Thursday, Jul 20, 2023

صفحه نخست » «رائفی‌پور»های نظام؛ از «شوخی‌های جنسی اهل بیت» تا «یوگی ودوستان»

bbc.jpgمسعود آذر - بی‌بی‌سی

پس از خبرها و حاشیه‌های بسیار از ممانعت عربستان سعودی از خروج علی‌اکبر رائفی‌پور، مدیر موسسه «مصاف»، سرانجام اوبه ایران برگشت و در نخستین پیام خبر داد که «بدون حتی یک دقیقه بازجویی» و با کمک وزارت‌خارجه ایران توانسته به کشور برگردد.

درباره اینکه چرا ماموران عربستان مانع از خروج آقای رائفی‌پور شده بودند هنوز خبر رسمی منتشر نشده اما آقای رائفی‌پور نیز به طور مشخص و واضح نگفت که دلیل ممانعت از خروج او چه بوده است.

او روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در یک پیام صوتی بطور تلویحی به بخشی از حدس و گمان‌ها و شایعات پاسخ داده بود و گفته بود «تمام قوانین و مقرارت عربستان را رعایت کرده و با پاسپورت خودش به این کشور سفر کرده است.

علی اکبر رائفی پور که طرفدارنش او را «استاد» خطاب می‌کنند از مسئولان خواسته بود «یکبار برای همیشه» مشکل میان ایران و عربستان را حل کنند تا زائران ایران برای سفر به این کشور «تن‌شان نلرزد» و هر لحظه نگران اتفاقی نباشند.او در این پیام صوتی اذعان کرده بود که پیش از سفر به عربستان خانواده و دوستانش او را از رفتن به این سفر منع کرده بودند.

از زمانی که خبر ممانعت از خروج این چهره پرحاشیه طرفدار نظام رسانه‌ای شد، بخشی از مواضع و سخنرانی‌های او درباره زمامداران عربستان بازپخش شد و سوالاتی دوباره در رسانه‌ها مطرح شده که رائفی‌‌پور و امثال او چه اهمیتی برای حکومت دارند و چرا دست اینگونه افراد در بیان هر حرف و سخنی باز است و چه کسانی در پشت پرده از آنها حمایت می‌کنند؟

رائفی پور «همه چیز دان»

21.jpg

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته آقای رائفی‌پور «همه چیز دان» است

***

علی اکبر رائفی‌پور متولد ۱۳۶۳ است، لیسانس حسابداری از شاهرود دارد، سابقه تحصیل در حوزه‌های علمیه ندارد و براساس آنچه وب سایت‌ها نوشته‌اند پیش زمینه علاقه او به مسایل مذهبی به دو پدربزرگ‌‌ از طرف مادری و پدری او برمی‌گردد که امام جماعت مسجد بودند.

علی‌اکبر رائفی پور در سال‌های اخیر به یکی از چهرهای جنجالی طرفدار حکومت تبدیل شده است اما آنچه باعث شده که یک متولد دهه شصتی در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد، زمانی که تب سخنان ضد اسرائیلی در حکومت به شدت بالا گرفته بود و او در چنان فضایی توانست در مساجد، دانشگاه‌ها به عنوان سخنران دعوت شود و خودش را به عنوان یک «ضد صهیونسیم» دو آتیشه نشان دهد.

او در سال ۱۳۸۹ موسسه ای بنام «مصاف ایرانیان» تاسیس کرد که برگرفته از عبارت «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است و برنامه‌ای به نام «جنبش مصاف» راه اندخت که به مذاق حکومت خوش آمد و چنین اقداماتی زمینه گسترش فعالیت‌هایش را فراهم کرد و به مرور زمان دایره اظهار نظرهایش به همه چیز کشیده شد. چنانکه خبرگزاری ایسنا در گزارشی آقای رائفی‌پور را «همه چیز دان» معرفی کرد و این خبرگزاری در مهرماه سال گذشته نوشت «درباره چه چیزی سخنرانی می‌کند؟ همه چیز! حرف حسابش چیست: "زمستون می‌ره بهار میاد خب حالا بیاد به درک!"»

آقای رائفی‌پور در مردادماه ۹۸ درپاسخ به اینکه چرا درباره سیاست‌های ارزی کشور می‌خواهد سخنرانی کند، گفته بود «مطالعات اقتصادی فراوانی دارد، پراید ۵۰ میلیون تومانی و گوشت هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان را با مدل‌سازی پیش‌بینی کرده بود».

آقای رائفی پور به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا سخنرانی‌هایش معمولا با حاشیه‌های فراوانی همراه است. براساس اظهارات رسانه‌های داخلی به طور متوسط هر دو ماه یک‌بار اسم او به دلیل اظهارات عجیب و غریبی که مطرح می‌کند در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. از آخرین نمونه‌های بحث‌انگیزی که می‌توان از او یاد کرد یکی به آذرماه سال گذشته درباره جنبش اعتراضی برمی‌گردد که نوشته بود «اگر از جونتون سیر شدید به اعتراضات خیابانی بپیوندید مخصوصا اگر چهره زیبایی دارید!» و اشاره کرده بود که «پروژه کشته‌سازی» از طرف مخالفان نظام کلید خورده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته، در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، هنرمندان موسیقی را «هرزه» خطاب کرد، همچنین در یک برنامه سخنرانی مطالبی درباره «شوخی‌های جنسی اهل بیت از جمله امام اول شیعیان» مطرح کرد که با واکنش‌های افراد مذهبی و حوزه‌های علمیه روبرو شد.

پیشوند «استاد» که طرفدارانش به او داده‌اند چنان به اسم آقای رائفی پور یدک شده است که کسانی مثل شهیندخت مولاوردی، از اعضای دولت حسن روحانی به طنز گفته بود «نمی‌دانم استاد اسم کوچک آقای رائفی پور است یا در این سن و سال لقبش!».

هرچه هست علی اکبر رائفی‌پوربا بستری که حکومت برایش فراهم کرد با تحلیل‌ها و اظهارات غیرقابل تصوری که درباره دین‌ و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و ... به سرزبان‌ها افتاد.

به عنوان نمونه حدود ده سال پیش در یک سخنرانی گفته بود ۲۳۶ سال پیش در نقش و نگار پول دلار، نشانه‌های وجود دارد که طرح حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک پیش‌بینی شده بود، در اهرام ثلاثه مصر نشانه‌هایی از فراماسونری، صهیونیزم و شیطان پرستی وجود دارد، هدف ساخت کارتون‌های تام و جری و میکی‌ماوس والت‌دیسنی محبوب کردن یهودی‌ها بوده است، شلوار «جین» از مفهوم جن و کفش پاشنه‌بلند نماد سُم جن است و در نهایت گفته بود مایکل جکسون، خواننده مشهور آمریکایی نمرده است.

آقای رائفی پور با وجود همه انتقادات و اعتراضاتی که متوجه سخنانش می‌شود در بخشی از اصولگرایان و طیفی از طرفداران حکومت طرفدارانی دارد و همین اقبال باعث شده که در عرصه سیاسی فعالیتش را افزایش دهد و حتی سودای ورود به مجلس درسر کند. او در سال ۹۹ یک گام از این مرحله نیز فراتر گذاشته بود و در توئیتی خود را در جایگاه و نفوذی قرار داده بود که می‌تواند لیست انتخاباتی اعلام کند و نوشته بود ««اصولگرایان نگرانند مبادا در انتخابات لیست بدهم و موجب تفرقه در جامعه رأیشان شوم و اصلاح طلبان اساسا نگران ورود انقلابی‌ها به عرصه سیاسی هستند.»

آقای رائفی‌پور همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از ابراهیم رییسی حمایت کرد و او را «یاور شب‌هنگام فقرا» خوانده بود و خردادماه همان سال به تتلو (امیر مقصودلو) نامه نوشت و از حمایت این خواننده جنجالی و پرحاشیه از ابراهیم رئیسی قدردانی کرد و نوشت: «امیر حسین عزیز؛ به خاطر این روزها به حالت غبطه می‌خورم، نه فقط از این جهت که مظلوم واقع شده‌ای بلکه بیشتر برای این که معیار تشخیص حق از باطل گشته‌ای».

خبرگزاری‌های رسمی از جمله ایسنا بارها نوشته‌اند که «او معمولا در هر سخنرانی‌اش ادعاهای عجیب و قابل تاملی مطرح می‌کند اما تقریبا هیچ‌وقت سند علمی برای ادعاهایش ارائه نمی‌دهد».

خبرگزاری ایسنا در مهرماه سال گذشته نوشته بود «سخنان او معمولا بر پایه سرچ‌های اینترنتی و گوگلی است و مرجع علمی خاصی ندارد. او عاشق طرح یک معما و حل کردن آن و با آب و تاب شرح دادن برای مخاطبانش است».

از «یوگی ودوستان» تا دایی جان‌ناپلئون

22.jpg

حسن عباسی می‌گوید «هنری کیسینجر اسلام» است

***

علی‌اکبر رائفی‌پور و تعدادی از افراد مشخص در جمهوری اسلامی هستند این امکان و فرصت را در اختیار دارند که دیدگاه‌ها و حرف‌هایشان را به طرق مختلف منتشر کنند و تریبون‌های رسمی و غیر رسمی مانند تلویزیون در خدمت بازنشر سخنان این افراد قرار دارد.

در حالی که فعالان سیاسی، افراد دانشگاهی و منتقدان حکومت همواره در انتشار دیدگاه‌ها و نظرات‌شان با محدودیت‌هایی روبرو هستند و گاهی دستگاه قضایی آنان را احضار و احکام زندان و ممنوعیت فعالیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای برای آنان صادر می‌کند اما این محدودیت‌ها و نگرانی‌ها برای حامیان حکومت وجود ندارد.

این افراد از نظر فعالان سیاسی به نوعی «آتش به اختیار» هستند و با سوابق و تحصیلات متفاوتی در این طیف‌ قرار دارند در بین این افراد از چهره‌های دانشگاهی دیده می‌شود تا کسانی که حتی درباره داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی آنها شک و تردید وجود دارد.

«استاد» حسن رحیم‌پور ازغدی، از چهرهای مطرح اصولگرا که تحصیلات حوزوی دارد، عضو شورای انقلاب فرهنگی و سخنران ثابت برنامه‌های تلویزیونی است در سال ۹۳ گفته بود از من درباره رشته تحصیلی‌ام ‌پرسیدند و من گفتم « فوق دکترای کتابخوانی دارم بنده ادعا می‌کنم که زیاد می‌خوانم و سعی دارم درست بخوانم و بر کتاب‌ها حاشیه بزنم».

علاوه بر آقای رحیم‌پور ازغدی که اظهاراتش با واکنش‌هایی روبر می‌شود می‌توان به این لیست حسین کچوئیان، مدیر گروه دانشکده علوم اجتماعی در دانشگاه تهران و از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شهریار زرشناس،عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده نشریاتی مثل کیهان و صبح صادق وابسته به سپاه، مسعود درخشان، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، محمدعلی رامین، معاون پیشین معاونت مطبوعاتی، رحیم مشایی، مشاور و چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد می‌توان نام برد.

با وجود تفاوت‌هایی که در بین افراد فوق وجود دارد، شبیه‌ترین چهره اصولگرا به علی‌اکبر رائفی‌پور، حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین (مرکز برسی‌های دکترینال) است.

از آقای عباسی به عنوان «دکتر عباسی» نیز یاد می‌شود دربعضی از سایت‌ها گفته شده او در زمینه امنیت ملی دکترا گرفته و بعضی دیگر از منتقدان و رسانه‌ها این مدرک تحصیلی را زیر سوال برده‌اند.

سخنرانی‌های او در اغلب موارد جنجالی و واکنش‌برانگیز و با محوریت «توهم توطئه» است و تقریبا درباره همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صحبت می‌کند. یکی از مشهورترین اظهارات آقای عباسی به بهمن‌ماه ۱۳۹۷برمی‌گردد که ‏پیش‌بینی‌ کرده بود در سال ۱۴۴۴ شاهد تغییرات بزرگی در جهان خواهیم بود و «در حسینیه کاخ سفید مراسم تاسوعا ودر مهدیه کاخ باکینگهام لندن جشن نیمه شعبان» برگزار خواهد شد و این سخنان را دو سال پیش نیز تکرار کرد.

همچنین تحلیل‌های سینمایی آقای عباسی نیز زبانزد است. او در سال ۹۱ درباره کارتون معروف «یوگی و دوستان» که قصه چند شخصت‌ کارتونی و یک کشتی پرنده است، گفته بود این سریال «توهین به حضرت نوح بود» یا درباره انیمیشن مطرح «باب اسفنجی» گفته بود این پویانمایی کودکان را لیبرال بار می‌آورد.

حسن عباسی در یکی از آخرین نمونه سخنانش که واکنش برانگیز شده بود درآمد فوتبالیست‌ها آنها را «هار» کرده و سبک زندگی‌شان برپایه «لذت، شهوت و پول» است.

سایت انتخاب در بهمن‌ماه سال ۹۸ نوشته بود آقای عباسی «شهره به ارائه نظریات تخیلی و اعجاب برانگیز مبتنی بر فرضیات دایی‌جان ناپلئونی است و سخنان او «به هیچ‌عنوان با تحلیل‌های آکادمیک و مستندات تطابق ندارد».

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی در دهم بهمن ماه سال گذشته در توصف این افراد نوشته بود: «هرچه به دهان‌شان می‌آید می‌گویند. در هر زمینه‌ای اظهار نظر می‌کنند. از اندیشه اسلامی تا علوم نظامی و سینما و مهدویت و یهودیت و جامعه شناسی و ... دانشمندان و علما یک عمر وقت می‌گذارند و موی سفید می‌کنند و در یک شاخه علم اگر بخواهند سخن بگویند با هزار اما و اگر و احتیاط چیزی می‌گویند اما این برخی‌ها به چهل سال نرسیده علامه چهار جهت همه علوم شده‌اند»

نسخه ایرانی کیسینجر و نوستراداموس

خبرگزاری ایسنا در آذرماه سال ۹۵ آقای رائفی‌پور را به‌ عنوان «نوستراداموس زنده ایرانی» خطاب کرده بود، کسی که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و حسن عباسی نیز در ٢٥ آبان ٨٩ در سخنانی خودش را کیسینجر جهان اسلام نامید و گفت: «آقای هنری کیسینجر ٨٤ سالش است و ارشدترین استراتژیست غرب است و من الان ٣٩ سالم است».

او مدعی شده بود که «نیویورک‌تایمز هر وقت راجع به من مطلب می‌‏زند، مرا کیسینجر اسلام معرفی می‌کند».

سایت خبرآنلاین در بهمن‌ماه سال گذشته در مطلبی با عنوان «شبه تئوریسین‌های جمهوری اسلامی را بشناسید» با نامبردن از افرادی مانند آقای رائفی‌پور و آقای عباسی، آنان را ابزار مراکز قدرت خواند و نوشت « این مراکز (قدرت) تلاش کردند در هنگامه انتخابات یا دوقطبی‌های سیاسی، از این افراد به مثابه روکشی برای جنس تقلبی گفتمان سیاسی خود بهره‌برداری نمایند».

در ادامه یادداشت آمده «در چنین شرایطی، زیست چنین افرادی در رسانه‌ها و جلسات محفلی افزایش یافت و بعضا با دریافت اطلاعات دستکاری شده و هدفمند یا غلط، به بلندگویی برای حمله به سایر جریان‌های سیاسی یا حذف و بدنام کردن رقبای سیاسی تبدیل شدند».

رائفی‌پورهای نظام و تیمی که زیرمجموعه آنها فعالیت دارند بابت خدمات و فعالیت‌هایی که در راستای حفظ حکومت انجام می‌دهند امکانات و منابع مالی نیز دریافت می‌کنند چنانکه در بهمن‌ماه سال گذشته سایت اعتماد انلاین در مطلبی با عنوان «آبروریزی علی اکبر رائفی‌پور و سایبری‌ها بر سر صورتحساب‌ها» نوشت: «علی‌اکبر رائفی‌پور که با سرپرستی مؤسسه مصاف، استخدام بخشی از سربازان مجازی نظام را بر عهده دارد در توییتی اعتراض کرده است که رقیبانش "زحمت" مجموعه او را "به نام خودشان فاکتور و‌ رزومه" کرده‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy