Thursday, Aug 31, 2023

صفحه نخست » سپاهی "میانه‌رو" نظام درگذشت

sardar.jpgبه یاد سردار صنیع خانی | «به فکر حیثیت سپاه باشیم»

سردار سیدعلی صنیع خانی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران روز گذشته درگذشت. او که موضعی میانه‌رو داشت، دیدگاه‌‌های خود را در سال‌های اخیر درباره‌ی شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور صریح‌تر از گذشته مطرح می‌کرد.

انصاف نیوز در گزارش پیش رو بخش‌هایی از نظرات آقای صنیع‌خانی را منتشر می‌کند که می‌توانید در ادامه بخوانید:

از رد صلاحیت‌های ۱۴۰۰ عبرت بگیرند

سردار صنیع‌خانی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز با اشاره به ردصلاحیت‌های ۱۴۰۰ گفت: بهترین اتفاق عبرت گرفتن آنهایی است که باعث این رویداد شدند. اینها بحث‌شان این است که آقای رئیسی انتخاب شود، خب آقای رئیسی با همان وضعیت هم می‌توانست انتخاب شود اما این رئیسی الان دیگر در اذهان مردم آن رئیسی یک هفته پیش نیست؛ کسانی می‌گویند که شبیه انتصاب است.

او در ادامه افزود: از رییس جمهور انتصابی که برخوردار از حمایت مردمی نباشد چه کاری برمی­‌آید؟! ، مگر اصلا شدنی است؟! آن هم کسی که هیچ سابقه‌ی اجرایی ندارد -ایشان سابقه‌ی قضایی دارند اما در دستگاه اجرایی نبوده‌اند- با همه‌ی این حرف‌ها، اگر پشتوانه‌ی مردمی هم نداشته باشد و او را انتصابی تلقی کنند، حتی چنین رئیس جمهوری در جامعه جهانی هم نمی‌تواند جایگاه مناسبی داشته باشد.

ما سپاهی‌ها باید به فکر حیثیت سپاه باشیم

جماران به نقل از سردار صنیع‌خانی نوشت: ما سپاهی‌ها بیشتر از هر چیز باید به فکر حیثیت و بالندگی سپاه باشیم. از نظر من هر سپاهی زمانی باید تصمیم بگیرد از سپاه خارج و مسئولیت دیگری را قبول کند که خیالش از داخل سپاه راحت باشد. سپاه متعلق به عده‌ی خاصی نیست. متعلق به همه‌ی مردم است. اگر احساس بالندگی سپاه در اذهان اکثریت مردم بود، آن موقع یک سپاهی خیالش راحت است که سپاه روی ریل افتاده و راه پیشرفت را طی می‌کند. آن موقع می‌تواند سپاه را ترک و پذیرای مسئولیت دیگری باشد.

انتقاد به سپاه در ماجرای ترور فخری‌زاده

او با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع دولت حسن روحانی گفت: اگر سپاه به فکر ایجاد سازمان اطلاعات مستقلی به موازات وزارت اطلاعات نمی‌افتاد و در کنار آنها قرار می‌گرفت و تقویتشان می‌کرد، قطعا شاهد چنین اتفاقاتی نمی‌بودیم. اگر در زمانی که آقای احمدی‌نژاد وزارت اطلاعات را از هم پاشاند و بهترین و توانمندترین نیروهای مجرب آنجا را کنار گذاشت، سپاه با این کار مخالفت می‌کرد با عملکرد بسیار چشمگیرتری مواجه می‌بودیم. شما فکر نکنید انجام یک ترور کار یکی دو نفر است. در این عملیات و در عقبه‌ی آن شبکه‌ای برنامه‌ریزی و سازماندهی تروریست‌ها را بر عهده داشته است.

احمدی‌نژاد با حمایت سپاه رئیس جمهور شد

این فرمانده قدیمی سپاه با یادآوری انتخابات ۸۴ گفت: آقای احمدی‌نژاد با حمایت سپاه رئیس جمهور شد. سال ۸۴ بنا بود که آقای قالیباف باشد. دیدند که اقبال مردم به احمدی‌نژاد بیشتر است، برای اینکه آقای هاشمی رئیس جمهور نشود از قالیباف عبور کردند و پشت احمدی‌نژاد قرار گرفتند و احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد. همین احمدی‌نژاد به سپاه و مملکت لطمه زد.

روایت سردار صنیع‌خانی از جلسه‌ی آذر ۶۳

سردار صنیع‌خانی در میزگردی با موضوع رخدادهای آذر ۶۳ در جلسه‌ی فرماندهان لشگر ۱۰ سیدالشهدا با محسن رضایی گفت: در داخل حرف‌هایی زده می‌شود که شنیدن آن حرف‌ها برای ما خیلی سخت است. برای کسی که در آن لشکر بوده و آن صدمات را دیده، الان قابل تحمل نیست که بیایند بگویند «دو نوع نفاق داریم، نفاق آشکار و پنهان. نفاق آشکار همین منافقینی بودند که به صدام وصل شدند و نفاق پنهان هم اینها بودند»! آوردن اسم حسن بهمنی و دیگر بچه‌های از لشگر ۱۰ سیدالشهدا چه معنی دارد؟! نفاق پنهان یعنی نفاق در نفاق و قطعا از نفاق آشکار بدتر است. یا گفته شد که اینها بریده‌ها و فریب‌خورده‌ها بودند. حسن بهمنی فریب‌خورده بوده؟! باید به اینها پرداخته شود.

برای آقای حججی امامزاده درست کردند اما ...

او در این میزگرد که به میزبانی انصاف نیوز برگزار شده بود، گفت: آقای حججی که بسیار ارزشمند هم بود شهید شد؛ به‌گونه‌ای که او را در یک عملیاتی گرفتند، شکنجه کردند و شهیدش کردند. او را کنار رستگار، همت، بهمنی یا احمد ساربان بگذارید؛ کدام یک برای این نظام بیشتر کار کردند و ارزشمندتر بودند؟ برای آقای حججی یک امامزاده درست کردند، نه آنکه نباید می‌کردند اما چرا بهمنی یا رستگار حتی مطرح نمی‌شوند؟ این مظلومیت را باید بازتاب داد. هرکاری برای حججی کردیم کم بود؛ ولی چرا برای اینها با آن عظمت‌شان کاری نکردند؟ من مظلومیت شهید همت در آن جلسه را که از دوطرف در فشار بود دیدم.

جلسه‌ی سه ساعته‌ی رهبری با حاج داوود کریمی

صنیع‌خانی با انتقاد از رفتاری که شهید داوود کریمی شد، گفت: بعد از اینکه داوود را گرفتند خیلی در زندان اذیتش کردند. آقای خامنه‌ای بعد از اینکه متوجه شد به شدت ناراحت بود؛ بعد از اینکه آزاد شد آقای خامنه‌ای او را خواست و حدود سه ساعت با هم نشستند تا او را آرام کند و از دل او در بیاورد چون در زندان خیلی به داوود جفا کردند. من نمی‌توانم بگویم که آن آدم‌های تنگ‌نظر ارتباطی با محسن داشتند، یا نه؛ آنهایی بودند که در مقابل آقای منتظری بودند. آقای خامنه‌ای به سپاه گفته بود داوود را به کار بگیرند. یک روزی حسین دهقان به من گفت می‌خواهیم ۵۰۰۰ واحد مسکونی بسازیم و با داوود صحبت کنیم که بیاید مدیر این مجموعه باشد؛ داوود جواب داد «مگر من بنا هستم؟! پدر خانم من معمار است، او برود این کار را بکند، من که این‌کاره نیستم». اهانتی بود به داوود. آقا هم منظورش از بکار گرفتن این نبود، داوود نظامی بود و در مسائل نظامی صاحب نظر بود و اهانتی بود که برود ساختمان‌سازی انجام دهد. او هم رفت کارگاهش را راه انداخت و تا آخر هم همانجا بود. داوود نخواست از جنگ دور شود؛ حسن بهمنی و سایرین هم نخواستند و هیچ‌کدام از بچه‌های لشگر ۱۰ رها نکردند و تا آخر ماندند. برخی ممکن است در لشکر ۱۰ نماندند و رفتند به لشکر ۲۷ زخمی یا شهید شدند.

رهبری نظام باید فراتر از همه دسته‌بندی‌ها باشد

جماران به نقل از سردار صنیع‌خانی نوشت:

حضرت امام (س) تاکید می‌کردند که لازم است دو قشر به مسائل سیاسی و اختلافات بین جناح‌ها وارد نشوند؛ یکی از آنها ائمه جمعه و نمایندگانشان در استان‌ها بودند. امام این افراد را مخصوصا از ورود به مسائل اختلاف‌برانگیز سیاسی و گروه‌بندی‌ها بازداشته بودند.

قشر دیگر نیز نیروهای مسلح به خصوص سپاه بود. امام بر این موضوع تاکید بسیاری داشتند که بحث آن به کرات برای مردم بیان و منعکس شده است.

علت این تاکید آن است که رهبری نظام باید در راس هرم و فراتر از همه‌ی دسته‌بندی‌ها قرار داشته باشد تا قاعده‌ی هرم و همه‌ی کسانی که به این نظام پایبند هستند را شامل شود. اگر غیر از این باشد و رهبری پایین‌تر بیاید حمایت بخشی از جامعه را از دست می‌دهد.

انتقاد صریح سردار صنیع خانی به لباس سپاه پوشیدن نمایندگان

سردار صنیع خانی، از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران با انتقاد صریح از لباس سپاه پوشیدن نمایندگان مجلس گفت: از تلویزیون صداوسیما دیدم که نمایندگان مجلس لباس سبز سپاه را در حمایت از سپاه به تن کرده بودند. این کار من را خیلی نگران کرد. واقعا به جای اینکه یک تبریک به سپاهیان باشد، برای ما نگرانی به‌وجود آورد. برای اینکه یک سری افرادی که هیچ سنخیتی با سپاه و سپاهی و این لباس ندارند این لباس را بر تن کردند. البته یک اقلیتی از اینها هستند که عملکرد قابل قبولی داشتند اما اکثریت آنها کسانی هستند که فاصله‌ی قابل توجهی دارند با سپاه به‌ویژه آنهایی که این لباس را ارزشمند کردند، یعنی آن سپاهیان اولیه که بنیانگذاران سپاه بودند.

او در ادامه‌ به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: کسانی که قبلا در لباس سپاه بودند و یا اکثریتی شایسته که در سپاه این لباس را در تن دارند، یعنی حتی کسانی که در سپاه هستند ولی آن شئونات سپاه را رعایت نمی‌کنند حتی آنها هم باید خلع لباس بشوند، چه بسا بخشی از نمایندگان مجلس که عملکردشان کاملا مشخص است.

لباس سپاه پوشیدن نمایندگان علیه ما بود

به عنوان یک پاسدار واقعا معترض هستم به کسانی که به نمایندگان مجلس مجوز پوشیدن لباس سپاه را داده‌اند. نمی‌دانم سپاه اجازه داده یا نه. باید پاسخ داده شود که چه کسی چنین کاری را کرده است. این کار خوبی نبود، اتفاقا علیه ما بود. ارزش این لباس را پایین آوردند.

تنزل سپاه در حد یک حزب، نگران‌کننده است

جماران به نقل از سردار صنیع خانی نوشت:

«مطلبی که دلسوزان نظام و به خصوص اصلاح‌طلبانی که برای پیروزی و تداوم آن سرمایه گذاری نموده‌اند را نگران می‌نماید تنزل سپاه از رأس هرم نظام و قرار گرفتن در حد یک حزب و گروه است؛ موضعی که امام رحمة الله علیه به شدت سپاه را از آن پرهیز می‌دادند.

سپاه در کنار تجهیزات پیشرفته‌اش ناگزیر از برخورداری حمایت همه‌ی اقشار خواهد بود و این به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان در مقابله با دشمنانمان به خصوص یاوه‌گویی‌هایشان در این زمان پشت سپاه را خالی خواهند نمود بلکه در کنار سپاه بوده و خواهند بود همان گونه که رئیس دولت اصلاحات آقای سیدمحمد خاتمی در جمع ایثارگران اصلاح‌طلب بیان داشتند که: «ایجادکنندگان تنش اگر بخواهند چشم بد به این کشور داشته باشند همه‌ی ما در همه جناح‌ها در برابر آنها می‌ایستیم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy