Tuesday, Aug 22, 2023

صفحه نخست » کروبی و خامنه‌ای؛ «شیخ» و «هادی» اصلاح‌طلبان میانه‌رو در انتخابات؟

انصاف نیوز - نشست‌هایی با محوریت مهدی کروبی و سید هادی خامنه‌ای برای تصمیم‌گیری پیرامون عدم حضور و يا حضور و همچنين چگونگی حضور بخش میانه‌رو و سنتی اصلاح‌طلبان در انتخابات، در حال برگزاری است

sheikh.jpgپیشتر گزارش شده است که تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر «توصیه‌ای برای پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس نداریم» با رای شکننده‌ی ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده و همین موضوع باعث دوپاره شدن این جبهه‌ی سیاسی بر سر چگونگی مواجهه با انتخابات پیش رو شده است.

مصوبه‌ی جبهه اصلاحات، انتقاد و اعتراض بخشی از شخصيت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را به همراه داشته است.

برخی منتقدانِ تصمیمِ اخیرِ جبهه اصلاحات با اشاره به تغییراتی که در رأس این جبهه‌ی سیاسی رخ داده، معتقد بودند که ریاست آن می‌توانست همچنان در قالب شخصیتی معتدل و ملی ادامه می‌یافت و عدم حضور یک چهره ملی و ميانه‌رو در رأس اين جبهه‌ی مهم سياسی، عوارض خوبی را بر جای نخواهد گذاشت.

برخی دانشجویانِ حامی جریان اصلاحات هم اعتراض خود در این باره را با سید محمد خاتمی مطرح کرد‌ه‌اند و آقای خاتمی در پاسخ اين انتقادات اعلام کرده که نقش مستقیمی در انتخاب ریيس جديد اين جبهه نداشته است.

طیف میانه‌رو و سنتی جریان اصلاحات که به «خط امامی»ها مشهور شده‌اند و به لزومِ تلاش برای اصلاح‌پذیریِ وضعیتِ موجود در دولت و حاكميت اعتقاد دارند، همچنان اصلاح روند قانونگذاری و اجرایی در کشور و بهينه سازی مديريت داخلی و خارجی نظام را از طریق صندوق رأی و حضور اکثریت مردم در مقاطعی مانند انتخابات می‌دانند و آن را سرنوشت ساز می‌خوانند.

اين جريان سياسی معتقد است كه دست كشيدن از سازوکارهای انتخاباتی و قهر با صندوق‌های رأی نتيجه مثبتی در اصلاح آینده‌ی نظام و بهبود وضعيت معيشتی و اقتصادی ندارد.

اين جريان، حضور میانه‌روها در مجلسِ آینده را ضرورتی اجتناب ناپذير برای گذار از دولت مستقرِ موجود می‌دانند. آنها دولت کنونی را ضعیف می‌دانند.

این طیف از اصلاح طلبان طی ماه‌های اخير نشست‌هایی پیاپی را با محوریت مهدی کروبی البته از راه دور داشته‌اند، چرا كه ديدار با آقای كروبی در حصر برای اصلاح طلبان ممكن نيست و فقط چند نفر از شخصيت‌ها همچون سيد هادی خامنه‌ای با كروبی گفت‌وگوهایی داشته است.

با وجود آنکه خبری بی واسطه از موضع آقای کروبی درباره‌ی موضوع انتخابات به انصاف نیوز نرسیده است اما با توجه به سبک و سیاق و پیشینه‌ی سیاسی او، بعید به نظر می‌آید که پیشاپیش و بدون بررسی همه‌ی جوانب، حکم به تحریمِ انتخابات بدهد.
برعکس، شنیده‌ی با واسطه‌ی انصاف نیوز حکایت از تلاش آقای كروبی برای فراهم شدن زمینه‌ی فعالیتِ اثر بخش و تغييرِ اوضاعِ فعلی حاكم در كشور از طريقِ دو انتخابات پیش رو دارد.

در دیدارهای محدودِ اخيرِ آقای كروبی که با حفظ شرایط حصر بوده، برخی بزرگان این جریان از جمله سید هادی خامنه‌ای نیز حضور داشته‌اند. به نظر می‌آید که آقای خامنه‌ای محوریت بخش قابل توجهی از منتقدانِ تصميمات اخيرِ جبهه اصلاحات را بر عهده گرفته است.

اصلاح طلبانِ منتقد به تصميم اخير جبهه اصلاحات هم نشست‌های مستمری را در دفتر سید هادی خامنه‌ای برگزار می‌کنند؛ اما با وجود برگزاری این جلسات، هنوز مشخص نیست که این جریان برای مشارکت فعال در انتخابات متقاعد شده‌اند یا خیر.

گفتني است مراسم دهه اول محرم در دارالزهراء (س) به عنوان يكی از مهمترين مراكز مذهبی جريان خط امامی اصلاح طلبان با حضور چهره‌های مطرح و محوری بسیاری، ازجمله سید محمد خاتمی، سيد هادی خامنه‌ای و سيد محمد موسوی خوئینی‌ها و همچنین برخی چهره‌های ميانه‌رو اصولگرا برگزار شده بود.

عکس مربوط است به دیدار اخير مهدی کروبی، سید هادی خامنه‌ای و محسن رهامی با رسول منتجب‌نیا، قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی که اخیرا همسر خود را از دست داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy