Saturday, May 20, 2023

صفحه نخست » اولتیماتوم سفیر ایران به طالبان

safir.jpgمختار وفایی - ایندیپندنت فارسی

در ادامه تنش‌های لفظی میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان در مورد حقابه ایران از رود هیرمند، کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، به خبرگزاری ایسنا گفت: «طالبان باید طی مدت یک ماه به تعهد خود عمل کند.»

قمی افزود: «اگر طالبان به آنچه می‌گویند آب، باید آن را در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ بدهند، اما اگر آبی وجود داشته باشد و ندهند باید پاسخگوی ندادن آن باشند.»

در چند روز اخیر، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران از‌جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در مورد حقابه ایران از رود هیرمند صحبت کردند و به صورت بی‌سابقه‌ای به طالبان هشدار دادند. رئیسی روز پنج‎شنبه با ذکر اینکه « به طالبان اخطار می‌کنم»، گفت طالبان باید حرف‌‌های او را جدی بگیرند و به تعهد خود در زمینه دادن حقابه ایران از رود هیرمند عمل کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

طالبان روز جمعه در بیانیه‌ای به سخنان ابراهیم رئیسی واکنش نشان دادند و گفتند به‌دلیل کاهش باران و دوام خشکسالی، در افغانستان به اندازه کافی آب وجود ندارد. وزارت خارجه ایران در پاسخ به بیانیه طالبان، آن را «ضد‌و‌نقیض» خواند و گفت باید هیئت فنی متشکل از کارشناسان ایرانی، سدهای افغانستان در مسیر رود هیرمند را بررسی و ادعای طالبان را راستی‌آزمایی کنند.

طالبان تا‌کنون در مورد تعیین هیئت فنی برای بررسی سدهای افغانستان از‌جمله سد کجکی اظهار‌نظر نکرده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی معقتدند که طالبان در مسیرهای رود هیرمند آبراه‌های ایجاد کرده‌اند که باعث انحراف مسیر آب شده است.

با وجودی که در آغاز سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی برقرار کردند، اما اخیرا تنش بر سر مسئله حقابه ایران از رود هیرمند، ادامه این روابط را با ابهام مواجه کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از نخستین حکومت‌ها در همسایگی افغانستان بود که سلطه طالبان بر افغانستان را تبریک گفت و با اعزام هیئت‌های دیپلماتیک، بر تعامل با طالبان تاکید کرد. جمهوری اسلامی همچنین سفارت افغانستان را در تهران به طالبان واگذار کرد و دیپلمات‌های این گروه را در تهران و کنسولگری‌های افغانستان را در چند شهر دیگر پذیرفت.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که طالبان به تعهداتی که سپرده‌اند عمل نکرده‌اند. تنش میان ایران و افغانستان بر سر حقابه از حدود ۱۰ سال پیش بالا گرفت و در حکومت اشرف غنی، هیئت‌هایی میان کابل و تهران به بحث در‌این‌باره پرداختند.

مقام‌های دولت اشرف غنی معقتد بودند که ایران بیشتر از آنچه در معاهده ۱۳۵۱ مشخص شده دریافت کرده‌ است، اما مقام‌های ایرانی هیچگاه این ادعا را تایید نکردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy