Friday, Aug 4, 2023

صفحه نخست » سخنان کرباسچی درباره‌ی انتخابات ۱۴۰۲

karbaschi.jpgنمی‌فهمم وزارت کشور و حاکمیت قصد دارد چه کند

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: غلامحسین کرباسچی با بیان اینکه «بعید می‌دانم با صحبت کردن بشود روی بدنه‌ی اجتماعی اثر گذاشت»، گفت: فضا درباره‌ی انتخابات فضای مبهمی است و اصلا معلوم نیست می‌خواهند چه کنند.

پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. بنا بر اعلام وزیر کشور دولت سیزدهم افرادی که در این پیش ثبت‌نام شرکت نکنند نمی‌توانند کاندیدا شوند.

این طرح که برای نخستین بار اجرا می‌شود فرصت تصمیم‌گیری را برای احزاب و افراد سیاسی بسیار کوتاه کرده و ممکن است قدرت تصمیم‌گیری را از آنها سلب کند. جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز روز یکشنبه خبر داد که جبهه‌ی اصلاحات توصیه‌ای برای پیش ثبت‌نام ندارد.

تصمیمی که با رای شکننده‌ی ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده است که باعث دو پاره شدن این جریان، همراهی بخش میانه‌روی آنها با دیگر میانه‌روها -یعنی جریان اعتدالی و اصولگرایان معتدل- در انتخابات خواهد شد.

انصاف نیوز در مورد شرایط جدید پیش‌ثبت‌نام، موضع‌‌گیری جبهه اصلاحات و به طور کلی انتخابات مجلس در اسفندماه امسال با آقای کرباسچی مصاحبه‌ای داشته است.

انصاف نیوز: چند روزی است که وزارت کشور از شرایط جدیدی برای شرکت در انتخابات خبر داده است؛ در مقابل با موضع جبهه‌ی اصلاحات مواجهیم که ظاهرا گفته‌اند تصمیم‌شان تصمیم نگرفتن است! در چنین شرایطی به نظر شما جبهه‌ی اصلاحات اعلام موضع درستی داشته است؟ به نظر شما چه موضع‌گیری می‌توانستند داشته باشند؟ حتی اصلاح‌طلبان میانه‌رویی هم که شاید قصدی برای تحریم انتخابات نداشته باشند و پیش از این هم نداشته‌اند، اعلام موضعی نکرده‌اند. شما توصیه‌ای برای این طیف میانه‌رو اصلاح‌طلبان دارید؟

غلامحسین کرباسچی: من که دیگر در میان اصلاح‌طلبان نیستم، شما باید این سوالاتتان را از همان آقایان بپرسید.

انصاف نیوز: یعنی هیچ توصیه‌ای به مجموعه‌ی احزاب ندارید؟ آدم‌هایی که میانه‌روتر هستند و ممکن است تصمیمشان بر تحریم انتخابات نباشد، ولی دولت فرصت را برای تصمیم‌گیری آن‌ها خیلی کوتاه کرده است.

کرباسچی: من خیلی سر درنمی‌آورم و نمی‌فهمم وزارت کشور و حاکمیت قصد دارد چه کند. فعلا چیزی سر در نیاورده‌ام که بخواهم نظر مثبت یا منفی‌ای بدهم.

انصاف نیوز: شما فکر نمی‌کنید باید اعلام موضع کنند؟ به‌نظرتان همین اعلام موضع نگرفتن خودش نقش ایفا کردن در بازی‌ای که از پیش تعیین شده نیست؟

کرباسچی: ممکن است این هم باشد؛ ولی خب آدم چیزی را که نمی‌داند نمی‌تواند راجع به آن نظر بدهد یا توصیه‌ای کند. برخی حرف‌های مثبت در این مورد می‌زنند و برخی حرف‌های منفی. من اصلا فکر نمی‌کنم بشود الآن راجع به انتخابات صحبت کرد. هیچ چیز آن روشن نیست.

انصاف نیوز: آقای کرباسچی! فرصت خیلی محدود است؛ به نظر شما بهتر نیست الآن اقدامی کنند و حالا بعدا تصمیم بگیرند که رای بدهند یا رای ندهند؟ برای مثال همین طیف میانه‌رو که ممکن است تصمیمی برای تحریم انتخابات نداشته باشند الآن که فرصت اینقدر کوتاه است پیش ثبت نام کنند تا جای نقش بازی کردن را برای خود فراهم کنند و بعد هر تصمیمی خواستند بگیرند.

کرباسچی: این حرف را هم می‌شود گفت. اگر این توصیه‌ی شماست خوب است که به میانه‌روها بگویید. من ولی واقعا برداشتی راجع به انتخابات ندارم؛ چون فضا، فضای مبهمی است و اصلا معلوم نیست می‌خواهند چه کنند.

انصاف نیوز: به نظرتان اگر همین شرایط ادامه پیدا کند چه خواهد شد؟ یعنی کسی کاندیدایی معرفی نکند و همین شرایط بماند.

کرباسچی: من که دیگر از موضع یک حزب صحبت نمی‌کنم اما به عنوان یک فرد که مقداری هم مسائل سیاسی را دنبال می‌کنم وقتی برای من اینقدر شرایط مبهم است برای مردم و اقشار مختلف هم همین وضعیت را خواهد داشت. فعلا فضایی برای یک انتخابات با مشارکت بالا وجود ندارد و فضا مبهم است. من اصلا نمی‌دانم راجع به فضای فعلی چه می‌توان گفت.

انصاف نیوز: نظرتان راجع به همین تصمیم اخیر وزارت کشور چیست؟ برای کاندیداها فرصت بسیار کوتاه است ولی در مقابل وزارت کشور چند ماه فرصت بررسی صلاحیت‌ها را دارد. این نحوه‌ی برگزاری انتخابات چه چالش‌هایی ممکن است داشته باشد؟

کرباسچی: از یک جهت ممکن است خوب باشد. این آقایان که قصد چند ماه بررسی صلاحیت را دارند فکر می‌کنند آنهایی که الان در مجلس هستند صلاحیتشان خوب بررسی نشده و احتمالا مسائل عدیده‌ای دارند که دیده نشده است.

حالا بعد چهار سال مشخص شده که این‌ها صلاحیت لازم را ندارند. شورای نگهبان و وزارت کشور تصمیم گرفته‌اند که وقت بیشتری بگذارند و درست‌تر تصمیم‌گیری کنند؛ از این جهت مي‌تواند خوب باشد. این تصمیم نشان دهنده‌ی این است که تا به حال وقت کافی برای تایید صلاحیت نداشته‌اند. اتفاقا این همیشه مود انتقاد اصلاح‌طلبان نیز بوده است.

اما اگر بخواهند برخورد سیاسی کنند و از این طولانی شدن فرصت استفاده کنند و افراد را براساس خط و ربط‌های سیاسی‌شان گزینش کنند بر فضای عمومی انتخابات و مشارکت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

انصاف نیوز: اگر فرض کنیم میانه‌روهای هر جبهه‌ای از جمله اصلاحات قصد شرکت در انتخابات را داشته باشند و کاندیدای خود را نیز معرفی کنند با توجه به شرایط فعلی به احتمال قوی با مقاومت اجتماعی روبرو خواهند شد. به نظر شما در این مورد چه باید کرد؟

کرباسچی: الآن فضا، فضای انتخابات نیست و کسی هم دنبال مباحث پیرامون آن نیست. مردم گرفتاری‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره دارند و طبعا اقشار مختلف انگیزه‌ای برای حضور ندارند. من فکر می‌کنم اگر کسی هم الان برود ثبت نام کند نه مورد توجه قرار می‌گیرد و نه انگیزه‌ای در مردم ایجاد خواهد کرد.

انصاف نیوز: یعنی به نظر شما اتفاقا به جهت حل همین مشکلات مردم در این مدت ۶، ۷ ماهه هیچ امکانی وجود ندارد که یک حرکت نو و جدید از سوی این کاندیداها باعث جذب مردم شود؟

کرباسچی: من بعید می‌دانم با کارهای جزئی و صرف صحبت کردن بشود روی بدنه‌ی اجتماعی اثر گذاشت. مردم باید احساس کنند در رویکردهای کلی تغییری ایجاد شده است و دیدگاه افراد نسبت به موضوعات اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی تغییری کرده است تا شاید انگیزه‌ای در آنها ایجاد شود. این موارد هم با صحبت و مصاحبه ممکن نمی‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy