Saturday, Aug 26, 2023

صفحه نخست » "اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی به سبک شوروی است"

economy.jpg- بانک جهانی درباره خطرات داخلی و خارجی قابل توجه که اقتصاد ایران را تهدید می‌کنند هشدار داد

ایران اینترنشنال - بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد ایران در معرض خطرات داخلی و خارجی قابل توجهی است.

بر اساس این گزارش که با عنوان «رشد متوسط در میان عدم قطعیت اقتصادی» منتشر شده، آمده است: «در داخل کشور، خطر تشدید‌ تنش‌های اجتماعی و اعتصابات در تولید وجود دارد. ادامه اختلال در اینترنت هم می‌تواند اثرات مخرب بلند‌مدتی بر اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش خدمات داشته باشد.»

بانک جهانی در گزارش خود همچنین تشدید تحریم‌های اقتصادی همراه با کاهش تقاضای جهانی، افت قیمت نفت و کمبود انرژی را از جمله خطرات خارجی موثر بر چشم‌انداز اقتصادی ایران برشمرده است.

در این گزارش تصریح شده است که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های مستمر و سال‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی، کمتر از انتظار عمل کرده و رشد تولید ناخالص داخلی در میان مدت، محدود باقی مانده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران سال آینده رشد ۲/۴ درصدی را تجربه خواهد کرد و پس از آن نیز با ادامه روند کاهشی، رشد تولید ناخالص داخلی کشور به ۲/۱ درصد و سپس به دو درصد کاهش خواهد یافت.

در این گزارش قیمت مواد غذایی عامل اصلی تورم بالا در ایران عنوان شده و آمده است که حذف تدریجی یارانه واردات کالاهای اساسی و افزایش قیمت‌های جهانی پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، از جمله دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در ایران است.

بر اساس چشم‌انداز بانک جهانی، تورم ایران در سال آینده به ۴۹/۶ درصد خواهد رسید و پس از آن به ۴۴/۸ درصد و سپس به ۴۰/۹ درصد کاهش خواهد یافت.

- زوال اقتصادی به‌دلیل تحریم‌ها نیست و علت اصلی آن سوءمدیریت اقتصاد و فساد گسترده است

ایندیپندنت فارسی - علی انصاری، مورخ دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در روزنامه «دیلی تلگراف» لندن منتشر شد، نوشت، جمهوری اسلامی مدام بحران اقتصادی را به عقب می‌اندازد، اما همین باعث شده است که راه‌حلی نیز پیدا نکند. او پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در خطر فروپاشی به سبک اتحاد شوروی قرار دارد.

انصاری به دیدار اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با فرماندهان سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت خامنه‌ای تلاش می‌کند در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی و خیزش ملی به دنبال تقویت نیروهای حفاظتی حکومتش باشد، اما به گفته این تاریخ‌دان، سپاه امروز دیگر خیلی از اوضاعش و منافع اقتصادی که دریافت می‌کند راضی نیست.

در ادامه مقاله دیلی تلگراف آمده است: «با توجه به بد بودن وضع سلامتی خامنه‌ای، بسیاری از فرماندهان سپاه از همین حالا تحرکاتی را جهت آمادگی برای جانشینی آغاز کرده‌اند. زوال پایدار خامنه‌ای باعث شده است به تعویق انداختن امور که همیشه از ویژگی‌های این نظام بوده، اکنون به سطوحی باورنکردنی برسد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این مورخ می‌گوید اعضای سپاه به دو دلیل ناراضی‌اند: نخست به این علت که خیلی از معترضان خیزش سال گذشته از پسران و دختران خودشان بودند که ایدئولوژی حکومت را قبول ندارند، اما مشکل دوم زوال اقتصادی است. او می‌گوید این زوال تنها به دلیل تحریم‌ها نیست و علت اصلی آن سوءمدیریت اقتصاد و فساد گسترده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy