Saturday, Jun 17, 2023

صفحه نخست » از آمریکا به عنوان پزشک برگشتم در ایران خدمت کنم، ساواک مرا بازداشت کرد

savak.jpgفرزاد صیفی‌کاران - رادیو زمانه

انکار وجود شکنجه تکرار و تداوم نظام شکنجه را باعث می‌شود. آزار و شکنجه و اعدام فعالان سیاسی و دگراندیشان تاریخ دور و درازی دارد. گسستی در این تاریخ صورت نگرفته است. با نظر به این موضوع و برای ادای سهمی در پیکار علیه فراموشی با شماری از شکنجه‌دیدگان به دست ساواک هم گفت‌وگو کرده‌ایم. تبهکاری رژیم فعلی نباید زایل‌کننده‌ی یاد تبهکاری رژیم پیشین باشد.

این بار گفت‌وگو با دکتر نسرین آزاد:

نسرین آزاد، زندانی سیاسی سابق در دوران شاه به زمانه می‌گوید قبل از انقلاب تحصیلات آکادمیک خود را به پایان رساند و به ایران بازگشت تا خدمت کند.

او در آمریکا در زمینه تخصص بیماری‌های داخلی و فوق‌ تخصص بیماری‌های غدد مترشحه داخلی تحصیل کرد و قبل از انقلاب به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان استادیار رشته پزشکی استخدام شد. همزمان هم به عنوان پزشک مشغول کار بود.

اوایل بهمن ماه ۱۳۵۴ زمانی که از دانشگاه به خانه برگشت، ماموران ساواک منتظرش بودند. نسرین آزاد آن روز در حضور دایی‌اش که برای دیدارش از شهرستان به تهران آمده بود، بازداشت شد. این آغاز روندی بود که تحمل زندان و شکنجه‌های مختلف جسمی و روحی در زندان شد.

گفت‌وگوی زمانه با نسرین آزاد را بشنوید:

نسرین آزاد در گفت‌وگو با زمانه روایت می‌کند که چهارده ماه در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک در تهران زندانی بود و جمعا به هفت سال زندان محکوم شد.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

از این مدت سه ماه به صورت پیوسته مورد انواع شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفت، از جمله شلاق زدن به کف پا در حالی که به تخت بسته شده بود، شلاق به بدن، سوزاندن، دستگاه آپولو، مشت و لگد، توهین و اهانت کلامی، نگهداری طولانی مدت در سلول‌های سرد بدون پتو و زیرانداز در زمستان، سلول انفرادی و مواردی از این دست.

نسرین آزاد می‌گوید به دلیل دو مقاله‌ای که در جریان تفتیش منزل‌اش پیدا کرده بودند او را بازداشت کردند و در بازجویی‌ها مدام از او می‌پرسیدند که این مقاله‌ها را از کجا تهیه یا از چه کسی گرفته است.

به گفته نسرین آزاد مقاله‌ها درباره اقتصاد ایران بود که در روزنامه‌های معتبر جهان نیز به چاپ رسیده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy