Friday, Jun 9, 2023

صفحه نخست » اکسیوس: آمریکا و ایران ماه گذشته در عمان گفتگو کردند

usirioman.jpgیورونیوز - نشریه آمریکایی «اکسیوس» در گزارشی خبر داد که مقام‌های ایران و آمریکا ماه گذشته میلادی در عمان گفتگوهایی غیرمستقیم داشته‌اند.

بنا به گزارش این نشریه اینترنتی، عمانی‌ها پیام‌های مقام‌های ایران و آمریکا را که در اتاق‌های جداگانه‌ حضور داشتند، میان آن‌ها منتقل می‌کردند.

اکسیوس پیشتر از سفر بی‌سروصدای برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به عمان در ۸ مه خبر داده بود تا در مورد یک پیشنهاد احتمالی به ایران با مقام‌های این کشور گفتگو کند.

اینک این نشریه آمریکایی به نقل از سه منبع خود خبر داده است که ایران هم‌زمان با ورود مک‌گورک، هیاتی را به عمان فرستاده بود. اکسیوس به نقل از یکی از منابع خود نوشته که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، یکی از اعضای این هیات بوده است.

بنا به گزارش اکسیوس، یکی از پیام‌های اصلی آمریکا بر «بازدارندگی» متمرکز بوده است. منابع خبری اکسیوس به این نشریه اینترنتی گفتند که آمریکا در پیام‌های خود تصریح کرده است که اگر ایران به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم برود، بهای سنگیی خواهد پرداخت.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

اکسیوس در گزارش خود نوشته که هدف از مبادله غیرمستقیم پیام‌‌ها میان واشنگتن و تهران، دستیابی به «تفاهمی» در مورد راه‌های کاهش تنش‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و مشارکتش در جنگ اوکراین بوده است.

بنا به گزارش اکسیوس، چنین «تفاهمی» می‌تواند مبنای مذاکرات آینده برای یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد. البته اکسیوس در گزارش خود تصریخ کرده است «هنوز مشخص نیست که آیا دو طرف به چنین تفاهمی نزدیک هستند یا خیر.»

اکسیوس پیشتر هم در گزارشی خبر داده بود که دولت جو بایدن طرحی را با متحدان اروپایی و اسرائیلی خود در میان گذاشته که به تهران توصیه می‌کند از بخشی از برنامه هسته‌ای خود صرفنظر کرده تا آمریکا هم در ازای آن، بخشی از تحریم‌هایش علیه ایران را تعلیق کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy