Tuesday, May 30, 2023

صفحه نخست » واکنش مدیرعامل خانه سینما به تهدید ارشاد

رادیو فردا - یک روز پس از تهدیدهای محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد درباره «تبعات» همکاری سینماگران ایرانی با فیلم‌های بدون مجوز حکومتی، جشنواره فیلم کارلو ویواری نام دو فیلم ایرانی مستقل را در بخش‌های رقابتی‌اش اعلام کرد و از سوی دیگر، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما از اظهارات خزاعی انتقاد کردند.

movie.jpgفیلم «ماده تاریک» به کارگردانی کریم لک‌زاده در جشنواره کارلو ویواری پذیرفته شده است

***

جشنواره کارلو ویواری در دوره هفتاد و پنجم خود فیلم «تورهای خالی» ساخته بهروز کریم‌زاده با بازی حمیدرضا عسگری و صدف عسگری را به عنوان محصول ایران و آلمان در بخش مسابقه اصلی و فیلم «ماده تاریک» ساخته کریم لک‌زاده با بازی مهدیس (شاداب) مهدیار و ایمان صیاد برهانی را در بخش رقابتی پروکسیما پذیرفته است.

داستان فیلم «تورهای خالی» درباره یک عشق مخفی در ایران امروز اعلام شده است. فیلم «ماده تاریک» هم درباره دختر و پسری است که پس از رد شدن در تست بازیگری فیلمی تصمیم می‌گیرند فیلم خودشان را «بدون رعایت سانسور» که «هر چیزی در آن اتفاق می‌افتد» بسازند.

مشخص نیست آیا این فیلم‌ها با مجوز حکومت ساخته شده‌اند یا مانند فیلم‌های ایرانی به نمایش درآمده در جشنواره و بازار فیلم کن به شکل زیرزمینی تولید شده‌اند.

کریم لک‌زاده آبان ماه سال ۱۴۰۱ با انتشار پستی در اینستاگرام نوشته بود که «قسم می خورم، قول می‌دهم، هیچ فیلمی از این پس نخواهم ساخت که فراتر از طراحی کاراکتر و طراحی لباس کسی بخواهد حجاب اجباری داشته باشد.»

جشنواره کارلووی واری قرار است در بخش جداگانه دیگری با نام «تولدی دیگر» ۹ فیلم از ایران را نمایش دهد.

گزارش دیگری نیز حاکی است که یک روز پس از اظهارات رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد که سازندگان فیلم‌های ساخته شده بدون مجوز در ایران را تهدید کرده و گفته بود «تمام عوامل از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد»، مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، در یک نشست خبری که ۹ خرداد برگزار شد، به این اظهارات واکنش نشان داد.

او از این سخنان رئیس سازمان سینمایی ابراز «تعجب» کرد و گفت شاید زبان خزاعی «این‌طور چرخیده» و نمی‌خواسته چنین چیزی بگوید. به نوشته خبرگزاری ایسنا، خانم برومند تأکید کرد که «خانه سینما چنین موضعی را قبول ندارد.»

رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سینماگران حوزه موسوم به «دفاع مقدس»، سازندگان فیلم‌های زیرزمینی را تهدید کرده بود و به همین دلیل محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره خانه سینما،‌ در همین نشست خبری گفت «باید ناراحت بود» که این صحبت‌ها در جلسه مربوط به «سینمای دفاع مقدس» مطرح شد که «اصلا جای آن نبود».

به دنبال اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱، جشنواره‌های سینمایی معتبر اروپا رویکرد خود به سینمای ایران را تغییر دادند.

ابتدا جشنواره برلین اعلام کرد به هیچ سازمان و فرد وابسته به حکومت ایران اجازه شرکت در جدیدترین دوره‌اش نخواهد داد.

این جشنواره در بهمن ماه سال گذشته ترکیبی از فیلم‌های مستقل ایرانی را که فیلمسازان مهاجر ساخته بودند یا به شکل زیرزمینی در ایران تولید شده بودند، در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشت.

سپس جشنواره فیلم کن که اردیبهشت امسال برگزار شد، فیلم «آیه‌های زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی را در بخش رقابتی «نوعی نگاه» نمایش داد که بدون مجوز در ایران ساخته شده و انتقادهای اجتماعی-سیاسی صریحی به حکومت و فشار بر شهروندان ایران مطرح کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy