Thursday, May 25, 2023

صفحه نخست » دعوا در میان حامیان حکومت

25.jpgستاد نهی از منکر «لایحه موازی» می‌دهد

رادیو فردا - در حالی که رسانه‌ها در ایران متن لایحه «عفاف و حجاب» را منتشر کرده‌اند که برای مقابله با بی‌حجابی یا به گفته تنظیم‌کنندگانش «برهنگی» تدوین شده است، بخشی از مسئولان، ‌رسانه‌های اصولگرا و حامیان حکومت به این متن واکنش خشم‌آلودی نشان داده‌اند و حتی یک چهره رسانه‌ای اصولگرا خبر داده که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قصد دارد به نشانه اعتراض به این لایحه «استعفا» دهد.

واکنش‌ها به این لایحه از طرف این افراد و گروه‌ها چنان منفی بوده که سخنگوی دولت، روز پنج‌شنبه،‌ چهارم خرداد، ادعا کرد این لایحه که قوه قضاییه تهیه کرده است، در دولت «اصلاحاتی» داشته و متنی که در «فضای مجازی» منتشر شده «نادرست» است.

در بخشی از متن لایحه که منتشر شده آمده است که «برهنگی بخشی از بدن» مشمول حداکثر جزای نقدی درجه هفت و «برهنگی کامل» مشمول حداکثر جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش خواهد بود. اما طرفداران حجاب اجباری معتقدند این مجازات‌ها «خفیف» است و به گسترش بی‌حجابی در جامعه ایران ختم خواهد شد.

این لایحه همچنین مجازات‌هایی را برای چهره‌های مشهور هنری، ورزشی، سیاسی و اجتماعی مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته و تعیین کرده اگر آنها خلاف قانون حجاب عمل کنند، علاوه بر جرایم نقدی، به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی به‌ مدت سه ماه تا یک سال محکوم می‌شوند و در صورت تکرار، با مجازات درجه شش که شامل شش ماه تا سه سال حبس است، روبه‌رو خواهند شد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور هم این افراد مشهور را «مروجان بی‌حجابی» خوانده و گفته که با آنها «برخورد جدی‌تر» خواهد شد. به نظر می‌رسد مخاطب او بیشتر بازیگران سینما هستند که از سال گذشته و در جریان جنبش اعتراضی بعد از کشته شدن مهسا امینی روسری از سر برداشته‌اند و امسال هم تعدادی از آنها بدون حجاب در مراسم عمومی ظاهر شده‌اند.

در واکنش به این لایحه، حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت «ایرادات متعدد» به آن وارد است. او برای مثال به ماده‌ای از آن اشاره کرد که به گفته او «توهین به افراد بدحجاب تحت عنوان تذکر و امر به معروف» را «ممنوع» دانسته و این امکان را داده تا «فرد بدحجاب» از توهین‌کننده شکایت کند.

محمدتقی نقدعلی، دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران از این لایحه انتقاد کرده و گفت که قوه قضاییه در تدوین آن با «نگاه حداقلی» برخورد کرده، نه با «نگاه بازدارندگی اساسی.»

آقای نقدعلی در ادامه وعده داده است که مجلس تلاش خواهد کرد این لایحه را «اصلاح» کند.

این نماینده مجلس اتفاق‌های مربوط به حجاب در ایران را «توطئه دشمن» و «برهنگی و رفتن به سمت خودنمایی» خوانده و تاکید کرده در لایحه عفاف و حجاب «آمر به معروف و ناهی ازمنکر تقویت نشده بلکه تضعیف شده است.»

لایحه موازی ستاد نهی از منکر؛ مجازات‌های میلیاردی

در همین حال روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه خبر داد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور یکی از این منتقدان لایحه است و قصد دارد متنی پیشنهادی را به شکل موازی با لایحه قوه قضاییه و دولت، به مجلس ارسال کند.

به نوشته این روزنامه که متن مورد نظر ستاد امر به معروف را فاش کرده است، در ماده یک مصداق‌های اعمال «منافی عفت عمومی» و «عدم رعایت حجاب اسلامی» شرح داده است که طیف وسیعی از «عدم رعایت پوشش شرعی»، «روزه‌خواری» تا «هم‌آغوشی و روبوسی زن و مرد منجر به جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه»، «سگ‌گردانی و ترویج نگهداری سگ‌های زینتی»، «رقص منافی عفت عمومی» را در برمی‌گیرد.

همچنین در این متن پیشنهادی «هرگونه تعرض و انجام عمل مجرمانه نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر» هم «قصاص یا دیه» در پی دارد و هم «مجازات تعزیری درجه ۵» که مجازاتی بین دو تا پنج سال زندان دارد.

روزنامه اعتماد همچنین فاش کرد که بندی از این لایحه به «اشخاص دارای شهرت و اثرگذاری اجتماعی» یا همان «سلبریتی‌ها» اختصاص دارد که بر اساس آن اگر مرتکب اعمال ذکر شده در ماده یک شوند، بر حسب تکرار این کار ممکن است در نوبت سوم از «۱۰ میلیارد ریال تا ۱۰۰ میلیارد ریال» جریمه شوند و در نوبت چهارم به «حبس تعزیری درجه ۵ و محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی» از شش ماه تا شش سال محکوم شوند.

روزنامه اعتماد همچنین مدعی شده ستاد امر به معروف و نهی از منکر این متن را تهیه کرده تا مجلس هنگام بررسی لایحه دولت و قوه قضاییه، از آن برای «تقویت» لایحه مذکور استفاده کند.

انتقادها از لایحه در شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر مسئولان حکومتی، حامیان حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی هم حمله وسیعی را به متن لایحه منتشر شده آغاز کرده‌اند. مهدی سلحشور مداح حکومتی در توییتی این لایحه را «لایحه حمایت بی‌حجابان» خوانده و از احتمال وجود «نفوذی در نظام» صحبت کرده است.

عبدالرحیم انصاری هم در توییتر با برشمردن جریمه‌های مالی ذکر شده در لایحه نوشته است: «اینجوری میخواید بی حجابِ ثروتمندِ گردن کلفت رو وادار به رعایت قانون کنید؟»

مهدیه شادمانی دیگر کاربر توییتر حامی جمهوری اسلامی با نوشتن «انا لله و انا الیه راجعون» از این لایحه انتقاد کرده و ادامه داده: «با لایحه حجاب و عفاف مشخص شد مسئولین نظام! کمر به حذف اسلامیت بستن.»

مرتضی عباسیان که در توییتر خود را «امام جماعت مسجد» معرفی می‌کند، این لایحه را «سخیف‌ترین» خوانده که به گفته او «حکم عقل، شرع و عرف را رسما به سخره گرفته است.»

در واکنش به این انتقادها، مهدی کشت‌دار مدیرعامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه خبر داده که ۳۰ روز قبل از ارسال رسمی لایحه، نظر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس محلس درباره آن خواسته شد و آنها «نظرات اصلاحی» خود را «کتبا» به رئیس قوه قضاییه اعلام کردند و موارد اصلاحی آنها در لایحه قبل از ارسال به دولت «اعمال» شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy