Friday, Jul 21, 2023

صفحه نخست » آیت‌الله حسن صانعی مرد

sanei.jpgحسن صانعی، از شاگردان روح‌الله خمینی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس پیشین بنیاد «۱۵ خرداد»، در ۸۹ سالگی درگذشت. از اقدامات او در دوره ریاست بر بنیاد ۱۵ خرداد، تعیین جایزه برای ترور سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» و افزایش آن در سال‌های بعد به بیش از ۳ میلیون دلار بود

***

رادیو فردا - رسانه‌های ایران روز جمعه ۳۰ تیرماه از مرگ حسن صانعی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئول تعیین جایزه قتل سلمان رشدی، در ۸۹ سالگی خبر دادند.

حسن صانعی سال ۱۳۶۲ با فرمان روح‌الله خمینی به عنوان سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد منصوب شد و تا سال ۱۳۹۹ در این سمت باقی ماند.

بنیاد ۱۵ خرداد بعد از انقلاب بهمن ۵۷ با تصاحب مجموعه‌ای از اموال و کارخانه‌های مصادره شده در اوایل انقلاب تاسیس شد و یکی از غول‌های اقتصادی ایران است که از حوزه فولاد تا دارو، پتروشیمی، مواد غذایی، پودرهای شوینده، موسسات سرمایه‌گذاری و مسافرتی فعال است.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۹ این بنیاد را به «ستاد اجرایی فرمان امام» واگذار کرد و حسن صانعی از سمت خود کنار گذاشته شد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین اقدامات آقای صانعی به عنوان سرپرست این بنیاد، تعیین جایزه قتل سلمان‌ رشدی، نويسنده شهیر هندی‌تبار بريتانيايی، بود.

به گفته او، پس از صدور فتوای قتل سلمان رشدی توسط آيت‌الله خمينی، تعيين جايزه برای قتل اين نويسنده توسط وی صورت گرفته است.

بر همین اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا ششم آبان‌ پارسال، پس از سوقصد به سلمان رشدی، این غول اقتصادی را تحریم کرد.

بنیاد ۱۵ خرداد حتی یک ماه پس از حمله با چاقو به سلمان رشدی، جایزه قتل وی را نيم ميليون دلار ديگر افزايش داد و به سه ميليون و سيصدهزار دلار رساند.

سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب آيات شيطانی را منتشر کرد که اعتراض برخی مسلمانان را درپی داشت. به دنبال اين اعتراضات، آيت‌الله خمينی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوريه ۱۹۸۹) طی فتوايی حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy