Friday, Jun 9, 2023

صفحه نخست » مرگ یک کودک ۹ ساله دیگر بر اثر تیراندازی پلیس

koodak.jpgرادیو فردا - گزارش‌ها از شوشتر حاکی از کشته‌ شدن یک پسربچه ۹ ساله به‌ دلیل اصابت گلوله در پی تیراندازی مأموران پلیس به خودروی حامل او و پدرش است. نیروی انتظامی می‌گوید مرتکب اقدام غیرقانونی نشده است.

جعفر دلف‌زرگانی، پدر این کودک که نام او مرتضی عنوان شده، در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری جماران گفت: «ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا اعلام ایست یا آژیر ماشین را به رگبار بست و تیر به کودک ۹ ساله ما اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد.»

به گفته کمال دلف‌زرگانی، عموی کودک کشته‌شده، «گزارش نادرست» صاحب خودرویی که برادرم آن را تعمیر کرده بود، به پلیس، مبنی بر این که این خودرو با «تهدید اسلحه» به سرقت رفته، موجب شد کلانتری خودروی او را دنبال کند.

به گفته او، برادرش «زمانی که ماشین کلانتری را پشت سر خود دید، قصد توقف داشت، اما بدون هیچ هشداری و بدون حکم یکباره ماشین به رگبار بسته شد. مرتضی تنها به پدر خود نگاهی کرد، لبخند زد و درجا فوت می‌کند.»

این اتفاق حوالی ساعت پنج عصر روز جمعه، ۱۹ خردادماه، در جاده اهواز به شوشتر، نرسیده به سه‌راهی دیلم رخ داده است.

آن‌ طور که عموی مرتضی روایت کرده، پس از آن که در تماسی تلفنی به پدر مرتضی خبر می‌دهند که صاحب خودرو به او اتهام سرقت وارد کرده، این مرد همراه با فرزند خود در «مسیر بازگشت به سوی صاحب خودرو و صحبت» با وی بوده است.

بر اساس این گزارش، صاحب خودرو از تعمیر انجام‌شده «راضی نبوده و درخواست تعمیر دوباره» خودروی خود را داشته است.

نیروی انتظامی مدعی است که پلیس ۱۱۰ گزارش سرقت خودرو دریافت کرده و مأموران نیز پس از مشاهده خودروی «مسروقه» به فرد مظنون دستور «ایست» می‌دهند، «اما راننده خودرو توجهی به آن نمی‌کند و فرار می‌کند.»

روح‌الله بیگدلی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر ماجرا را این گونه شرح داد:‌ «نیروهای ما به ماشین مسروقه دستور توقف و هشدار می‌دهند اما توجهی نمی‌کند و به سمت شوشتر فرار می‌کند. ماموران تیر هوایی شلیک می‌کنند اما باز هم توقف نمی‌کند.»

وی افزود: «در نهایت پس از تمام اقدامات قانونی، با تیراندازی خودرو را متوقف می‌کنند. ماشین که متوقف می‌شود، کودکی که همراه سارق بود فوت کرده بود.»

بیگدلی تأکید کرده که راننده «سارق» بوده و اضافه کرده اگر «اصلا خودرو را سرقت نکرده است، چرا به دستور پلیس توجه نمی‌کند و مرتکب «تمرد از دستور» می‌شود؟ چرا فرار می‌کند؟»

او در عین حال گفته که هیچ مأموری بازداشت نشده و افزوده است: «برای چه ماموران باید بازداشت شوند؟ اقدامات ماموران نیروی انتظامی قانونی بوده است.»

این نخستین‌ بار نیست که مأموران پلیس در ایران بدون توجه به وجود کودک در خودرو، اقدام به تیراندازی به سوی آن می‌کنند.

خودروی کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه نیز در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ بدون هیچ اخطار قبلی به رگبار بسته شد و موجب مرگ این کودک و آسیب جدی به پدر او، میثم پیرفلک شد.

اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز در جریان تیراندازی به یک خودروی «مشکوک به حمل مواد مخدر»، یک کودک دو ساله کشته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy