Saturday, Aug 26, 2023

صفحه نخست » آیا ایران، افغانستانِ دوم جو بایدن خواهد بود؟

iranafghan.jpgکیهان لندن - روزنامه «اورشلیم پست» روز جمعه سوم شهریور در گزارشی با اشاره به معامله پنهان دولت بایدن با ملاها به ادامه سرکوب مردم در ایران و پشتیبانی نظامی رژیم از روسیه در جنگ علیه اوکراین پرداخته و پرسیده است آیا «ایران، افغانستان دوم جو بایدن خواهد بود؟»

در آستانه سالگرد خیزش ضدحکومتی در ایران رسانه‌های بین‌المللی از زوایای مختلف به بررسی وضعیت داخلی و بین‌المللی ایران پرداخته‌اند. اقدام نهادهای امنیتی حکومت برای جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد اعتراضات خیابانی از جمله بازداشت گسترده فعالان مدنی و سیاسی و احضار دانشجویان به کمیته‌های انضباطی در این رسانه‌ها نیز بازتاب پیدا کرده است.

برخی دیگر از این رسانه‌ها دولت بایدن را به دلیل معامله با رژیم ایران و همچنین نادیده گرفتن طیف گسترده‌ای از اقدامات ضدبشری جمهوری اسلامی از جمله سرکوب مردم ایران و همکاری نظامی با روسیه در کشتار مردم اوکراین به باد انتقاد گرفته‌اند.

روزنامه «اورشلیم پست» در گزارشی می‌نویسد، درست است که بعد از قتل مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» رهبران غرب آن را محکوم کردند و در واکنش به سرکوب اعتراضات تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی اعمال شد اما یک سال بعد، در حالی که هزاران جوان ایرانی زندانی شدند، بسیاری از آنها شکنجه و برخی نیز اعدام شدند به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها و نهادهای مستقر در کشورهای دموکراتیک مشکلی برای کمک و حمایت از ملاها ندارند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

یکی از این شرکت‌ها «بوش» آلمان است که ۸ هزار دوربین پیشرفته در اختیار رژیم قرار داده تا هویت زنان و نوجوانان را که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند شناسایی کنند.

اورشلیم پست در ادامه نوشت، البته شرکت «بوش» نباید نگران تحریم آمریکا باشد زیرا دولت بایدن حتا تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران را نادیده می‌گیرد و باعث می‌شود صادرات نفت جمهوری اسلامی به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته برسد. نفتی که عمدتاً به دشمن اصلی آمریکا یعنی چین صادر می‌شود. همزمان رژیم ایران پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می‌دهد که اوکراینی‌ها را می‌کشد و یا معلول می‌کند. رژیم ایران حداقل ۴۰ میلیارد دلار از فروش غیرقانونی نفت به چین درآمد داشته که ممکن است به ۶۰ میلیارد دلار نیز برسد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده «علاوه بر همه اینها، تهران اکنون مواد شکاف‌پذیر برای ساخت سریع سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد و اکنون کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را تهدید می‌کند و حتا چند روز پیش یک هلیکوپتر آمریکایی را مورد عملیات ایذایی قرار داد. درواقع کاملاً واضح است که تیم بایدن از فاجعه افغانستان و عواقب فوری و بلندمدت عدم نمایش قدرت ایالات متحده - از جمله قدرت اخلاقی- چیزی یاد نگرفته است.»

بطور غم‌انگیزی به نظر می‌رسد دولتی که حقوق بشر را به عنوان یکی از اولویت‌های خود قلمداد می‌کند، تماشاگر دو مورد از فاجعه‌بارترین شکست‌های جهانی در زمینه حقوق بشر در قرن حاضر است: رها شدن زنان در افغانستان و ایران. این تنها زنان و جوانان ایرانی نیستند که بهای آن را می‌پردازند بلکه این تهدیدات متوجه آمریکایی‌ها نیز هست.

دولت آمریکا- پس از مذاکرات محرمانه- در اوایل این ماه موافقت کرد که شش میلیارد دلار برای آزادی پنج گروگان آمریکایی در ایران بپردازد تا از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شوند. همه می‌دانند که رژیم ایران چگونه از این پول استفاده خواهد کرد. درست مانند میلیاردها دلاری که زمان باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ به رژیم پرداختند، حتا یک سنت از این پول برای بهبود وضعیت مردم ایران صرف نمی‌شود و خرج تأمین مالی تروریسم و ترویج افراط‌گرایی خواهد شد.

نویسندگان این گزارش آبراهام کوپر و جانی مور عنوان می‌کنند «ما دلمان همراه گروگان‌هاست و آرزو می‌کنیم سالم نزد خانواده‌شان باز گردند و برایشان دعا می‌کنیم اما باج دادن تنها راه برای به دست آوردن آزادی آنها نیست. در مورد دولت با عیب و ایراد قبلی [ترامپ] هرآنچه می‌خواهید بگویید، اما یک واقعیت وجود دارد که ارزش یادآوری را دارد: بسیاری از آمریکایی‌های زندانی، از اندرو برونسون تا ژیو وانگ، بدون اینکه آمریکا یک کامیون پول نقد برای ملاها تخلیه کند آزاد شدند و به خانه بازگشتند. ما باید به سیاستی برگردیم که آمریکا هزینه نگه داشتن آمریکایی‌ها در زندان را سنگین و غیرقابل تحمل کرد. در سال ۲۰۲۳ ما به یک رئیس جمهوری در ایالات متحده نیاز داریم که به نمایندگی از همه آمریکایی‌ها اقدام کند.»

آنها در پایان تأکید کرده‌اند «ایالات متحده برای کمک به مردم ایران، برای حمایت از شهروندان آمریکایی در داخل و خارج، برای خدمت به کرامت انسانی، باید قدرت، اقتصادی، نظامی و اخلاقی خود را به نمایش بگذارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy