Thursday, Aug 3, 2023

صفحه نخست » چرا جمهوری اسلامی یک رژیم قانونی نبوده و به این دلایل رفتنی است؟ علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgدر حقوق بین الملل اصل حاکمیت (Sovereignty) یعنی قدرت عالیه تصمیم گیری و اجرای تصمیمات به نمایندگی از ملت در اختیار دولت است. جمهوری اسلامی یک رژیم ملوک الطوایفی پوشالی قبل از قرون وسطی بوده و حتی بعلت مسکوت گذاشتن نود در صد اصول قانون اساسی خود و نیز غیر منتخب بودن قوای سه گانه و حاکمیت مطلقه فردی، یک رژیم فئودالیته-برده داری غیر قانونی است.

در عصر فئودالیسم، اصل حاکمیت دست امپراطور و یا شهریار در برابر شاهزادگان کوچک محلی و سپس حکومت پاپ‌ها و امپراطوری مقدس روم بود. که در پایان جنگهای سی ساله (۱۶۱۸-۱۶۴۸) و قرارداد وستفالی، این امر، تبدیل به حاکمیت دولت-ملت شد. چون مفهوم ملت در جمهوری اسلامی به امت گوش به فرمان ولی مطلقه فقیه، تبدیل شده، فاقد اصل حاکمیت قانونی دولت-ملت بوده و هر نوع قراردادی که منعقد می‌کند، غیر قانونی است.

علت مخالفت چین و روسیه با تغییر رژیم در همین است. چون پس از تغییر رژیم، قراردادهای استعماری با این دو کشور بنا به اصل حاکمیت و اصل تغییر اوضاع و احوال باطل و حقوق ملت ایران بر اساس اصول قرارداد‌های قبل از رژیم، اعاده میگردد. اصل تغییر اوضاع و احوال (Rebus Sic Stantibus) یک دکترین حقوق بین الملل برای اولین بار در ۱۵۶۳ در ایتالیا زمان امپراطوری روم مطرح و به اجرا درآمد و اکنون به عنوان قانون روم معروف و باین معنی است: اگر شرایطی که در زمان امضای یک قرارداد وجود داشته، تغییر اساسی یابد (مثلا تغییر رژیم) کشور امضا کننده، از تعهدات آن قرارداد، آزاد می‌شود.

در اصل ۶۲ کنوانسیون وین، مصوب ۱۹۶۹ با این عبارت: fundamental change of circumstance بار دیگر باین اصل تاکید شد. اصل مسئولیت حمایت (Responsibility to protect) تاکیدش بر این است که، حکومت نه امتیاز بلکه یک مسئولیت است و هر حکومتی مسئولیت دارد. که از مردم خود علیه کشتار جمعی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت حمایت کند. یک حکومت نباید بر ضد مردم خود اقدام کند. اگر چنین کند، جامعه بین المللی، حق دارد. از مردم آن کشور علیه حاکمیت ضد مردمی حمایت کند.

اجرای این اصل به منظور تکمیل فشار حداکثری به رژیم تا مرحله سرنگونی است.

با توجه به آنچه که هم اکنون در داخل کشور در راستای انقلاب زن زندگی آزادی می‌گذرد. در خارج نیز اصل مسئولیت حفاظت، سرانجام پرونده‌های متعدد رژیم را به سازمان ملل و دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایت علیه بشریت ارجاع خواهد نمود. در نتیجه شهریور ماه آتی آبستن حوادث بسیار مهمی است. چون هم سالگرد قتل جنایتکارانه مهسا و آغاز جنبش زن زندگی آزادی است و هم اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در این ماه برگزار میشود.

علی اکبر امیدمهر



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy