Thursday, May 25, 2023

صفحه نخست » ایران در فهرست ۲۰ کشور فلاکت‌زده جهان قرار گرفت

felakat.jpgصدای آمریکا - استیو هانکه، اقتصاددان مطرح آمریکایی و استاد اقتصاد دانشگاه جانز هاپکینز در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت شاخص فلاکت در بین کشورهای جهان ایران را در بین «۲۰ کشور اول فلاکت‌زده» جهان دسته‌بندی کرده است.

وی در توضیح گزارش جدید خود تاکید کرده است که فرمول رسیدن به شاخص فلاکت را بروزرسانی کرده و سهم بیکاری در محاسبات را پررنگ‌تر دیده است.

هانکه در تحلیل شرایط اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نوشته است بر اساس واقعیت‌های ملموس اقتصاد ایران شاخص فلاکت به ۷۳.۳ درصد رسیده است.

گزارش این اقتصاددان شناخته شده در حالی است که مرکز آمار ایران در آخرین گزارشهایی که در این زمینه منتشر کرده تاکید کرده است که در سال ۱۳۸۷ شاخص فلاکت بیش از ۳۵ درصد و نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد و نرخ تورم ۲۵.۴ درصد بوده که این آمار در پاییز سال ۱۴۰۱ به تورم ۴۴ درصدی و بیکاری ۸درصدی و شاخص فلاکت ۵۲درصدی رسیده است.

از طرفی مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره تشدید فقر در کشور در یک دهه گذشته گزارشی منتشر کرده و در این گزارش از افزوده‌شدن ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر در کشور خبر داده است.

آمارهای این مرکز خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در شهریورماه سال گذشته را ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۱۳۵ دلار) ذکر کرده است

amar.jpgوبسایت تحلیلی خبری «اکوایران» نیز در گزارشی تخمین زده است که خط فقر در نیمه سال گذشته در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل از آن رشدی حدودا ۶۵ درصدی داشته است.

بخش فارسی صدای آمریکا در میزگردی با شرکت چند کارشناس به بررسی ابعاد و پیامدهای تورم و فقر پرداخته که احمد علوی اقتصاددان در این برنامه کاهش قدرت خرید خانوارها را مورد اشاره قرار داده و گفته است «این اتفاق به منزلت اجتماعی مردم در جامعه طبقاتی ایران لطمه می‌زند».

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy