Monday, May 29, 2023

صفحه نخست » دعوای خانوادگی است! مرزبانان جوان ایران قربانی مراودات شوم جمهوری اسلامی و طالبان

marzban.jpgکیهان لندن - همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر دو مرزبان ایرانی که توسط تروریست‌های طالبان در درگیری‌های مرزی اخیر کشته شدند، سردار پاسدار احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت، «این درگیری‌ها مختصر بود» و «مذاکرات با طرف طالبانی صورت گرفت.»

سردار اسماعیل کوثری نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با وبسایت «عصر ایران» گفته «دعوای ایران و طالبان دعوای خانوادگی است و از این اتفاقات برای بچه‌هایی که در یک خانه با هم هستند می‌افتد که اختلافی به وجود می‌آید و دعوا می‌شود.»

کوثری در شرایطی می‌گوید «بچه‌ها در یک خانه» با هم دعوا می‌کنند و «دعوای خانگی» است که در این درگیری‌ها دو سرباز وظیفه جوان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند! نیروهای مرزبانی ایران در ماه‌های گذشته نیز طی درگیری‌های مرزی با طالبان در چند مورد تلفات داشتند و نیروهای طالبان حتا بعضی از آنها را از پاسگاه‌ها و برجک‌ها ربود و تحقیر و توهین و حتا ضرب و جرح کرده و فیلم دستگیری آنها را پخش کردند. در نهایت اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد این موارد «سوء تفاهم» بوده است.

اسماعیل کوثری همچنین با عبارتی که حتا نمی‌داند چند مرزبان در این درگیری‌ها کشته شده‌اند گفته «خداوند روح همه شهداء مخصوصاً مرزبانان را شاد کند مخصوصاً پنج نفر یا سه نفری که اینطوری شدند اما بحث گزینه نظامی مطرح نیست!»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

اینهمه در حالیست که با انتشار ویدئویی از مراسم تشییع پیکر مرزبان محمد مهدی احمدی و سوگواری خانواده این سرباز، خشم مردم نسبت به اظهارات مقامات حکومتی و «بی‌تفاوتی» آنها بیشتر شده است. به ویژه آنکه کوثری حتا نمی‌دانست دو نفر، سه نفر یا پنج مرزبان در این درگیری‌ها جان باخته‌اند!

مواضع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این درگیری‌ها نشان می‌دهد که طالبان در بالاترین سطوح حکومت حامی دارد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه به نقل از «یک منبع آگاه امنیتی» درباره علت درگیری بین نیروهای مرزبانی و طالبان گزارش داد «شنبه‌شب یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به داخل ایران را داشتند که نیروهای مرزبانی متوجه می‌شوند و با آنها درگیر می‌شوند... در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند، اقدام به تیراندازی به‌طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود.»

نیروهای مرزبانی ایران در عمل به نوعی قربانی مراودات شوم رژیم ایران و طالبان هستند که بخشی از آن به مسائل مربوط به قاچاق مواد مخدّر و «برادران قاچاقچی» سپاه پاسداران می‌شود.

از طالبان می‌ترسند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال طالبان می‌گوید: «دست برتر را طالبان دارد که بخش عظیمی از حقابه ایران را به کشت خشخاش اختصاص می‌دهند. مرعوب‌ترین سیاست گذاران سیاست خارجی کشور، در حوزه افغانستان مشغول به کار هستند که عملاً نوعی ترس را به سیاست خارجی کشور در قبال افغانستان تحمیل کردند و باعث شده کشور ما اقداماتی مانند تحویل سفارت و برخی دیگر از کار‌هایی که در شأن ما نبوده است را انجام دهند.»

وی تأکید کرده «ایران باید دست طالبان را از منابع قاچاق عظیم مواد مخدر به ایران کوتاه کند. درآمدی که طالبان و قاچاقچیان افغان از صادرات مواد مخدر به ایران دارند، بیش از کل عملکرد عمرانی ایران در یک سال است.»

پیش از این عبدالحمید خراسانی از فرماندهان گروه تروریستی طالبان که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند، در یک ویدئو به مقامات جمهوری اسلامی پیام داد که «قدرت ما را امتحان نکنید! شما در پشت پرده با غربی‌ها هستید ما مسلمانان واقعی هستیم.» وی تهدید کرده «اگر بزرگان امارات اسلامی اجازه دهند انشاءالله به زودی ایران را فتح خواهیم کرد!»

برخی تحلیلگران در مورد تشدید درگیری‌ها میان جمهوری اسلامی و طالبان با توجه به تجهیزات نظامی که دولت بایدن با خروج از افغانستان در این کشور باقی گذاشت، هشدار می‌دهند.

برخی معتقدند رژیم ایران به دنبال بهانه‌ای برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائل داخلی و نارضایتی گسترده است و پتانسیل تحمیل یک جنگ به کشور را نیز دارد.

برخی دیگر اما معتقدند سطح این درگیری‌ها بیشتر نخواهد شد. فریبرز کرمی‌ زند افسر پیشین پلیس انتظامی که از مخالفان جمهوری اسلامی است در توییتی نوشته «هم رژیم آخوندی و هم‌ گروه طالبان تمایلی به جنگ فراگیر ندارند اما از قربانی کردن نیروهای جزء خود هم ناراحت نمی‌شوند و هر کدام به دنبال بهره‌برداری خبری خود از ماجرا هستند.»

وی تشریح می‌کند «رده‌های پایین طالبان در تصور جهاد و شهادت هستند و مانند کمیته و سپاه [در] اوایل شکل‌گیری حکومت در مواردی خودسر عمل می‌کنند... چیزی که خامنه‌ای جنایتکار خواهان تکرار آن شد و آن‌ را آتش به اختیار نامید، بنابراین اعضای رده پایین این گروه هر جا ببینند که نیاز باشد آتش به اختیار عمل می‌کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy