Saturday, Jul 22, 2023

صفحه نخست » گزارش نیوزویک از استقرار یک واحد «به‌شدت» مسلح جمهوری اسلامی در سوریه

syria.jpgبر اساس سند ارائه شده از سوی نهاد اطلاعاتی یک کشور متحد با آمریکا، «لشکر امام حسین» با نیروهای رزمی مسلح از سوی نیروی قدس در سوریه فعالیت می‌کند

ایندیپندنت فارسی - وبسایت نیوزویک با انتشار گزارشی نوشت که یک واحد بسیار مسلح جمهوری اسلامی ایران با استقرار در سوریه، همچنان مواضع ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

در این گزارش آمده است: بر اساس سند ارائه‌شده از سوی یکی از اعضای آژانس اطلاعاتی یک کشور متحد با آمریکا، جمهوری اسلامی ایران یک واحد به‌شدت مسلح متشکل از هزاران جنگجو از سراسر منطقه تشکیل داده که قادر به انجام حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و همچنین اسرائیل است.

این مقام اطلاعاتی که به دلیل ماهیت حساس اطلاعات ارائه شده خواست نامش فاش نشود، به نیوزویک گفته است که مقام‌های آمریکایی در جریان محتوای این سند قرار گرفته‌اند.

در این سند آمده است: «لشکر امام حسین که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده، زبده‌ترین نیروی رزمی نیروی قدس در سوریه است که قابلیت‌های قدرتمند و بسیار قوی دارد.»

به گفته این مقام اطلاعاتی، این لشکر مجهز به مهمات هدایت‌شونده دقیق و پهپادهای تهاجمی و جاسوسی، در اکتبر ۲۰۲۱ با رگبار شدید حملات پهپادی و موشکی به پادگان ارتش آمریکا در جنوب شرقی التنف حمله کرد.

این منبع آگاه همچنین به عملیات «لشکر امام حسین» علیه اسرائیل از جمله حمله موشکی زمین به زمین در ژانویه ۲۰۱۹، حمله موشکی در ژوئن ۲۰۱۹و تلاش برای حمله پهپادی در آگوست ۲۰۱۹اشاره کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او در عین حال با تاکید بر این که حملات بیشتری علیه آمریکا و اسرائیل در حال برنامه‌ریزی است، افزود: «آنها همچنان در حال آماده‌سازی مقدماتی‌اند که بتوانند تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در سوریه و اسرائیل ایجاد کنند.»

در این سند آمده است که لشکر امام حسین در سال ۲۰۱۶ از سوی قاسم سلیمانی تاسیس شد و به عنوان یک گروه مخفی، نقش مهمی در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور ایفا کرد.

به گزارش نیوزویک، در بخش دیگری از این مدرک اطلاعاتی مهم اشاره شده است که «لشکر امام حسین» نماینده یک نیروی رزمی چندملیتی است که از هزاران جنگجو در سراسر خاورمیانه تشکیل شده است. بیشتر عوامل عملیاتی این لشکر سوری‌اند، اگرچه افرادی از لبنان، افغانستان، پاکستان، یمن، سودان و سایر کشورها نیز در آن عضویت دارند.

در ادامه این سند آمده است: «این عوامل در چارچوب مبارزه با داعش وارد سوریه شدند و پس از پایان درگیری‌های شدید در منطقه، زیر نظر نیروی قدس باقی ماندند.»

این اطلاعات همچنین فاش می‌کند که «لشکر امام حسین» از «رزمنده‌ها، نیروهای ویژه مجهز به سلاح‌های پیشرفته و بخش‌های ستادی و لجستیکی» تشکیل شده است. زرادخانه پیشرفته آن به‌طور مستقیم از سوی ایران از طریق جت‌های باری که در فرودگاه‌های سوریه فرود می‌آیند، کشتی‌های باری که به بندر ساحل غربی شهر لاذقیه می‌رسند و کامیون‌هایی که از طریق عراق به سوریه می‌روند، تامین می‌شود.

نیوزویک در ادامه این گزارش، به اظهارات دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط با این موضوع پرداخت و نوشت: «این نمایندگی، با اشاره به وجود لشکر امام حسین و ارتباط ایران با گروه‌های مقاومت در سوریه، گفت که به دنبال تشکیل داعش و اشغال سرزمین‌های عراق و سوریه از سوی آنها، ایران داوطلبان شیعه از کشورهای مختلف را برای مبارزه با این گروه تروریستی سازماندهی کرد و داوطلبان در نهایت دولت خودخوانده داعش را از بین بردند.»

جمهوری اسلامی ایران در گفته‌هایش ادعا کرده است که تنها دستور کار تشکیل این گروه، مبارزه با تروریسم تحت حمایت دولت سوریه بوده است. این در حالی است که کارزار ایران برای نبرد با داعش به ظهور «محور مقاومت» انجامید؛ اصطلاحی که برای اشاره به ائتلاف گسترده‌ای از شبه‌نظامیان مسلمان عمدتا شیعه در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن استفاده می‌شود.

مقام اطلاعاتی گفتگوکننده با نیوزویک، از لشکر امام حسین به‌عنوان «چتری» یاد کرد که همه فعالیت‌های مرتبط با ایران در سوریه زیر نظر آن هماهنگ می‌شود و تاکید کرد که «اکنون هر اتفاقی در سوریه بیفتد زیر نظر جمهوری اسلامی ایران و این لشکر نیروی قدس است».

او در عین حال تاکید کرد که حزب‌الله در تشکیل لشکر امام حسین نقش مهمی ایفا کرده است و افزود: «می‌توان گفت که این لشکر، حزب‌الله دوم است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy