Saturday, Jul 15, 2023

صفحه نخست » اعلام حکم متهمان تلاش برای ربایش سرگرد سابق نیروی هوایی ایران در ترکیه

hokm.jpgایران وایر - سه متهم تلاش برای ربایش مهرداد آبدارباشی، خلبان سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از ترکیه، از جمله یک ایرانی، به شش سال و هشت ماه زندان محکوم شدند. آبدارباشی سال ۲۰۱۸ با ورود به ترکیه، اعلام پناهندگی کرده بود.

پرونده آبدارباشی ۱۱ متهم داشت و دادگاه عالی جنایی وان در ترکیه، سه نفر از آن‌ها از جمله یک ایرانی را به اتهام جاسوسی و تلاش برای کسب اطلاعات محرمانه به زندان محکوم کرد.

تبعه ایرانی محکوم در این پرونده با نام «س.س» همچون دو متهم دیگر، به دلیل تلاش برای ربودن سرگرد سابق ارتش ایران و ارائه اطلاعات محرمانه درباره او به مقامات جمهوری اسلامی، به شش سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

صدور این احکام در شرایطی است که دادستانی استان وان ترکیه از دادگاه خواسته بود برای ۱۱ متهم تلاش برای ربودن این خلبان ایرانی گریخته به ترکیه، حکم ۳۰ سال زندان صادر کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این افراد ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ از سوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه و هنگام تلاش برای ربودن آبدارباشی دستگیر شدند.

متهمان در توافق با مقامات سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی، نشانی محل اقامت آبدارباشی را در شهر وان ترکیه شناسایی و گزارش داده بودند.

مهرداد آبدارباشی ۳۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده و در شهر وان ترکیه درخواست پناهندگی داده بود.

اواخر مهر ماه سال ۱۴۰۰، دولت ترکیه از «انهدام یک شبکه جاسوسی» جمهوری اسلامی در خاک خود خبر داد و گفت چند نفر به اتهام‌ جاسوسی و طراحی آدم‌ربایی در این کشور بازداشت شده‌اند.

مقام‌های امنیتی ترکیه هم گزارش داده‌ بودند سازمان امنیت این کشور حدود هشت ماه پیش از عملیات، از طرح ربودن آبدارباشی مطلع شده بود.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی گفته بود افسران اطلاعاتی ایران سعی در راه‌اندازی شبکه‌ای در وان با «بودجه ۳۰ هزار دلار» برای بازگرداندن این نظامی سابق داشتند.

آبدارباشی همان زمان به روزنامه «ترکیه» چاپ استانبول گفته بود در جریان این پرونده، شش نفر از شهروندان ترکیه نیز مشارکت داشته‌اند که همه این افراد بازداشت شده‌اند.

او همچنین یادآور شد سال ۹۷ قرار بوده از طريق نیروی قدس سپاه به فرماندهی قاسم سلیمانی به سوریه اعزام شود و پس از مخالفت کردن با رفتن به سوریه، از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازجویی شده و پس از آن از کشور گریخته است.

در چند دهه گذشته دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و شبکه‌های وابسته به آن‌ها، شماری از مخالفان حکومت اعم از چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی، مقام‌های پیشین، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را در خارج از ایران به قتل رسانده‌ یا ربوده و به ایران منتقل کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy