Saturday, Jun 10, 2023

صفحه نخست » وکیل صدام: دو نیروی اطلاعاتی ایرانی در اعدام صدام حضور داشتند

saddam.jpgخلیلی الدلیمی برای نخستین‌بار جزئياتی را درمورد آخرین ساعات زندگی صدام حسین برملا کرده است

ایندیپندنت فارسی - خلیل الدلیمی، وکیل سابق صدام حسین، در گفت‌وگویی با تلویزیون «العربیه»، جزئیاتی از آخرین ساعات زندگی رئیس‌جمهوری سابق عراق را بیان کرده است. خلیل الدلیمی وکیل ارشد صدام در محاکمه‌ای بود که به صدور حکم اعدام برای او منجر شد. صدام در ابتدا تیمی متشکل از بیش از بیست وکیل از کشورهای مختلف جهان داشت که شامل چهره‌های شهیری مثل رمزی کلارک، دادستان کل سابق آمریکا، می‌شد؛ اما در اوت ۲۰۰۵ خانواده صدام تمام این وکلا را کنار زد و مدیریت تیم حقوقی را به دست وکیل ارشد، دلیمی، سپرد.

دلیمی در این مصاحبه می‌گوید صدام در آخرین ساعات زندگی خود حاضر نشد پیش از اعدام قرص آرام‌بخش بخورد و یا سرش را بپوشاند. او در ضمن گفت مریم الریس، مشاور سابق نوری مالکی (نخست‌وزیر شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی) و موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق در دولت‌های مالکی و سایر دولت‌‌ها،‌ در مراسم اعدام حضور داشتند. این وکیل افزود که دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی نیز در مراسم حاضر بودند و به تعبیر او می‌خواستند این پیغام را القا کنند که این حکومت ایران است که صدام را اعدام می‌کند.

تلویزیون «العربیه» در برنامه‌ای با عنوان «خاطره سیاسی»‌ با چهره‌های مختلفی از جهان عرب گفت‌وگو می‌کند. گفت‌وگوی اخیر این شبکه با الدلیمی نیز در چهار قسمت پخش شد. گفت‌وگوی چند سال پیش این شبکه با رغد صدام حسین، دختر رئیس‌جمهوری سابق، به موضوعی داغ در عراق بدل شد و احتمال بازگشت این چهره مقیم اردن به کشورش را مطرح کرد.

دلیمی در این گفت‌وگو مدعی شد شمار گره‌هایی که به طناب دار زده شده بود، برابر با شمار موشک‌هایی بوده که صدام به اسرائيل شلیک کرده است، ادعایی که البته به نظر می‌رسد برای جلب توجه رسانه‌ای مطرح شده است. او در ضمن گفت فردی که مکان مخفی‌شدن پسران صدام را لو داد، از آمریکایی‌ها ۲۵میلیون دلار پاداش دریافت کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

با وجود گذشت بیش از ۱۶ شانزده سال از اعدام صدام، همچنان هرچند وقت یک‌بار، جزئیات جدیدی درباره آن برملا می‌شود. سه ماه پیش بود که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق، در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت جسد صدام پس از اعدام نزدیک خانه نوری مالکی در منطقه سبز بغداد رها شده بود. به گفته کاظمی، مالکی دستور داد جسد به شیخ‌های قبیله صدام سپرده شود و آن‌ها آن‌ را در تکریت به خاک سپردند. این شهر که به‌دست داعش افتاد، جسد را بیرون آوردند و جای دیگری دفن کردند که مکانش تا امروز نامعلوم است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy