Tuesday, Jun 20, 2023

صفحه نخست » کابوس "تابستانی" تهران

tehran.jpgاحتمال قطع آب و برق در تابستانی که رحم ندارد

سینا قنبرپور - بی بی سی

تهران در آستانه شروع تابستان هفت روز بی‌آب را تجربه کرد. آبرسانی با تانکر در محله‌های مختلف پایتخت خاطره بی‌آبی همدانی‌ها و شهرکردی‌ها در تابستان ۱۴۰۱ را تداعی کرد.

از زمستان گذشته وضعیت سدهای پنج‌گانه‌ای که آب پایتخت از آن تامین می‌شود بحرانی گزارش شده بود و پیش‌بینی می‌شد که تهرانی‌ها تابستان سختی را در زمینه دسترسی به آب و برق داشته باشند.

وضعیتی که هفته پیش بر پایتخت حاکم بود نشان داد که پیش‌بینی‌ها در ارتباط با کابوس تهران درست بوده و مهم‌تر این‌که بررسی اظهارنظرهای مقام‌ها و نگاهی به دلایل این بحران حاکی است که همچنان احتمال تکرار این وضعیت در هفته‌های پیش رو در تابستان داغ ۱۴۰۲ وجود دارد.

مسئولان وزارت نیرو قطع آب تهران را به سیل در جاده چالوس مرتبط دانستند؛ گرچه وزارت نیرو از رفع مشکل تصفیه‌خانه و عادی‌شدن چرخه توزیع آب خبر داد اما همچنان در روز پنجشنبه ۲۵ خرداد نیز برای ساعاتی در تهران آب قطع بوده است.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران با اشاره به ورود حجم گل و لای ناشی از سیلاب به تصفیه‌خانه‌ها و قطع آب تهران توضیح داد: «تلاش می‌کنیم فشار آب لحظه به لحظه افزایش پیدا کند و به حالت طبیعی بازگردد.»

بی‌برقی و تابستانی که رحم ندارد

نگاهی به آمار مصرف برق در ایران نشان می‌دهد که این میزان، سال به سال در حال افزایش است.

در دولت یازدهم با توجه به فشار تحریم‌های اقتصادی تلاش شد تا به جای ساخت نیروگاه‌های جدید بر مدیریت مصرف تاکید شود و تحت عنوان نیروگاه مجازی روش‌هایی برای تحقق این سیاست به اجرا درآمد. وزارت نیرو اعلام کرد که در تابستان نیمی از برق مصرفی ناشی از روشن‌شدن کولرهای گازی به ویژه کولرهای گازی پرمصرف است.

همایون حائری معاون امور برق وزیر نیرو امسال درباره میزان مصرف برق وسایل سرمایشی گفت در روزهای اوج بار بیش از ۳۰هزارمگاوات توسط کولرهای گازی مصرف می‌شود. اگر قرار باشد برای تامین این نیاز برق تولید شود نیاز به ۴۵هزارمگاوات افزایش توان تولید داریم که رقمی معادل ظرفیت تولید شده ۳۰ سال گذشته است.

در دولت یازدهم قرار بود بودجه‌ای به تعویض کولرهای گازی پرمصرف اختصاص داده شود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این سیاست نیز به حاشیه رفته است.

در چنین شرایطی و در حالی که حائری درباره ظرفیت جدید در شبکه برق درسال جاری گفته هفت هزار و ۷۰۰ مگاوات نیروگاه به مدار آمده و ۱۴هزار مگاوات اقدامات بهینه‌سازی مصرف برق باید انجام گیرد تا روزهای اوج مصرف در تابستان پشت سر گذاشته شود. چیزی که به نظر می‌رسد این روزها تهرانی‌ها علاوه بر قطع آب تجربه می‌کنند خاموشی‌هایی است که بی‌سر و صدا به مردم تحمیل شده تا ناترازی برق مدیریت شود و پایداری شبکه توزیع برق در ایران حفظ شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy