Sunday, Aug 27, 2023

صفحه نخست » خط و نشان اساتید بسیجی برای مردم

basiji.jpgکیهان لندن - «اساتید» بسیجی در بیانیه پایانی دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی بسیج اساتید در مشهد اعلام کرده‌اند که «با رصد هوشمندانه با هرگونه تحرک و دسیسه‌چینی بدخواهان ملت ایران» مقابله خواهند کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و با توجه به خباثت دشمنان و رسانه‌های بیگانه برای ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها و با هدف بازماندن از رشد و عقبگرد از پیشرفت‌های علمی، اساتید بسیجی با رصد هوشمندانه با هرگونه تحرک و دسیسه‌چینی بدخواهان ملت ایران مقابله خواهند کرد.»

آنها در این بیانیه از مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند با توجه به دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی «ملت شریف ایران و موج‌سواری دشمنان، معیشت مردم را به عنوان اولویت خود در تصویب برنامه هفتم توسعه در نظر بگیرند.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

تلاش جمهوری اسلامی برای «پاکسازی» دانشگاه‌ها در آستانه سالگرد اعتراضات به «یکدست‌سازی» اساتید رسیده و فرایند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی «خودی» با چراغ‌ خاموش آغاز شده است.

علی شریفی زارچی عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی «شریف» (آریامهر) از جمله استادان دانشگاه است که پس از اعتراضات جنبش ملّی در سال گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان معترض، از سوی ماموران امنیتی احضار شد.

وی روز جمعه در توئیتی نوشت: «در گروه‌های دانشگاهی سندی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت رئیسی مخفیانه فرایند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیات علمی همسو را به صورت سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده.»

این استاد دانشگاه روز گذشته در توئیتی با اعلام خبر اخراج خود نوشت: «استناد مدیریت دانشگاه آن است که به‌رغم مکاتبه در خرداد و آذر ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱، هیچ اقدامی برای تمدید قرارداد خود انجام نداده‌ام. تاریخ ثبت درخواست‌های ترفیع و تبدیل وضعیت را ببینید تا متوجه شوید چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود. جزییات بیشتر را به همکارانم در شریف خواهم نوشت.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز فشارهای شدید بر شماری از استادان دانشگاه‌های کرمان، «بهشتی»، «طباطبایی»، تهران، اصفهان و مشهد را تأیید کرده و آن را در راستای «تصفیه اساتید همراه با دانشجویان» ارزیابی کرده است.

این شورای صنفی روز جمعه ۲۷ امرداد در تازه‌ترین نمونه از «سرکوب» اساتید، از اخراج مهدی خویی استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه «علامه» خبر داده بود.

انجمن علمی- دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه «علامه» نیز در بیانیه‌ای با اشاره به اخراج مهدی خویی از «تسخیر» صندلی‌های هیئت علمی دانشگاه‌ها به وسیله اساتید «رانتی و بی‌سواد» انتقاد کرد.

وبسایت «خبر آنلاین» روز شنبه ۲۸ امرداد ۱۴۰۲ اخراج گسترده اساتید دانشگاه را بازتاب داد و نوشت که «سریال قطع همکاری یا همان اخراج استادان دانشگاه قبل‌تر به نام‌هایی مانند محمد فاضلی جامعه‌شناس دانشگاه شهید بهشتی، رضا امیدی جامعه‌شناس دانشگاه تهران، محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران، بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد، علی سرزعیم استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، سوده حامد توسلی استاد حقوق دانشگاه آزاد و تنی دیگر گره خورده بود و حالا این قرعه به‌ نام مهدی خویی افتاد.»

پیش از این نیز در دانشگاه «باهنر» کرمان، دکتر بهارک اختردانش و دکتر محمدمهدی علومی از اساتید گروه دامپزشکی این دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان در صفحات مجازی، حکم انفصال و اخراج دریافت کردند.

همچنین به تازگی در دانشگاه «بهشتی» (دانشگاه ملی ایران) دکتر رهام افغانی خراسکانی عضو هیات علمی دانشکده‌ معماری و شهرسازی این دانشگاه در صفحه توییتر خود با انتشار تصویر نامه اداری از سوی این دانشگاه از اخراج‌ خود خبر داد. چندی پیش دکتر فرهاد شریعت‌ راد از دیگر اساتید این دانشکده نیز در آستانه‌ی قطع همکاری قرار گرفته بود.

در دانشگاه تهران نیز ناصر مقدم کوهی استاد گروه ارتباط تصویری در صفحه‌ی مجازی خود از احتمال قطع همکاری به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان خبر داد.

دکتر مهدی مطیع و دکتر محمد سلطانی استادان دانشکده الهیات و معارف دانشگاه اصفهان نیز با دریافت «ابلاغ اتهام» تا اطلاع بعدی از تدریس در این دانشگاه تعلیق شده‌اند.

‌همچنین کانال تلگرامی انجمن علمی روانشناسی خبر داده که آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی هم از این دانشگاه اخراج شده‌اند. بنابر گزارش‌ها داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران هم اخراج شده است.

البته اخراج اساتید تنها شامل اساتید غیرخودی نبوده و اساتید خودی نظام را هم گرفتار کرده است.

وبسایت انصاف نیوز امروز یکشنبه ۵ شهریور در خبری نوشت که از تدریس سردار دکتر حسین علایی در دانشگاه تهران و دکتر رضا صالحی امیری در دانشگاه علوم و تحقیقات هم جلوگیری شده است.

صالحی امیری پیشتر وزارت ورزش و ارشاد اسلامی و همچنین ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشته و سردار حسین علایی تا سال ۸۴ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال بوده و پس از آن مدیرعامل هواپیمایی «آسمان» شده و همچنین ریاست هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران را نیز بر عهده داشته است.

در همین ارتباط مصطفی فقیهی صاحب امتیاز روزنامه «انتخاب» یکشنبه ۵ شهریور در توییتی این اخراج‌ها را به جناح رقیب نسبت داد و نوشت: «تیم جبهه‌ی پایداری در «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، تئوریسین حذف ۵۰ هزار استاد دانشگاه تا انتهای دولت رییسی فشار می‌آورند که ۱۵ هزار استاد جدید در دانشگاه‌ها مستقر و کلاس‌های درسی تا مهرماه برای این چهره‌های عمدتاً امام صادقی، تعریف شود! پیام واضح است: جمع می‌کنید بروید یا نه؟!» این در حالیست که اخراج استادان و دانشجویان همواره جریان داشته و حالا که به نظر می‌رسد برخی استادان خودی جناحین نیز گرفتار این موج شده‌اند، صدای رسانه‌هایشان درآمده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy