Monday, Aug 28, 2023

صفحه نخست » دفاع ابراهیم رئیسی از اخراج اساتید دانشگاه

29-3.jpgایران وایر - ابراهیم رییسی، رییس جمهور حکومت ایران در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ۷ شهریور خود تلویحا از موج اخراج اساتید از دانشگاه‌های ایران دفاع کرد.

رییسی که به مناسبت هفته دولت با خبرنگاران سخن می‌گفت، ادعا کرد: «در جریان اغتشاشات پارسال افرادی از دانشگاهیان دچار غفلت شدند که حتما باید آن‌ها را آگاه کرد. با الهام از عفو عمومی رهبر انقلاب، نسبت به دانشگاهیانی که مرتکب خطایی شدند هم این عفو را اعمال کردیم.»

وی با این حال گفت: «اگر افرادی محدود خواستند نظم دانشگاه را بر هم بزنند و قانون‌شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه بدهد و باید با آن مقابله کند.»

روز گذشته نیز وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی با انتشار بیانیه‌ای اعتراض‌ها و انتقادها به اخراج اساتید را «جوسازی‌های رسانه‌ای» توصیف و از وزارت علوم برای اخراج اساتید معترض تقدیر کرده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در این بیانیه نوشته بود: «آن‌ چه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفهٔ انقلابی این وزارت‌خانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.»

ابعاد اخراج اساتید دانشگاه در ایران در حال گسترش است و روز ۶ شهریور شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که موج تعلیق و اخراج استادان به دانشگاه شیراز نیز رسیده و «عزیز شفیعی زرقانی»، استاد گروه مهندسی مواد دانشگاه شیراز، نیز از این دانشگاه اخراج شده است.

در یکی از واکنش‌ها به اخراج اساتید دانشگاه، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به «تکرار فاجعه‌ تصفیه دهه ۶۰‌ دانشگاه‌ها»، درباره «تکرار فاجعه‌ تصفیه دهه ۶۰‌ دانشگاه‌ها» هشدار داده است.

این کانون در بیانیه خود که روز دوشنبه ۶ شهریور منتشر کرده آورده است که فرمان تصفیه در دانشگاه‌های متعددی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه هنر و دانشگاه علامه اجرا شده و اعتراض بسیاری از تشکل‌های صنفی دانشجویان و دانشگاهیان را در پی داشته است.

در بیانیه کانون نویسندگان ایران آمده است: از نخستین روزهای استقرار این حکومت، دگراندیشان و استادان معترض به قلع و قمع فرهنگی موسوم به «انقلاب فرهنگی» «پاکسازی» شدند و «خودی‌ها» یک‌شبه دانشگاه‌ها و فضاهای علمی و فرهنگی را تصاحب کردند. اکنون حلقه‌ی سرکوب‌ها تنگ‌تر شده است و در میان سرکوب‌شدگان هستند کسانی که خود شاهدان خاموش سرکوب‌های پیشین بوده‌اند.

کانون نویسندگان ایران در پایان بیانیه خود هشدار داد که اگر جامعه در مقابل آن‌چه امروز در دانشگاه‌ها می‌گذرد سکوت کند، بیم آن می‌رود که فاجعه تصفیه دانشگاه‌ها در دهه ۶۰ در ابعادی دیگر تکرار شود و «یکی از مهم‌ترین کانون‌های بالقوه اعتراض و پافشردن بر طلب آزادی» در محاق رود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy