Friday, Jun 23, 2023

صفحه نخست » نامه ایرانی‌تبارهای آمریکا به رئیس کمیته روابط خارجی کنگره

letter.jpgرابرت مالی را به دلیل سیاست مماشات با رژیم ایران احضار کنید

کیهان لندن - بیش از ۲۰۰ شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار در نامه‌ای به مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا، از وی درخواست کرده‌اند تا رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را به کنگره احضار کند و از وی بخواهد تا خلاصه‌ای از توافقات دولت جو بایدن با رژیم ایران را ارائه کند.

امضاکنندگان این نامه که تعداد آنها ۲۱۱ نفر است به نمایندگی از جامعه ایرانی‌آمریکایی و با هدف تقویت صدای مردم آزادیخواه ایران درخواست کرده‌اند که رابرت مالی نماینده دولت بایدن در مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی توضیح دهد چه امتیازاتی را به حکومت ایران داده است.

این نامه در شرایطی به کنگره ارسال شده که کمیته روابط خارجی در کنگره آمریکا از تصویب طرح دائمی شدن تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی خبر داده و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس نمایندگان رای‌گیری شود.

به گزارش «اپُک تایمز» در این نامه آمده جامعه ایرانی‌آمریکایی به خاطر سابقه مماشات محرمانه رابرت مالی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، مخالف انتصاب وی به این سمت بود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

امضاکنندگان نامه می‌گویند: «آقای مالی، غافل از سرکوب وحشیانه معترضان ایرانی از سوی رژیم، از جمله قتل بیش از ۵۰۰ نفر شامل ۶۵ کودک و زندانی کردن حدود ۲۰ هزار نفر دیگر، به تعامل با رژیم برای احیای سیاست مماشات و مدارای دوران اوباما ادامه داده است. تمامی این فعالیت‌ها به صورت مخفیانه و به دور از چشم کنگره صورت گرفته است. آقای مالی همچنین روابط خود با رژیم را از جامعه ایرانی‌آمریکایی و افکار عمومی آمریکا پنهان نگاه داشته است.»

آنها در ادامه با اشاره به جلسه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با طرفداران جمهوری اسلامی در ماه مارس ۲۰۲۳ افزوده‌اند: «در این جلسه آقای مالی در حال بحث با طرفداران شناخته شده جمهوری اسلامی در مورد راه‌های بازگشت ایالات متحده به سیاست مماشات و مدارا با جمهوری اسلامی، به ویژه در پرونده هسته‌ای ایران است و شرکت‌کنندگان در این جلسه به‌ ویژه درباره‌ اهمیت دور نگه داشتن کنگره در صورت توافق آمریکا با جمهوری اسلامی گفتگو می‌کنند.»

به باور نویسندگان این نامه، این کار (جلسه مورد اشاره) نشانه خطرناکی است که می‌تواند امنیت ملی آمریکا را تضعیف کند و به رژیم جمهوری اسلامی جسارت بیشتری می‌دهد.

بعضی از امضاکنندگان نامه، به‌ دلیل نگرانی از واکنش ناخوشایند برخی از مقامات یا گروه‌های مستقر در ایالات متحده که از نزدیک شدن به جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، اسامی‌شان را فاش نکرده‌اند.

امین سوفیامهر استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایندیانا، رضا بهروز پزشک و استاد دانشگاه تگزاس، یاس علیزاده استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیویورک، ساسان نعمت‌بخش وکیل مستقر در آتلانتا، شیما بزرگی محقق حقوقی مستقر در واشنگتن دی‌سی و سارا اسحاقی از گروه «اقدام برای ایران» مستقر در کالیفرنیا از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

تأکید ایرانیان مخالف حکومت این است که با توجه به سوابق دموکرات‌های آمریکا در زدوبندهای پنهانی با رژیم ایران نظیر آنچه در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ انجام شد دستگاه‌های نظارتی ایلات متحده و دولت این کشور کنترل بیشتری بر عملکرد مقامات آمریکایی مرتبط با مسائل ایران داشته باشند.

مایکل مک‌کال رئیس روابط خارجه کنگره آمریکا از حزب جمهوریخواه، چند روز پیش نامه‌ای به جو بایدن فرستاد و از وی خواست که به «رفتارهای بد» جمهوری اسلامی پاداش ندهد. وی با انتقاد از «تصمیم احتمالی» رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی تاکید کرده که عدم شفافیت دولت وی با کنگره آمریکا درباره ایران، ناامید‌کننده است.

مک کال همچنین گفته است که وزارت خارجه آمریکا به درخواست کنگره مبنی بر (احضار) رابرت مالی و ادای توضیحات درباره جمهوری اسلامی ایران عمل نکرده است.

اخیراً ۲۵ نماینده کنگره از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نیز با امضای نامه‌ای از بایدن خواسته‌اند تا مانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy