Friday, Jul 28, 2023

صفحه نخست » جامعه خوش حجاب عصر نبوی

hijab.jpg امیر ترکاشوند پژوهشگر "اصولگرای-حکومتی" و نویسنده‌ی کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» در یادداشتی تلگرامی نوشت:

انصاف نیوز - آزاد بودنِ زنان با پوششی در نوسان میانِ: زیِّ زنان مسلمانِ ناآزاد (که نپوشاندن سر و گردن و ساعد و ساق برای‌شان شرعاً روا بود) از یک‌سو با زیّ زنان مسلمانِ آزاد (که پوششی "شرعاً یا عرفاً و رسوماً و آداباً" فراتر داشتند) از دیگرسو ویژگی رایج در جامعۀ نبوی بود!

آری در آن زمان، حجاب از آن نوسان و تنوع (بسته به واقعیات زندگی اقشار و اصناف) برخوردار بود و جامعه خوش‌حجاب شمرده می‌شد و همگی در دایره شرع بودند اما اینک [نگاه رسمی] با نیابت از جامعه نبوی، خشم‌حجابی را جایگزین خوش‌حجابی کرده است.

آیا می‌دانید اکثر همسرانِ ائمه اگر اینک با همان زیّ رفت‌وآمد می‌کردند گرفتار سیاست خشم‌حجابیِ [نگاه رسمی] می‌شدند!؟ این‌دست از زنانِ ائمه، قانوناً فقط زمانی اجازۀ روسری سر کردن می‌یافتند که صاحب فرزند می‌شدند.

***

امیرحسین ترکاشوند پژوهشگر قرآن و متون دینی است. وی دارای کارشناسی ارشد علوم قرآنی از دانشگاه تهران بوده و چند سال نیز در حوزه علمیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخت.

معروف‌ترین اثر او، کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر است. این کتاب پس از اینکه مجوز چاپ و نشر عمومی بدست نیاورد، ابتدا به صورت محدود در بین قرآن‌پژوهان، فقها، مراجع و شخصیت‌های برجسته علمی و آنگاه در قالب سی‌دی و سرانجام در فضای مجازی پخش و منتشر شد.

در همین زمینه:

انتشار لایحه "حجاب و عفاف"؛ تهدید برای تحمیل حجاب اجباری

دویچه وله - پنج‌شنبه پنجم مرداد، متن "لایحه حجاب و عفاف مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی" منتشر شد. در این متن به شکلی گسترده بر تحمیل حجاب اجباری و تعیین مجازات‌های مختلف برای هر گونه مخالفت با آن تاکید شده است.

این لایحه ۶۹ ماده‌ای که به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده است به نهادهای حکومتی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اطلاعات فراجا، فرماندهی انتظامی، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجوز می‌دهد بیش از پیش به "برخورد میدانی" با زنان و مخالفان حجاب اجباری بپردازند.

در این لایحه، مجازات‌های سنگینی از جمله "حبس بیش از پنج تا ده سال" یا "جزای نقدی تا ۳۶ میلیون تومان" برای کسانی تعیین شده که از پذیرش حجاب اجباری سر باز می‌زنند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

از موارد بندها و تبصره‌های این لایحه، تاکید بر "تفکیک جنسیتی" در دانشگاه‌ها، "بخش درمان بیمارستان‌ها"، مراکز آموزشی و اداری، پارک‌ها و اماکن گردشگری است.

تدوین‌کنندگان این لایحه همچنین تهدید کرده‌اند که اگر شخصی در اماکن عمومی "با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود"، به مجازات حبس درجه چهار یا جزای نقدی درجه سه محکوم خواهد شد.

ماده ۴۹ این لایحه به توضیح معیارها و مصداق‌های آنچه که "بدپوششی" خوانده شده می‌پردازد و می‌نویسد: «هرکس در انظار یا اماکن عمومی یا معابر مرتکب بدپوششی شود در مرتبه اول معادل حداکثر جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج محکوم خواهد شد.»

تعریف جرم جدید "توهین به حجاب"

فصل پنجم لایحه "حجاب و عفاف"، به آن‌چه که "جرائم و تخلفات" خوانده شده پرداخته و افزوده در صورتی که "بی‌حجابی" مورد نظر، "با همکاری دولت‌ها، شبکه‌ها، رسانه‌ها، گروه‌ها یا سازمان‌های خارجی یا معاند و یا به ‌صورت سازمان‌یافته" باشد، فرد به "حبس و جزای نقدی درجه‌چهار" محکوم خواهد شد و درصورتی که به گفته تدوین‌کنندگان این لایحه، "اغفال شده باشد" مجازات فرد تا سه درجه تخفیف خواهد داشت.

در ماده ۳۹ این لایحه برای مفهومی مانند "توهین به حجاب" نیز جرم‌انگاری شده و بر آن مجازات تعیین شده است. در این ماده آمده است: «هر شخص در فضای مجازی یا غیر مجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کند یا هر رفتاری انجام دهد که نوعا ترویج آنها محسوب شود، در مرتبه اول به جزای نقدی درجه چهار و به تشخیص مقام قضائی ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال» محکوم خواهد شد.»

ماده ۴۳ لایحه نیز به طور خاص به افراد مشهور یا اصطلاحا سلبریتی‌ها می‌پردازد و برای سرباز زدن این افراد از حجاب، مجازات خاصی در نظر گرفته است. در این ماده آمده است که این افراد، «علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر درخصوص جرم ارتکابی، به جزای نقدی درجه دو یا ده درصد از کل دارایی، محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت شش ماه تا پنج سال، و ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال، ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال، و حذف محتواهای سابقِ محکوم می‌‌شوند.»

علاوه بر این، "ترویج بدحجابی" نیز جرم اعلام شده و بر اساس ماده ۵۴ این لایحه، اگر شخصی محتوای صوتی و تصویری فراگیری را در فضای مجازی و غیرمجازی منتشر کند که "بی‌حجابی یا بد پوششی را ترویج کند" مورد مجازات قرار خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy