Saturday, May 6, 2023

صفحه نخست » بالا گرفتن دعوای نمایندگان نزدیک به قالیباف و دولت رئیسی

ghalibaf.jpgایندیپندنت فارسی - نمایندگان نزدیک به قالیباف که حالا در مظان اتهام دریافت رشوه میلیاردی قرار گرفته‌اند، می‌گویند مدیران دولتی و قضایی نیز قبلا به‌صورت غیرقانونی خودروی خارجی دریافت کردند

پس از اینکه حسن درویشیان، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در حوزه «مبارزه با فساد»، گزارش‌ها درباره اهدای غیرقانونی خودروهای شاسی‌بلند خارجی از طرف وزارت صمت به نمایندگان مجلس را تایید کرد، امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه، تعدادی از نمایندگان مجلس با حمله به درویشیان، اعلام کردند که مدیران قوه قضاییه و دولت نیز در زمان ریاست ابراهیم رئیسی بر این دو نهاد، خودروهای «تقریبا رایگان» هدیه گرفته بودند.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان که در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضاییه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود و حالا نماینده رئیس دفتر بازرسی ويژه رئیس‌جمهوری است، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت ایران، اعلام کرد که «در گزارشی محرمانه متخلفان واگذاری رانتی خودروها را معرفی کردیم».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او افزود: «طبق مستندات به دست‌آمده، با کارسازی یکی از مسئولان وقت در مجلس نسبت به واگذاری بیش از یک‌صد خودرو و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از نمایندگان، براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده و این رویه تا اواسط ۱۴۰۱ ادامه داشته است.»

البته که حسن درویشیان، طبق انتظار مسئولیتی را متوجه مدیران وزارت صمت ندانست و ادعا کرد که فاطمی امین، وزیر برکنارشده صنعت، معدن و تجارت، اطلاعی از وقوع یا کم‌وکیف ماجرا نداشته است.

اما در هر صورت، بر اساس اظهارات تازه درویشیان، نمایندگان دریافت‌کننده خودرو و مسئولان وقت مجلس شورای اسلامی مقصر معرفی شدند. براساس ادعای احمد علیرضابیگی، نماینده افشاکننده موضوع، اشاره درویشیان درباره «مسئول وقت مجلس» به «حسنعلی غفاری»، معاون اجرایی قالیباف، باز می‌گردد.

علیرضابیگی پس از افشای پرونده اهدای خودروهای شاسی‌بلند از طرف وزیر صمت به نمایندگان به منظور انصراف از برکناری وزیر در جلسه استیضاح، هفته گذشته در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که در رسانه‌ها منتشر شد، نوشت: «آقای دکتر نیکزاد در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ طی تماس تلفنی به بنده عنوان کردند که آقای غفاری (معاون اجرایی مجلس) به خاطر همین زدوبندی که با آقای حسینیان (رابط پارلمانی بهمن‌خودرو) داشته، عزل شده و از من خواستند که در خصوص مطالب اظهارشده پیرامون مسئولیت هیئت‌رئیسه، تکذیبیه صادر کنم که مورد قبول بنده قرار نگرفت.»

حالا پس از مقصر اعلام شدن نمایندگان دریافت‌کننده خودرو، این نمایندگان که همگی نزدیک به طیف «انقلابی» و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس‌اند، می‌گویند اگر دریافت خودروی تقریبا رایگان و بدون نوبت از طرف نمایندگان مجلس جرم باشد، پس مدیران دولت و قوه قضاییه نیز مرتکب جرم شده‌اند.

از جمله احسان ارکانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که سخنان درویشیان را «ژورنالیستی» خواند و در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «اگر درویشیان انگیزه‌ای برای ارائه گزارش محرمانه‌اش به مجلس ندارد، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌تواند ورود کرده و بررسی کند که تاکنون چه تعداد خودرو به نهاد ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌های دولتی واگذار شده است. مجلس سال پیش رای به تحقیق و تفحص از عملکرد آقای درویشیان در زمان حضور در بازرسی کل استان خراسان رضوی داده بود.»

ارکانی افزود: «نمایندگان مجلس حتما پیگیری خواهند کرد که آقای درویشیان که از سوی ریاست محترم قوه قضاییه از سازمان بازرسی کل کشور کنار گذاشته شد، هر مستندی دارند منتشر کنند و در غیر این‌ صورت باید مسئولیت حقوقی ادعاهای خود را بپذیرد.»

درویشیان پیش از پست جدیدش در نهاد ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و قبل از آن نیز بازرس کل استان خراسان رضوی بود، که ابهام‌های مالی زیادی درباره عملکرد او در این دو جایگاه حکومتی مطرح شده بود.

همچنین علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، امروز ۱۶ اردیبهشت در واکنش به درویشیان اعلام کرد که سازمان بازرسی قوه قضاییه نیز در دوران مدیریت رئیسی، خودروی رانتی و رایگان دریافت کرده بود. سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس گفت: «اظهارات نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امر مبارزه با فساد، بلوف سیاسی در راستای تخریب قوه مقننه است. چرا درویشیان پاسخ نمی‌دهد وقتی در سازمان بازرسی بود چند ماشین دریافت کردند، در حالی که ما نسبت به این امر اطلاعات داریم. او در این خصوص سکوت کرده است.»

در ادامه جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس، نیز گفت که اظهارات بازرس ویژه رئیس‌جمهوری «یکطرفه به قاضی رفتن است» و دولتی‌ها باید «نام همه نهاد‌ها در بحث دریافت خودرو» را اعلام کنند.

همچنین احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مجلس، اظهارات نماینده رئيسی را «تشویش اذهان عمومی علیه نماینده مجلس» خواند و گفت: «بهتر است اعلام شود که ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی نیز از خودروسازان داخلی یا نمایندگی‌های خودروسازی، خودروی خارج از نوبت دریافت کرده‌اند یا خیر؟»

در کنار این حمله‌های لفظی مجلسی‌ها و دولتی‌ها علیه یکدیگر و افشای فسادی گسترده‌تر از آنچه پیش از این مطرح شده بود، فریدون عباسی، عضو سابق سپاه پاسداران و نماینده فعلی کازرون در مجلس، در سخنانی عجیب و با انتقاد از افشاگری دو نماینده مجلس درباره اهدای غیرقانونی خودرو به نمایندگان، گفت: «نظام روزانه‌ای و دقیقه‌ای هزینه می‌کند تا این نماینده در مجلس بنشیند، دیگر چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی‌بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی‌بلند چقدر است؟»

دریافت رشوه خودرویی از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حالا درحالی افشا شده است که پیش از این در مهرماه ۱۳۹۹ و در فاصله ۵ ماه پس از آغاز کار مجلس یازدهم نیز خبر اهدای خودروی دنا پلاس به این نمایندگان خبرساز شده بود. این درحالی است که مجلس شورای اسلامی به تعداد نمایندگان مجلس، برای رفت‌وآمد آن‌ها خودروی دولتی در اختیارشان قرار می‌دهد و در نتیجه خبر دریافت پنهانی خودروهایی دیگر، معنایی جز دریافت رشوه به منظور سکوت مقابل عملکرد ضعیف وزارتخانه‌ها نخواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy