Tuesday, May 9, 2023

صفحه نخست » امام جمعه راسک: اعدام شهروندان ما توسط جمهوری اسلامی جنایت علیه بشریت است

imamJ.jpgصدای آمریکا - بدالغفار نقشبندی، امام جمعه اهل سنت در شهر راسک، در استان سیستان و بلوچستان اعدام دست‌کم ۳۰ تن از شهروندان بلوچ در یک هفته گذشته، اهل سنت در شهر راسک، را «جنایت علیه بشریت» خواند.

او در توئیتی همچنین از واکنش جامعه بین‌المللی در این باره انتقاد کرد.

شماری از فعالان حقوق بشر افزایش شمار اعدام‌شدگان بلوچ در روزهای گذشته را انتقام‌جویی حکومت ایران در قبال تداوم اعتراضات در سیستان و بلوچستان توصیف کرده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۲۴ کشته، دارای بیشترین آمار جان‌باختگان در جریان اعتراضات به شمار می‌رود. معترضان هر جمعه با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف این استان، به ویژه شهر زاهدان، اقدام به راهپیمایی و تجمع و شعار علیه حکومت می‌کنند.


روز دوشنبه، شماری از فعالان سیاسی و حقوق بشری با تجمع در میدان ترافالگار لندن به اعدام شهروندان بلوچ اعتراض کردند.

فریبا بلوچ، فعال بلوچ، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، این اعدام‌ها را «قتل‌های سیاسی» خواند و گفت احکام اعدام بسیاری از اعدام‌شدگان پیشتر لغو شده‌ بود.

سایت «حال‌وش»، که اخبار حقوق بشری مربوط به شهروندان بلوچ را رصد می‌کند، پیشتر از انتقاد امام جمعه خاش در سیستان و بلوچستان، از اعدام زندانیان بلوچ خبر داده بود.

محمدعثمان قلندرزهی روز ۱۵ اردیبهشت‌، در خطبه‌های نماز جمعه، گفته بود که پرونده علیه محکومان به اعدام پس از شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری از آنان تشکیل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy