Monday, Jun 5, 2023

صفحه نخست » عملیات نیروی‌ دریایی آمریکا و بریتانیا برای جلوگیرى از تعرض قایق‌های سپاه به یک کشتی تجاری

hormuz.jpgایندیپندنت فارسی - نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) اعلام کرد که ملوانان این کشور و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا پس از دریافت گزارش «آزار و اذیت» از یک کشتی در تنگه هرمز، به کمک آن رفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: «نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعدازظهر یکشنبه سه کشتی با خدمه مسلح در فاصله نزدیک به یک کشتی تجاری قرار گرفتند.» بنا بر این گزارش، تصاویر سیاه و سفید فرستاده‌شده از هواپیمای نظامی بویینگ پی-۸ پوسایدون ایالات متحده نشان می‌دهد که سه کشتی کوچک خود را به نزدیکی این کشتی تجاری رسانده‌اند.

در پی این اتفاق، ناوشکن موشک‌انداز یو‌اس‌اس مک‌فال نیروی دریایی آمریکا و ناو اچ‌ام‌اس لانکستر نیروی دریایی بریتانیا واکنش نشان دادند و هلی‌کوپتر و هواپیمای گشت دریایی اعزام کردند.

در بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده آمده است: «حدود یک ساعت بعد، وقتی کشتی تجاری تایید کرد که نیروی مزاحم از صحنه خارج شده است، وضعیت به حالت عادی بازگشت و کشتی تجاری به عبور از تنگه هرمز ادامه داد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نیروی دریایی آمریکا درباره این کشتی اطلاعات بیشتری منتشر نکرد اما داده‌های ردیابی وب‌سایت مارین ترافیک که آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل کرده، نشان می‌دهد کشتی فله‌بر ونتور با پرچم جزایر مارشال هنگام عبور از تنگه هرمز مسیر خود را به طور نامنظم تغییر داده است. زمان و مکان عبور این کشتی هم با اطلاعات مربوط به حادثه که بریتانیا اعلام کرد، همخوانی داشت.

.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران هنوز به این حادثه واکنشی نشان نداده‌اند و آسوشیتدپرس اعلام کرد که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز به درخواست اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده است.

تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری محسوب می‌شود که مسیر عبور ۲۰ درصد نفت جهان است. این حادثه چندمین مورد ایجاد مزاحمت جمهوری اسلامی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در این منطقه محسوب می‌شود و نگرانی‌هایی را برای عبور کشتی‌ها رقم زده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این، نفتکش ادونتج سوییت با پرچم جزایر مارشال را که نفت خام کویت را برای شرکت انرژی شورون در کالیفرنیا حمل می‌کرد، توقیف کرده بود. تنها چند روز بعد، در روز چهارشنبه سوم مه (۱۳ اردیبهشت) هم نفتکش نیووی با پرچم پاناما را که بدون محموله به مقصد فجیره در سواحل شرقی امارات در حرکت بود، توقیف کرد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دو کشتی در نزدیکی بندرعباس لنگر انداخته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که نفتکش نیووی را بر اساس حکم دادگاه توقیف کرده اما اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است. با این حال، کلر جانگمن، رئیس ستاد متحد علیه ایران هسته‌ای که محموله‌های نفت خام تحریم‌شده از سوی تهران را ردیابی می‌کند، می‌گوید «به‌شدت مشکوک» است که توقیف نیووی به اختلاف سر محموله نفت ایران مرتبط باشد.

نظامیان وابسته به حکومت ایران تنها در دو سال گذشته، دست‌کم پنج کشتی تجاری را در آب‌های منطقه توقیف کرده‌اند. این در حالی است که اقدام‌های ایران در توقیف نفتکش‌ها مغایر قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. طی دو سال گذشته، جمهوری اسلامی ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را نیز هدف حمله قرار داد.

مقام‌های نظامی ایالات متحده حکومت ایران را علاوه بر توقیف کشتی‌های تجاری، عامل مجموعه‌ای از حملات پهپادی سال‌های اخیر و انفجار مین‌های ضدکشتی در آب‌های منطقه معرفی کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy