Thursday, May 25, 2023

صفحه نخست » رونمایی از موشک بالستیک رادارگریز «خیبر» در کنار ماکت «قدس»

کیهان لندن - سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز پنجشنبه چهارم خرداد به مناسبت سالگرد «عملیات آزادسازی خرمشهر» یک موشک بالستیک دوربُرد نقطه‌زن با نام «خیبر» را رونمایی کرد.

missile.jpgموشک بالستیک خیبر یا «خرمشهر۴» با بُرد دوهزار کیلومتر موشکی با سوخت مایع است و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملاً تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

ادعا شده این موشک «بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جوّ» است و «به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک بطور کامل مصون» است.

از ویژگی‌های دیگر این موشک که به آن اشاره شده «بی‌نیازی سرجنگی آن به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد انفجاری می‌شود.»

همچنین در این گزارش آمده سوختگیری این موشک «کمتر از ۱۲ دقیقه است و به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ نگهداری کرد.»

ادعای دیگر درباره «خیبر» این است که «مقاوم‌تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده لانچر آن را با سرعت بیشتری بتوان جابجا کرد.»

سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی در مراسم رونمایی این موشک در حالی که لانچر آن کنار ماکت «قدس» مستقر شده بود گفته «ما در حوزه‌های مختلف موشکی، پهپادی و پدافند هوایی برای تجهیز نیروهای مسلح گام برمی‌داریم و قطعاً رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد یافت.»

وی توضیح داده از ویژگی‌های موشک خیبر، «رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به خاطر سطح مقطع کم راداری است و با توجه به بُرد دو هزار کیلومتری سرجنگی با قدرت انفجاری بسیار بالایی دارد.»

مدتی است که مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی به صراحت می‌گویند ادوات و تجهیزات جنگی را برای هدف‌ قرار دادن اسرائیل طراحی کرده‌اند.

از جمله تأثیرات حکمرانی ایدئولوژیک بر نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی، انتخاب اسامی تجهیزات و ادوات نظامی و اسامی و رمزهای عملیات و نام‌های مستعار و نام پایگاه‌ها و مراکز نظامی بر اساس روایات‌ اسلامی و مؤلفه‌های مذهبی است. اتفاقا این موضوع در پاره‌ای موارد به نوعی آدرس دادن در مورد مأموریت و اهداف آن سلاح یا عملیات به شمار می‌رود!

این امر در انتخاب نام «خیبر» برای این موشک و قرار دادن آن کنار ماکت «قدس» نیز پیام به اسرائیل و لو دادن مأموریت فرضی آن است. بر اساس روایات اسلامی، وقتی یهودیان بنی‌نضیر از مدینه اخراج شدند به «خیبر» رفتند و با توطئه توانستند قبایل عرب را علیه پیامبر اسلام تحریک کنند. خیبر در زبان عبری به معنای «قلعه» است. پیروز این جنگ البته مسلمانان بودند و حتا روایت است که علی امام اول شیعیان یک‌تنه دروازه قلعه خیبر را از جا کند!

این موشک پس از آن رونمایی شد که یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا تصاویری از بمب «نفوذگر با مهمات انبوه» را منتشر و یک روز بعد حذف کرد. گزارش شده بود بمب سنگرشکن «جی‌بی‌یو-۵۷» با وزن ۱۲ تُن قابلیت نفوذ به اعماق زمین را دارد که می‌تواند احتمالاً علیه تأسیسات اتمی در ایران به کار گرفته شود.

به نظر می‌رسید حذف این عکس به این دلیل بود جزئیات حساسی را در مورد ترکیب و قدرت تخریبی سلاح نشان می‌داد. اگرچه ممکن است انتشار عکس و سپس حذف آن عمدی و جهت انحراف توجه نیز انجام شده باشد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy