Friday, Jul 14, 2023

صفحه نخست » دهن‌کجی دوم برادر پوتین، استفاده وزارت خارجه روسیه از واژه خلیج عربی

پس از حمایت جنجال‌برانگیز روسیه از ادعای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، استفاده اکانت رسمی وزارت خارجه روسیه به عربی از واژه جعلی «خلیج عربی»، با اعتراض کاربران ایرانی در فضای مجازی مواجه شد.

tweet.jpgهفته گذشته وزیران خارجه روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در نشست مشترک در مسکو اعلام کردند که حامی «ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های آن در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در خصوص سه جزیره...از طریق مذاکرات دو جانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری هستند».

putin.jpgمواضع روسیه در شرایطی اتخاذ شده که جمهوری اسلامی ایران از آغاز لشکرکشی مسکو به اوکراین به حامی تسلیحاتی این کشور در این جنگ تبدیل شده و به این دلیل هدف انتقادهای شدید و تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

در واکنش به موضع روسیه درباره مالکیت جزایر سه‌گانه ایران، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در توئیتی در واکنش به موضع روسیه و امیرنشین‌های خلیج فارس در خصوص جزایر سه‌گانه ایران نوشته بود: «برسر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم».

با این حال، عدم استفاده از نام روسیه در این توییت «حسین امیرعبداللهیان»، انتقادهایی را در پی داشت. ساعاتی پیش از آن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که سفیر روسیه در تهران را در ارتباط با موضع اخیر مسکو، «احضار» و «اعتراض رسمی» ایران را به او ابلاغ کرده است.

«علی‌اکبر ولایتی»، مشاور علی خامنه‌ای و وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در مقاله‌ای در خصوص «ضرورت هوشیاری» همه طرف‌ها در منطقه در خصوص آینده قفقاز و «توطئه ناتو»، بیانیه اخیر مسکو و شش امیرنشین خلیج فارس را حاوی یک «نکته مهم» و در ضمن «تأسف‌بار» دانست. ولایتی نوشته بود: روس‌ها «گمان می‌کنند که با تأیید چنین ادعای نامربوطی، آینده روابط اقتصادی خوبی با امارات خواهند داشت».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، در انتقادی تند ایستادن مسکو در کنار امیرنشین‌های خلیج فارس در ارتباط با جزایر سه‌گانه را نکوهش کرد و آن را «ادامه بازی پوتین با منافع ملی ایران» خواند.

فلاحت پیشه گفته بود بعید نیست زمانی که ولادیمیر پوتین ناچار به تنش‌زدایی با ناتو شود، ایران شاهد «خیانت بزرگ‌تر روس‌ها» باشد.

با این حال روزنامه دولتی ایران با «عجولانه» خواندن واکنش‌ها به مواضع روسیه، نوشته بود «سفیر امارات باید احضار می شد نه سفیر روسیه».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy