها به اهدافی مرتبط با نیروی قدس و برنامه موشکی آن، یا حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان در سوریه، حمله کرد.

گفته می‌شود که حملات اخیر اسرائیل دست‌کم دو افسر ارشد ایرانی را کشته و عزم تهران برای انتقام‌گیری را برانگیخته است.

تایمز سپس به سفر ماه گذشته اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، به بیروت و دیدار او با اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله، اشاره کرد و نوشت که در آن زمان در پاسخ به درگیری‌های مسجدالاقصی، به‌طور هم‌زمان از جنوب لبنان ۳۰ موشک و از غزه رگباری از راکت، به اسرائیل شلیک شد.

تمامی طرف‌ها حمله راکتی از لبنان را کار «جناح‌های فلسطینی» دانستند، اما راکت‌ها از منطقه‌ای که تحت کنترل کامل حزب‌الله است شلیک شده بود و در عین حال هر دو طرف اسرائیل و حزب‌الله -که بخش جدایی‌ناپذیر دولت لبنان است- مایل‌اند که نگذارند دامنه درگیری‌ها گسترده‌تر شود.

اسرائیل نگران موشک‌پرانی بیشتر در ۱۵ ماه مه هم‌زمان با «روز نکبت» در میان فلسطینی‌ها است. اسرائیلی‌ها این روز را به‌عنوان سالگرد تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ جشن می‌گیرند.

در درگیری‌های قبلی اسرائیل با غزه، جناح‌های فلسطینی در سوریه و لبنان معمولا وارد آن نمی‌شدند. فلسطینی‌ها نیز در جریان جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و لبنان مداخله نکردند.

تایمز نوشته است که اکنون جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند طرفین را متقاعد کند که در همکاری با یکدیگر می‌توانند توان بازدارندگی خود را تقویت کنند.

با این حال، گفته می‌شود که بخش‌هایی از حماس و حزب‌الله درباره تعهد به یک اتحاد رسمی‌تر تردید دارند. طبق برآوردهای سال گذشته، حماس ۷۰ میلیون پوند (بیش از ۸۸ میلیون دلار) و حزب‌الله ۵۵۰ میلیون پوند (حدود ۷۰۰ میلیون دلار) از ایران دریافت کرده‌اند.

تایمز نوشته است که بنا به گزارش‌ها، صالح العاروری، رئیس ستاد عملیاتی حماس که از سال‌ها پیش خط حمایت از ایران را پیش می‌برد، با این اتحاد موافق است. دیگرانی که قبلا مخالف بودند نیز اکنون نظرشان تغییر کرده است.

با این حال، یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، مردد است و می‌گوید که این اقدام به انتقام‌جویی ویرانگر اسرائیل عمدتا علیه غزه می‌انجامد. تایمز نوشته است که سنوار در حال حاضر مانع اصلی است.

نصرالله نیز مایل نیست بیش از حد به این اتحاد کشانده شود، زیرا جنبش او یک بازیگر عرصه سیاست داخلی و متلاطم لبنان نیزمحسوب می‌شود.

دور دیگر نبرد با اسرائیل، تهدیدی عمده علیه حزب‌الله و متحدان سیاسی آن در میان احزاب شیعه و مسیحی لبنان خواهد بود.

طرح قاآنی در این هفته آزمون دیگری نیز داشت؛ هنگامی که خضر عدنان، از رهبران ارشد جهاد اسلامی فلسطین، پس از ۸۷ روز اعتصاب غذا در زندان اسرائیل درگذشت. جهاد اسلامی به تلافی، بیش از ۲۰ موشک را از غزه به اسرائیل شلیک کرد که بر اثر آن یک فرد مجروح شد. اسرائیل با آتش توپخانه علیه یک موضع حماس در غزه پاسخ داد، اما به نظر می‌رسید که اراده تشدید تنش در هیچ‌یک از طرف‌ها نیست.

اسرائیل معتقد است که بخشی از هدف ایران منحرف کردن توجه و تمرکز از برنامه هسته‌ای پیش‌رونده تهران، تقویت محاصره اسرائیل، سوء‌استفاده از ضعف لبنان و حمایت‌های جدید منطقه از بشار اسد در سوریه است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، این هفته به دمشق سفر کرد، آن هم در شرایطی که همسایگان عرب سوریه در حال مذاکره «عادی‌سازی مناسبات» با سوریه‌اند که طی جنگ داخلی آن کشور قطع شد.

با این حال، تحلیلگران لبنانی «پیمان دفاعی» جدید را بیشتر تلاشی برای مقاومت در مقابل اسرائیل در زمانی می‌دانند که اسرائیل در سوریه و علیه غزه و بدون شک در کرانه غربی و اورشلیم، جای عمل دارد.

برخی کارشناسان درباره رفتار تهاجمی‌تر جمهوری اسلامی علیه اسرائیل تردید دارند. مهند حاج علی، از اندیشکده کارنگی، به تایمز گفت: «‌جبهه متحد بین این گروه‌ها بیش از آن‌که به فکر راه انداختن درگیری علیه اسرائیل باشد، هدفش داشتن نیروی بازدارنده قوی است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy