Thursday, May 25, 2023

صفحه نخست » تأسیسات اتمی در دل کوه‌های زاگرس می‌تواند به جنگ بینجامد

kelsey.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

"کلسی دیونپورت"، مدیر پیشگیری از اشاعۀ سلاح‌های اتمی در مؤسسه "کنترل سلاح‌ها" در واشنگتن گفته است : تأسیسات زیرزمینی کوه‌های زاگرس سناریوی کابوسی است که سرآغاز موج جدیدی از تنش و درگیری خواهد بود. وی سپس افزوده است که در مرحلۀ حاضر تشدید تنش‌ها می‌تواند خطر جنگی تمام عیار را در پی داشته باشد.

آسوشیتدپرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای بعید ندانسته است که حکومت ایران برای ساختن بمب اتمی پایگاه بزرگ زیرزمینی را در کوه‌های زاگرس پنهان کرده باشد. آسوشیتدپرس با استناد به همین تصاویر ماهواره‌ای افزوده است که تهران سرگرم ساختن زیرساخت‌های اتمی در اعماق کوه‌های زاگرس است و اسرائیل و آمریکا نگرانند که حکومت ایران از این زیرساخت برای توسعۀ برنامۀ نظامی اتمی خود استفاده کند. به نوشتۀ آسوشیتدپرس، حکومت ایران امیدوار است که تأسیسات زیرزمینی زاگرس از گزند بمباران آمریکا در امان بماند.

"کلسی دیونپورت"، مدیر پیشگیری از اشاعۀ سلاح‌های اتمی در مؤسسه "کنترل سلاح‌ها" در واشنگتن گفته است : تأسیسات زیرزمینی کوه‌های زاگرس سناریوی کابوسی است که سرآغاز موج جدیدی از تنش و درگیری خواهد بود. وی سپس افزوده است که در مرحلۀ حاضر تشدید تنش‌ها می‌تواند خطر جنگی تمام عیار را در پی داشته باشد. به گفتۀ "کلسی دیونپورت" از آنجا که حکومت ایران بسیار نزدیک به ساختن سلاح اتمی است، دامنۀ تحرک آن برای شتاب بخشیدن به برنامۀ نظامی اتمی خود بدون عبور از خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل بسیار محدود است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اگر چه جمهوری اسلامی ایران گفته است که قرار است در تأسیسات زیرزمینی زاگرس سانتریفیوژهای جدید ساخته شوند، اما، به گفتۀ آسوشیندپرس، نظر به گستردگی این تأسیسات جمهوری اسلامی ایران به احتمال بسیار قادر خواهد بود در آنها به غنی‌سازی اورانیوم نیز مبادرت ورزد.

حکومت ایران مدعی است که اورانیوم را تا غلظت شصت درصد و فقط برای مصارف غیرنظامی غنی کرده است. با این حال، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً در تأسیسات ایران آثار غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۸٣ درصد را کشف کرده‌اند که تا غنی‌سازی نظامی اورانیوم با غلظت ٩۰ درصد فاصلۀ بسیار اندکی دارد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته‌اند که ذخیرۀ اورانیوم غنی شدۀ ایران ده برابر بیشتر از حد مجاز در توافق بین‌المللی هسته‌ای با این کشور است.

در پایان "کلسی دیونپورت" گفته است که اقدامات خرابکارانه می‌توانند در کوتاه مدت برنامۀ اتمی ایران را به تأخیر بیندازند، اما، این دست اقدامات در دراز مدت کارساز نیستند و نمی‌توانند مانع از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی شوند.

سه شنبه بیست و سوم ماه مه، هرتسی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل هشدار داد که تحولات منفی در ارتباط با برنامۀ اتمی ایران در حال شکل‌گیری است که می‌توانند اسرائیل را به عمل علیه ایران وادارند. او سپس تصریح کرد که اسرائیل و دیگران توانایی انجام حمله به ایران را دارند.

در اظهاراتی جداگانه، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت که این کشور خود را برای رویارویی احتمالی با ایران آماده می‌کند.

در واکنش یک مقام ارشد حکومت ایران هشدار داد که اگر اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران حمله کند با جنگی تمام عیار روبرو خواهد شد.

قرار است اواخر هفتۀ آیندۀ یک هیئت بلندپایۀ اسرائیلی برای ملاقات و گفتگو با رهبران کاخ سفید دربارۀ ایران عازم واشنگتن شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy