Sunday, Aug 6, 2023

صفحه نخست » گفت‌وگوی نادر وزیر خارجه اسرائيل با رسانه عرب درباره ایران

aYSU.jpgلازم باشد برای توافق با عربستان به فلسطینی‌ها امتیاز می‌دهیم

ایندیپندنت فارسی - الی کوهن، وزیر خارجه اسرائيل، در گفت‌وگویی نادر با رسانه عرب زبان ایلاف درباره ایران، حزب‌الله، اصلاحات قضایی در اسرائیل، رابطه با عربستان و مساله فلسطین صحبت کرد. او در این مصاحبه گفت که «مسئله فلسطین مانعی بر سر راه صلح اسرائیل با عربستان سعودی نیست و اسرائیل هم اکنون نیز گام‌هایی را در مسیر تقویت اقتصاد فلسطینی‌ها برداشته است». تایمز اسرائیل درباره این مصاحبه نوشت که وزیر خارجه اسرائیل گفته است که «اگر لازم باشد برای توافق با عربستان امتیازهایی به فلسطینی‌ها بدهیم، راهی برای انجام آن می‌یابیم که به سرانجام برسد».

اسرائیل و دولت بایدن تمایل زیادی به عادی‌سازی روابط تل‌آویو-ریاض دارند. اما مقامات عربستان سعودی بارها تاکید کرده‌اند که پیش‌شرط آن حل مساله فلسطین است. کوهن گفت که توافق صلح به نفع آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است و همه از بهبود وضعیت زندگی فلسطینی‌ها نفع می‌برند.

به گزارش اورشلیم پست، وزیر خارجه اسرائیل در این مصاحبه گفت که دولت این کشور هم‌اکنون نیز گام‌هایی در جهت تقویت اقتصاد فلسطینی‌ها برداشته است. او گفت زمانی که وزیر خارجه عربستان قدم به اسرائیل بگذارد، روز مبارکی خواهد بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

کوهن در گفت‌وگو با ماجد الحلبی از وبسایت «ایلاف» که در لندن مستقر است، گفت: «مسئله فلسطین مانعی بر سر راه صلح نخواهد بود. ما این را در پیمان ابراهیم هم ثابت کردیم. بهبود زندگی در نواحی تحت تسلط تشکیلات خودگردان فلسطین، به نفع همه ما است.» اسرائیل و چهار کشور عربی از جمله امارات متحده عربی در چارچوب پیمان ابراهیم در آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ، روابط خود را عادی‌سازی کردند.

این در حالی است که موضع ریاض و سایر کشورهای عربی این است که اسرائیل باید به مرزهای سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند و اجازه دهد که دولت مستقل فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه تشکیل شود. در حال حاضر فقط برخی بخش‌های کرانه غربی در کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است.

کوهن گفت که عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو به منزله «فرصتی تاریخی برای روند صلح خواهد بود که چهره خاورمیانه و کل جهان را تغییر می‌دهد».

ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین، پنجشنبه، سوم اوت (۱۲ مرداد)، گفته بود که تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار است که در مذاکره با عربستان سعودی، نگرانی‌های خود را درباره توافق احتمالی بین ریاض و تل‌آویو مطرح کند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که دولت جو بایدن قویا خواهان دستیابی به چنین توافقی است. کوهن با اشاره به این امر گفت چنین توافقی، «دستاوردی پیشاانتخاباتی» برای بایدن خواهد بود و «به تقویت اقتصاد داخلی آمریکا می‌انجامد و بر این مبنا، بر اقتصاد جهان تاثیر می‌گذارد». او افزود که این توافق به تقویت امنیت و اقتصاد عربستان سعودی نیز می‌انجامد.

دیپلمات ارشد اسرائیل در این گفت‌وگو به ایران نیز اشاره کرد و گفت که مردم ایران دموکراسی اسرائیل را تحسین می‌کنند. کوهن تاکید کرد: «از نظر من، مردم ایران با تحسین و تقدیر به دموکراسی اسرائیلی می‌نگرند. بنیان‌های دموکراسی واقعی را در برخورد دولت با تظاهرات‌کنندگان نیز می‌بینیم. کسانی که نظرات متفاوت دارند، از حق تظاهرات و ابراز آزادانه نظرات‌ خود در خیابان‌ها و در رسانه‌های اجتماعی برخوردارند.» به گزارش هاآرتص، او همچنین گفت که مساله اصلی در ذهن سعودی‌ها، دفاع در مقابل جمهوری اسلامی ایران است. کوهن گفت که به گمان او آنچه اهمیت دارد، نفع مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان در مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در مناطق تحت کنترل فلسطینی‌ها است.

کوهن با اشاره به جنبشی که صدها هزار نفر از مردم کشورش را علیه دولت بنیامین نتانیاهو به خیابان آورده است، گفت: «اما رهبران ایران و سازمان تروریستی حزب‌الله فکر می‌کنند که رویدادهای اسرائیل، خبر از نوعی ضعف درون کشورمان می‌دهد. آن‌ها اشتباه می‌کنند. این تظاهرات‌ها نشانه قوت و انسجام حکومت اسرائيل است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy