Thursday, May 11, 2023

صفحه نخست » گروگان ایرلندی فرانسوی زندانی در ایران آزاد شد

hostage.jpgایندیپندنت فارسی - ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که برنارد فیلان، شهروند ایرلندی فرانسوی که در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در ایران بازداشت شده بود، آزاد شده است.

ایرنا مدعی شده است که او که به «جرم تهیه و ارسال اطلاعات امنیتی» دستگیر شده بود، با حکم قضایی و «به‌دلیل بشردوستانه» آزاد شده است.

ایرنا می‌گوید که سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند اطلاع داده است که برنارد فیلان در نتیجه «تعامل سازنده» آزاد شده است.

روز پنجشنبه مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود.

به گزارش ایسنا، او در این تماس تلفنی از آزادی یک تبعه ایرلندی تشکر کرده و بر همکاری با تهران تاکید کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

گزارش‌ها حاکی از آن است که برنارد فیلان ۶۴ ساله که در صنعت گردشگری فعال است در همین زمینه به ایران سفر کرده بود که در آبان‌ماه همزمان با خیزش سراسری در ایران بازداشت شد. سرکوب حکومتی خیزش سراسری که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، به بازداشت ده‌ها هزار نفر و کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر منجر شد. تعداد دیگری اتباع خارجی نیز در جریان خیزش سراسری با اتهام‌های مشابه برنارد فیلن بازداشت شده بودند.

فیلان به دلیل آنچه که «ارایه اطلاعات به دشمن» خوانده شده بود، به شش‌ سال و نیم زندان محکوم شده بود.

مقامات ایرلند و نمایندگان پارلمان این کشور ضمن رد اتهامات او تاکید داشتند که این اتهامات ساختگی است و او از محاکمه عادلانه در ایران برخوردار نبوده است.

در زمان بازداشت برنارد فیلان، گزارش‌هایی درباره وخامت وضعیت سلامتی او منتشر شده بود.

ایرنا مدعی است که این گزارش‌ها صحت ندارد و او در وضعیت خوبی به‌سر می‌برده است.

بازداشت اتباع خارجی و دوتابعیتی در ایران مدت کوتاهی پس از انقلاب ۵۷ با گروگان‌گیری اعضا سفارت آمریکا در تهران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی معمولا در مقابل آزادی اتباع خارجی و دوتابعیتی که به آنها اتهام‌های سنگین امنیتی و جاسوسی وارد کرده است، امتیازهای سیاسی یا اقتصادی دریافت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy