Wednesday, Jun 7, 2023

صفحه نخست » آیا اسرائیل واقعا می تواند تهدید حمله‌ به ایران را عملی کند؟

israel.jpgهدف رزمایش فعلی اسرائیل، موسوم به «دست پرصلابت»، آمادگی این کشور به‌منظور جنگی طولانی در چند جبهه است؛ سناریویی که اسرائیل در صورت حمله به ایران محتمل می‌داند

ایندیپندنت فارسی - اسرائیل بار دیگر تاکید کرد ظرفیت حمله پیشگیرانه به ایران را دارد، که احتمالا به جنگی در چند جبهه با پیامدهای جدی برای منطقه خاورمیانه منجر می‌شود.

به گزارش اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۴ ژوئن ۲۰۲۳، تهدیدهایش علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

او در جلسه کابینه دولت گفت: «واقعیت منطقه به‌سرعت در حال تغییر است. ما منفعل نمی‌نشینیم. همگام با این تغییرها، دکترین رزمی و امکان اقداممان را تنظیم می‌کنیم. ما به اقدام علیه برنامه هسته‌ای [حکومت] ایران، حملات موشکی...علیه... آنچه نبرد در چند جبهه می‌نامیم متعهدیم.»

بنا بر گزارش اورشلیم پست، این سخنان چند ساعت پس از آن بود که نخست‌وزیر اسرائیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «تسلیم» مقابل ایران متهم کرد.

هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده تحقیق در مورد ذرات اورانیوم به‌دست‌آمده را که تا ۸۳.۷ درصد غنی‌سازی شده بود، بست و اعلام کرد پاسخی قانع‌کننده از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

نتانیاهو تصمیم آژانس را سیاسی خواند و از انفعال این سازمان در مقابل حکومت ایران انتقاد کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در حالی که بیانیه‌های متعدد حاکی از آن است که اسرائیل در آستانه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تردید اسرائیل در اقدام جدی علیه تهران می‌تواند به‌دلیل اجتناب‌ناپذیری ظرفیت هسته‌ای ایران و همچنین پیچیدگی‌های حمله پیشگیرانه باشد.

به گزارش اورشلیم پست، هدف رزمایش فعلی اسرائیل موسوم به «دست پرصلابت» آمادگی کشور برای جنگی طولانی در چند جبهه است، سناریویی که اسرائیل در صورت حمله به ایران محتمل می‌داند.

مقام‌های اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که ایران هسته‌ای را تحمل نخواهند کرد. اسرائیل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین تهدید علیه موجودیتش می‌داند.

یاکوو امیدرور، سرلشکر بازنشسته و عضو ارشد موسسه امنیت و استراتژی اورشلیم و مشاور سابق نتانیاهو، به مدیا لاین گفت: «بیانیه‌های اخیر احتمالا پاسخی به تلاش آمریکا برای دستیابی به نوعی توافق با [حکومت] ایران است.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در نظر دارد برای توافقی موقت که غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، با ایران وارد مذاکره شود.

امیدرور گفت: «بیانیه‌های اسرائیل برای این است که به گوش ایرانی‌ها هم برسد، اگر از خطی مشخص عبور کنند، اسرائیل پاسخ می دهد، و خود را متعهد به هیچ‌گونه توافق بین‌المللی امضا‌شده با ایران نمی‌بیند. اسرائیل به امنیتش متعهد است، نه به این باور بین‌المللی که مشکل ایران هسته‌ای فقط از راه دیپلماتیک حل می‌شود.»

با توجه به اینکه به باور بسیاری از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران فناوری و تخصص لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را دارد، اسرائیل سر دو راهی مانده است که به برخی یا همه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند یا نه. تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران در سراسر کشور پراکنده‌اند و نابودی آنها شاید هدفی غیرواقع‌بینانه برای اسرائیل باشد.

به عقیده امیدرور، اسرائیل توانایی‌اش را دارد. او تایید کرد که توان آمریکا در حمله به ایران بسیار بالاتر از اسرائیل است، اما در ادامه افزود اسرائیل آماده است از «هر آنچه در اختیار دارد» استفاده کند.

امیدرور گفت:‌ «برای اسرائیل، عملیاتی بسیار پیچیده خواهد بود، و مستلزم این است که کل نیروی هوایی اسرائیل هم‌زمان به پرواز درآید، به ایران برسد‌ــ و احتمالا در مسیر هدف حمله قرار بگیرد‌ــ و با موفقیت به ایران حمله کند.»

به نوشته اورشلیم پست، حمله اسرائیل به ایران احتمالا آغازگر جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تری در چند جبهه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ایران در پاسخ، از نیروهای نیابتی‌اش در منطقه بخواهد به اسرائیل حمله کنند، چنین جنگی به خسارتی گسترده در سراسر خاورمیانه و تلفات بالا منجر خواهد شد.

دنی سیترینوویچ، پژوهشگر برنامه ایران موسسه مطالعات امنیت ملی، معتقد است به‌رغم حمله، بعید است ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش را رها کند و دانشی که در این زمینه به دست آورده است پاک‌شدنی نیست و دوباره تاسیساتش را بازسازی می‌کند.

به عقیده سیترینوویچ، تمایل غرب به مذاکره و دستیابی به توافق، اسرائیل را در موقعیت ضعیفی قرار داده است.

جامعه بین‌المللی می‌خواهد از جنگ منطقه‌ای اجتناب کند، که در صورت حمله اسرائیل به ایران اجتناب‌ناپذیر است. بسیاری از کشورها می‌خواهند مشکل ایران بی‌سرو‌صدا و بدون آشوب در منطقه حل شود.

اما سوال این‌جا است: آیا اسرائیل بدون حمایت آمریکا، به ایران حمله می‌کند؟

سیترینوویچ معتقد است بدون پشتیبانی آمریکا، حمله اسرائیل قماری بسیار پیچیده خواهد بود و با توجه به پیامدهای جدی چنین حمله‌ای، ضروری و حیاتی است که از پیش با آمریکا هماهنگ شود.

اما سخنان اخیر مقام‌های اسرائیل فحوای متفاوتی دارد.

به گفته امیدرور، «اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که ایران به توان هسته‌ای نزدیک شده است، خطر چنان بزرگ است که منتظر مشروعیت بین‌المللی نمی‌ماند». او در ادامه افزود: «سال‌ها است که جهان هیچ کمکی به اسرائیل نکرده است، بنابراین اسرائیل گزینه دیگری نخواهد داشت.»

اسرائیل از حرکت آمریکا به سمت مذاکره با ایران ابراز نگرانی عمیق کرده است. باید منتظر ماند و دید آیا اسرائیل به تهدیدهایش مبنی بر حمله پیشگیرانه عمل خواهد کرد یا نه. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود چنین حمله‌ای پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت، به نظر می‌رسد اسرائیل قبل از اقدامی که چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد، قدم‌هایش را محتاطانه برمی‌دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy