Wednesday, Jul 5, 2023

صفحه نخست » یکسال بعد از سفر به تهران؛ جوزپ بورل خودش و اروپا را سر کار گذاشته

jb.jpgکیهان لندن - جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۴ ژوئیه (۱۳ تیرماه) در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مورد اهمیت مذاکرات برجام و تنش‌زدایی‌ در برنامه‌ هسته‌ای و ضرورت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته «من تاکید کردم که همکاری نظامی با روسیه غیرقابل قبول است، زندانیان اروپایی باید آزاد شوند و حقوق بشر رعایت شود.»

گفتگوی تلفنی بورل و امیرعبداللهیان در شرایطی صورت گرفت که سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرده چین بدون هیچ توضیحی سفر هفته آتی بورل به پکن را لغو کرده است و مقامات چینی هیچ تاریخ جایگزینی نیز اعلام نکرده‌اند.

بر اساس گزارش منابع خبری جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان در این گفتگو با اشاره به سوزاندن قرآن در سوئد خواستار «مقابله جدی و مؤثر اروپا با انواع اسلام‌هراسی» شده است.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، ادعا کرده مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی با طرفین اروپایی «صریح و سازنده» است.

امیرعبداللهیان نقش بورل و دستیار وی انریکه مورا را سازنده خواند و افزود: «نماینده جدید اتحادیه اروپا در منطقه که پیش از این وزیر خارجه ایتالیا بود، روابط سازنده‌ای با ما دارد و امیدواریم به روند تعامل مثبت ایران و اروپا کمک کند.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرده ایران همواره حامی صلح و ثبات در جهان از جمله اوکراین بوده و در این چارچوب معتقد است توقف جنگ تنها از طریق ابتکارات سیاسی ممکن است!

وی همچنین از اقدام پلیس ضدتروریسم آلبانی در مورد سازمان مجاهدین تمجید کرده و گفته است «اگرچه دیرهنگام، اما تجربه‌ای برای کشورهای اروپایی که با حمایت از آنها امنیت مردم خود را به خطر انداخته‌اند.»

درست تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که بورل و دستیارش مورا با هدف «شتاب دادن به مذاکرات اتمی» به تهران سفر کردند. همان موقع نیز طرفین ادعا می‌کردند مذاکرات «سازنده» است.

منابع اروپایی حتا اعلام کردند این سفر «آخرین تیر ترکش» است. جوزپ بورل بعد از صرف شام با رابرت مالی مسئول امور ایران وزارت خارجه آمریکا و مورا در بروکسل راهی تهران شد با مقامات ارشد نظام از جمله علی شمخانی که از مدافعان «احیای برجام» است دیدار کرد. پس از آن اعلام شد که دو هفته به جمهوری اسلامی مهلت می‌دهند و پیشنهاد «تغییر فرمت» مذاکرات نیز مطرح شد. دو ماه بعد یعنی شهریور ۱۴۰۱ با شکست این تلاش‌ها بورل رسماً اعلام کرد «مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده؛ کار دیگری از دستم برنمی‌آید!»

اکنون یکسال گذشته؛ علی شمخانی از شورای عالی امنیت ملّی جمهوری اسلامی برکنار شده و رابرت مالی به دلایل امنیتی فعلا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

بورل که بعد از شکست آن دور از مذاکرات گفته بود «دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید» حالا که وضعیت پیچیده‌تر شده است باز هم از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد با آژانس همکاری کنند!

اینهمه در حالیست که منابع غربی اعلام کرده‌اند دولت‌های اروپایی قصد دارند با عدم لغو تحریم‌های مربوط به برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی برجام را برای اولین بار «نقض» کنند تا واکنشی به نقض‌های مداوم این توافق توسط تهران و همچنین همکاری‌های تسلیحاتی با روسیه در جنگ علیه اوکراین نشان داده باشند.

خبرگزاری رویترز هفتم تیرماه گزارش داد که تمدید تحریم‌های جمهوری اسلامی سه دلیل عمده دارد: استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی علیه اوکراین؛ احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه و محروم کردن ایران از مزایای توافق اتمی زیرا جمهوری اسلامی برجام را نقض کرده است.

رویترز می‌نویسد حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا منعکس‌کننده تلاش‌های غرب برای جلوگیری از تولید سلاح‌های هسته‌ای در ایران است اما محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته قدرت‌های غربی اساساً «اهرم‌های فشار خود بر ایران» را از دست داده‌اند، زیرا با تمام تحریم‌هایی که قبلاً اعمال کرده‌اند، چیزی برای تهدید تهران ندارند.

او با ادعای «افول سریع غرب» افزود: «اگر آنها به این سیاست ادامه دهند، ایرانی‌ها شرکای دائمی خود را در جنوب جهان، در آسیا انتخاب می‌کنند و غرب بازارهای ایران را برای همیشه از دست می‌دهد، به‌ ویژه در زمانی که غرب به سرعت در حال افول است و رقبای جهانی در جنوب مانند چین، روسیه، برزیل، ایران، هند و دیگران در حال ظهور هستند. اعمال تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران برای کشورهای غربی روز به روز دشوارتر می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy